Niinpä niin. Suomalaisten pukeutuminen on tietenkin arka paikka, taisin astua tosi aralle varpaalle, anteeksi siitä.
Ja kuten totesin jo esimmäisessä kirjoituksessani, ymmärrän täysin jos sisaruksia EI PYSTY saamaan. Mutta tottakai piru ei sitä pientä yksityiskohtaa huomaa, onhan se raamattu pitkä kirja. Mutta suoraan sanottuna mun kokemukset ainoista lapsista on huonoja, ja vähän käy ne sääliksi. Että niistä suurimmasta osasta ei sitten tule rappioalkoholisteja, narkkareita, rikollisia tms on toinen asia. Suurimmasta osasta kaikkia lapsia tulee kelpo kansalaisia. Vai ruvetaanko nyt vääntämään kättä siitä onko alkoholistit, narkkarit ja rikolliset kelpo ihmisiä vai ei?
Meikäläinen lähtee nyt nukkumaan. Hyvää jatkokeskustelua teille, toivottavasti keskustelun taso tästä vähän kohoaa.
Miten se siis voisi olla kohoamatta? Yleensä tilannetta parantaa huimasti se, jos paikalta poistuu joku, jonka mielestä ystävälliseksi mukapeitetty aggressio on jeeshommaa ja ylevämpien perusoikeus.
Jos mua joku maailmassa ottaa pattiin, niin se että pyydetään anteeksi sitä, että toisella on arka varvas. Mun tekis mieli tintata nokkaan oitis, ja pyytää sitten anteeksi että voi kun ikävää kun sulla on arka nokka. Ai juu, olen ainoa lapsi (ja en sitten muuten ole koskaan ketään tintannut nokkaan tai ihan tosissani edes halunnut tehdä niin).
Alan siis etsiä itselleni sopivaa kuoppaa Iiiik, kops. Apua mun ikioma äiti täältä montusta ei näe mitään. Niin no, mitäs minä olen aiemminkaan napanöyhdän takaa nähnyt...
Kumma juttu, minun näkökulmasta katsoen ihmiset on tosi usein hirvittävän kateellisia, häikäilemättömiä, häviämiskyvyttömiä, kovia lyömään vyön alle ja ottamaan moraalittomia mukavoittoja väittelyissä piittaamatta pätkääkään kenestäkään muusta tai tosiasioista. Ja kun ollaan kateellisia, ei sallittaisi kohteelle yhtikäs mitään. Ollaan jopa kateellisia itseä huonommille.
Jostain kumman syystä olen ollut taipuvainen ajattelemaan, että nämä yksilöt ovat niitä sisaruksia, joiden ryhmädynamiikkaa ei ole kukaan oikein osannut tukea myönteisempään suuntaan. Ja moniko mahtaa lopultakaan osata.
Nuorempana pidin julmuutena sananpartta "sääli on sairautta". Nykyisin se nousee mieleen ihan toisessa merkityksessä. Niinkuin vaikka tässä keskustelussa. Mikä tavaton into joillakin onkaan päästä jumalan sijaiseksi mestaroimaan ja säälimään ympäriinsä kuin käsistä karannut paloruisku. Ja se sääliminen on kai todella palkitsevaa puuhaa, koska siinä ei säälijä itse suostu edes yrittämään nähdä mitään vikaa. Vai onko joku muu näissä "mua sitten säälittää x, y ja erityisesti z" -ketjuissa nähnyt koskaan käyvän niin, että ihminen olisi huojentuneena todennut, että ehkä hiukan hillitympikin sääli sittenkin riittäisi?
Kun on itse luonut oman sosiaalisen verkostonsa ja suhtautuu toisiin ihmisiin tietyllä peruskunnioituksella, niin on suorastaan tuskallista nähdä, miten sujuvasti ihmiset ympärillä haaskaavat sisaruussuhteensa vielä keski-iässäkin. Että kun on kerran pakosta ikuinen suhde, niin eikö sitä haluaisi ymmärtää toista senverran enemmän, että voisi antaa enemmän arvoa.
Ja mitä tulee tuohon, että ymmärtää täysin jos joku ei pysty hankkimaan toista lasta - voisiko sitten yrittää ymmärtää yhtään, jos joku ei halua? Mistä tulee tämä puolue, jonka mukaan vanhempien mikä tahansa jaksamispohdinta tai haluamattomuus on silkkaa itsekkyyttä? Että jokainen sentti olisi uhrattava mikä selkänahasta on mahdollista venyttää ennen kuin se paukahtaa? Eikö tule koskaan mieleen, että äärirajoille venyminen on omiaan riistämään läheisiltä jotain tärkeää. Saati että on jotain epäilyttävän itsekeskeistä siinä, jos äärirajoille joudutaan tai suorastaan hakeudutaan ylpeyden ja joustamattomuuden takia.
Eikö tuo nyt ole nimenomaan itsekeskeisyyttä, jos vanhempien tarve kokea toimivansa oikein on tärkeämpi kuin velvollisuus pohtia asioita kaikkien asianosaisten kannalta. Esimerkkinä nämä aborttikeskustelut, joissa ei hetkeäkään mietitä asioita todella jaksamiskysymyksinä ja sen kautta, että jos vanhemmilla nyt jo menee hiukan jaksamisen rajoilla, niin miten sen vahinkoraskauden jatkaminen nyt sitten mahtaisi sen tasapainon keikauttaa ja jäävätkö jo syntyneet lapset silloin jotain paitsi, mihin heillä oikeastaan olisi oikeus? Ei, aina näissä keskusteluissa lähdetään demonisoimaan miestä ja kehotetaan ottamaan ero jos se sika ei suostu. Koko jaksamiskysymys lakaistaan ovesta ulos isolla luudalla, ja lyödään itsekkyyskortilla perään.
Oikeasti hei, se on jo itsekeskeisyyttä toisessa kertaluokassa, kun syytetään kaikkia muita siitä ja samaan aikaan itse sorrutaan ihan samaan, mutta vielä astetta moralistisemmin. Lääkäriksi lukemalla ei välty kuolemasta itse, eikä itsekeskeisyydestä paasaaminen tee saarnaajaa itseään immuuniksi sen vaaroilta.