Säälitkö maalaislapsia?

• Viestiketjun aloittaja B 76
  • Ensimmäinen viesti
v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo. Sitten, kun alkaa olla harrastusikäisiä lapsia, eikä tekemistä, kyytiä, toimintaa oikein ole, säälin. Joskus varhaismurkkuna siis. Lapset nauttii kyllä, mutta vähän ikää lisää, niin maalla asuminen on syvää kärsimystä.
Ei kaikille :) Harrastuksiin voi joskus mennä pyörällä (20km) ja yleensä kuskattiin kerta viikossa, ja loput harrastukset löytyi kotoa ja metsäpoluilta.

t. ikänsä maalla asunut
T. ikänsä maalla asunut ja miehensäkin maalla asunut. Meistä ei kumpikaan lähde enää maalle. Se ois jo rangaistus jostain kamalasta. Lapsille en sitä elämää halua.
Mä oon maalla ikäni asunut, nuoruutenikin ja kävin vain pakollisen opiskelun 3vuotta kaupungissa. Sitten palasin maalle omaan kotiini. Loput opiskelut tein kotoa käsin. En voi sietää sitä kaupungin ahtautta ja ihmisiä joiden päässä tuntuu olevan juuri sitä itseään..
Niin ja kyllä minä harrastuksiin pääsin ihan hyvin. Se on ongelma vain jos siitä sen tekee :)

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Joo. Sitten, kun alkaa olla harrastusikäisiä lapsia, eikä tekemistä, kyytiä, toimintaa oikein ole, säälin. Joskus varhaismurkkuna siis. Lapset nauttii kyllä, mutta vähän ikää lisää, niin maalla asuminen on syvää kärsimystä.
Ei kaikille :) Harrastuksiin voi joskus mennä pyörällä (20km) ja yleensä kuskattiin kerta viikossa, ja loput harrastukset löytyi kotoa ja metsäpoluilta.

t. ikänsä maalla asunut
T. ikänsä maalla asunut ja miehensäkin maalla asunut. Meistä ei kumpikaan lähde enää maalle. Se ois jo rangaistus jostain kamalasta. Lapsille en sitä elämää halua.
Mä oon maalla ikäni asunut, nuoruutenikin ja kävin vain pakollisen opiskelun 3vuotta kaupungissa. Sitten palasin maalle omaan kotiini. Loput opiskelut tein kotoa käsin. En voi sietää sitä kaupungin ahtautta ja ihmisiä joiden päässä tuntuu olevan juuri sitä itseään..
Niin ja kyllä minä harrastuksiin pääsin ihan hyvin. Se on ongelma vain jos siitä sen tekee :)
Kaipa nämä lienevät vain makukysymyksiä?

Itse en viihtyisi maalla sitten millään (ne pakolliset vuoden lapsuudessa ja nuoruudessa tuli koettua :x ), siksi viihdyn nytkin lapsineni kaupungissa hyvin. Mutta uskon kyllä että juku viihtyy taas peremmin maalla ja varmatsi siksi maalaiselämä heille ja heidän lapsilleen on parempi ratkaisu kuin väkisin kaupungissa asustaminen.

Elikkäs pääasia että kukin perhe asuu siellä missä viihtyy, ei lapsia tarvi asuinympäristön takia sääliä.

vieras

t. ikänsä maalla asunut
Että jos teini tekee ongelman, niin teini voi yks kaks alkaa viihtyä maalla ja hankkia mielikuvitusystäviä ja virtuaalitekemistä. Hah. Minä en lähtis maalle, en ikinä, mistään hinnasta.

En sääli. Itse olen kasvanut maalla ja samoin olen kasvattanut omatkin lapseni.
Säälin päinvastoin jopa taajamien keskustoissa asuvia aikuisia ja lapsia. Se, että rakennetaan niin tiheästi, että voi nähdä naapurin keittiöön tai makuuhuoneeseen, ei ole minun mielestäni mielekästä asumista.
Toki keskustoissa asumisessa on puolensa, mutta ei kuitenkaan sellaisia, että saisivat minut ja perheeni muuttamaan keskustaan. Mutta jokainen saa asua ja elää siellä missä itselle on parasta.

visit
No enpä taida sääliä. En sääli edes teinejä, pojat ajelevat peltoautoilla rallia (kyllä!) ja mopoilla ja enduroa ja motocrossia ja talvella moottorikelkoilla. Itse asiassa on sieltä kaupungista kovasti tulijoita meille!Tosin minulla vain teini poikia mutta naapuritilalla tyttöjä ja voi kun käy sääliksi noita reppanoita kun joutuvat hevostensa kanssa peuhaamaan,,,,ja tosiaan meillä on ihan aikuisten autot ja bussit että jos joku haluaa johonkin mennä niin kyllä järjestyy,,,voi näitä parkoja

v

t. ikänsä maalla asunut
Että jos teini tekee ongelman, niin teini voi yks kaks alkaa viihtyä maalla ja hankkia mielikuvitusystäviä ja virtuaalitekemistä. Hah. Minä en lähtis maalle, en ikinä, mistään hinnasta.
Teetkö sä kaiken muunkin niin kuin teini haluaa? Ettei teinille tule paha mieli. Kyllähän teiniä joutuu harrastuksiin kuljettamaan, mutta niin joutuu kaupungissakin, ne kun tahtoo olla aika huonojalkaista väkeä, julkisista kulkuvälineistä huolimatta. Ehkei ole kovin ikäisellään tasolla jos joutuu mielikuvitusystäviä hommaamaan, luulisin niiden mopojen sun muiden olevan paljon tasokkaampaa. Myös verraten kaupungin teinien tekemisiin..

Teetkö sä kaiken muunkin niin kuin teini haluaa? Ettei teinille tule paha mieli. Kyllähän teiniä joutuu harrastuksiin kuljettamaan, mutta niin joutuu kaupungissakin, ne kun tahtoo olla aika huonojalkaista väkeä, julkisista kulkuvälineistä huolimatta.
OT, mutta miksi teinin pitäisi käyttää julkisia, jos vanhemmilla on auto jolla näyttävät yksityisautoilun mallia ja itse huristelevat yksityisautollaan, niistä julkisista huolimatta??
Ihan sama asia jos vanhempi ei käytä itse pyöräilykypärää mutta opettaa lapselle, että sitä tulee käyttää...

v
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Teetkö sä kaiken muunkin niin kuin teini haluaa? Ettei teinille tule paha mieli. Kyllähän teiniä joutuu harrastuksiin kuljettamaan, mutta niin joutuu kaupungissakin, ne kun tahtoo olla aika huonojalkaista väkeä, julkisista kulkuvälineistä huolimatta.
OT, mutta miksi teinin pitäisi käyttää julkisia, jos vanhemmilla on auto jolla näyttävät yksityisautoilun mallia ja itse huristelevat yksityisautollaan, niistä julkisista huolimatta??
Ihan sama asia jos vanhempi ei käytä itse pyöräilykypärää mutta opettaa lapselle, että sitä tulee käyttää...
En ymmärtänyt miten liittyi aiheeseen?

Nuorisoa säälin. Lapsia en.
Nyt en ymmärrä, miksi säälit maalla asuvia nuoria?????
Myös mulla on tää mielipide (omasta kokemuksesta puhun), ja vastaus on että siellä ei ole teinille mitään tekemistä. Mi-tään. Ellei harrasta ratsastusta tms., että pitää omaa hevosta, tai jotain vastaavaa. Kaikki menot on kymmenien, ehkä Lapissa jopa satojen kilometrien päässä. Onneksi nykyään on edes netti. Lapselle maaseutu on ihana kasvuympäristö, mutta kyllä teinillä on enimmäkseen tylsää siellä. Varsinkin jos ei asu edes taajamassa, ja käsitin että tässä nimenomaan puhuttiin ydinmaaseudusta. Kavereille saattaa olla kiiiiilometrien matka.

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
En ymmärtänyt miten liittyi aiheeseen?
Mähän laitoin tuohon että OT (off topic), eli ei liitykään, mutta ajattelin vaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

t. ikänsä maalla asunut
Kaipa nämä lienevät vain makukysymyksiä?

Itse en viihtyisi maalla sitten millään (ne pakolliset vuoden lapsuudessa ja nuoruudessa tuli koettua :x ), siksi viihdyn nytkin lapsineni kaupungissa hyvin. Mutta uskon kyllä että juku viihtyy taas peremmin maalla ja varmatsi siksi maalaiselämä heille ja heidän lapsilleen on parempi ratkaisu kuin väkisin kaupungissa asustaminen.

Elikkäs pääasia että kukin perhe asuu siellä missä viihtyy, ei lapsia tarvi asuinympäristön takia sääliä.
Aivan! Minunkin mies on maalla ikänsä asunut, ja asumme nyt sen kotitilalla. Lapset on jo keskenään jakaneet huoneet ja työt mitä sitten isona tekevät :D Kun ei kukaan käsitä että täältä joskus voisivat pois muuttaa. Mutta meillä onkin kai niin ihana paikka =)

t. se ikänsä maalla asunut =)

vieras
En sääli. Olishan se aikamoinen helvetti jos kaikki haluais asua samassa asuinympäristössä. 1000 taloa jokaisen järven rannalla tai 70 kerroksisia kerrostaloja kaupungeissa. Mä olen nomadi, viihdyn siellä mihin perseeni pistän oli kyse sitten alkeellisesta torpasta tai kaupunki yksiöstä. Lapset voi sitten omassa aikuisuudessa asua missä haluavat, vaikka sitten etelämantereella.

Rahtaritar
En sääli maalla asuvia enkä kaupungissakaan, molemmissa on omat puolensa - ja ite saanut kokea kummatkin. Sen sijaan, jos nyt sääliä pitää, niin säälin ap:n tapaisia typeryksiä, jotka kategorisoivat ihmisiä just tollai mustavalkoisesti. Jää monta kivaa tuttavuutta ja kokemusta köyhemmäksi, kun ei ymmärrä nähdä muitakin värejä...

vieras
Mulle ei maalla asuminen ollut teini-iässä ollenkaan vaikeaa. Mutta mä asuinkin keskustasta 10 km päässä ja kaverit asui 10-1 km säteellä. Kunnassa kyl riitti aktiviteetteja vaikka millä mitalla ja harrastuksiin kuljettiin kimppakyydeillä. Ja siihen aikaan kun olin ite teini niin ei ollut nettiä ja kännyköitä. Yläasteellekkin ekat tietokoneet tuli 1994. Lukioiässä meillekkin hommattiin kone.

Mie
En sääli. Typerä kysymys, provo tietenkin.

Itse asun maalla, ja lapsilla on iso piha, metsää missä leikkiä, eläimiä, kiva kyläkoulu. Täähän on ihan unelmaa lapsille. Lapsiperheitäkin on melko lähellä. Ja mikä paskanhaju, missä? Ei meillä paska haise, paitsi jos lähtee tuonne karjatilaa päin ajelemaan, sekin on vartin automatkan päässä. Raikas ilma tuoksuu, ja tuuli havisee puissa. Tää on sitä elämää, kuule.

Yhteistyössä