Sadevarusteet pyöräilyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sadesää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sadesää

Vieras
Millaisia sadevarusteita käytätte kun vettä tulee kaatamalla ja tarvii pyöräillä esim. töihin? Suositteletteko sadeviittaa vai pukumallista sadeasua? Pienellä sateella vedenhylkivyyssuojattu ulkoilupuku on kätevä mutta kaatosateella se ei kyllä pelkiltään pidä tarpeeksi vaan kastuu kyllä ihan armottomasti ja nopeasti läpi joten sen päälle pitäisi olla oikeat sadevarusteet. Viitta varmaan hiostaa vähemmän mutta suojaako se tarpeeksi ja lepattaako pahasti tuulessa?

Se on kyllä inhottavaa jos vesi valuu kyynärpäistä alaspäin kun tuulipuvuntakin hihat eivät sitä tosiaankaan pidä. Ja viitta on varmaan melkoinen purje jos on vastatuuli. Mitä käytät sadeasun alla? Vedätkö sen tarpeen tullen ulkoilupuvun päälle? Vai olisko jotkuun verkkarit hyvät? Hiostaako se kamalasti?

riippuu lämpötilasta. kesällä jos lämmin niin alle kevyet vaatteet, viileemmällä sit ulkoilupuvun päälle. toi hiostaminen on aika usein ongelma noissa sadeasuissa. nää gore-texit taitaa sit olla ilmavampia mut pitääkö ne oikeesti kunnon kaatosateen. mä en tiedä, kun mulla ei oo ikin ollu sellasta pukua.

Rankkasade kastelee niin tehokkaasti että luulis imeytyvän hyväänkin ulkoilupukuun. Varaudutko muuten yllättäviin kuuroihin (eli otatko sadepuvun mukaan jos lähtiessä ei sada)? Eikös olekin tosi inhottavaa kun kaatosade yllättää ja jos sadeasua ei ole mukana niin tuulipuvusta menee heti läpi.

Jos on luvattu sadetta, varsinkin runsasta sadetta, otan sadevaatteet laukkuun. Minä käytän myös ihan perinteistä Rukan sadetakkia ja -housua, pitävät pahimmankin sateen. Goretex -asu ei rankkasateella vastaa sadeasua, todellakaan. Sateella ulkoilu on MAHTAVAA, kun on vain kunnolliset vaatteet päällä. Toki sadevaatteet hiostavat, mutta jos menen niillä töihin, käyn työpaikalla suihkussa, vapaalla ei sitten ole niin väliksi.

Mun pyöräilymatka kestää noin 20 min suunta ja olen polkenut rankkasateella kastumatta Reimatecin goretex puvulla. Vesipilari kun on 10tuhatta tai yli niin kyllä pitää ja ssamalla hengittää. Sadetakit ym. hiostavat ja sitten onkin hiestä märkä.

Alkuperäinen kirjoittaja sadesää:
Millaisia sadevarusteita käytätte kun vettä tulee kaatamalla ja tarvii pyöräillä esim. töihin?

Kalvopuku, eli housut ja takki hengittävää mutta vedenpitävää kangasta.
Hiostaahan se, mutta kohtuullisen hyvä kompromissi.
Pyöräilykenkäni eivät pidä vettä, mutta eipä ole menoa haitannut.

Ja toisaalta eipä ole hattuakaan, kypäräkään ei paljon sateelta suojaa mutta tuossa "hikipuvussa" kun polkee niin pieni viilennys on vain paikallaan.

Meillä on koko perheellä tämmöiset sadeasut, nää on ihan sadepuvut vaikka eivät mitään kumia olekkaan. Lapsilla on takki monesti tuulitakkina jos vaikka kouluaamuina näyttää siltä että vois vaikka alkaa sataa
https://www.budgetsport.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=56348954

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vedenpitävä kalvopuku. Sadeviitta ei ehkä hiosta niin paljoa, mutta sen kanssa tarvitsee kuitenkin olla vedenpitävät housut.

Siis rankkasateellakin? Eikö piiskaava rankkasade pääse sun puvusta läpi 20 minuutin matkalla? Haluaisin kovasti tietää minkä merkkinen ja hintainen puku se on kun se pitää ylivoimaisesti paremmin kuin mun oma ulkoilupuku?

Kun noista kalvoista tuli puhe niin mites sellanen merkki kuin Raiski DrymaxX? Pitääkö se tuulipukuja paremmin. Muistan jossain mainostetun sitä vedenpitäväksi. Onko kokemuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja akkamänty:
Goretex -asu ei rankkasateella vastaa sadeasua, todellakaan. Sateella ulkoilu on MAHTAVAA, kun on vain kunnolliset vaatteet päällä. Toki sadevaatteet hiostavat, mutta jos menen niillä töihin, käyn työpaikalla suihkussa, vapaalla ei sitten ole niin väliksi.

Mitä merkkiä sulla on se ulkoilupuku ja pitääkö se kuitenkin keskivertosateet ulkona? Nii ja mitä maksoi?

.... ainoa oikea kunnon pyöräilyasu on kyllä se perinteinen kurapuku. Rukalla hyviä vaihtoehtoja, mutta varmasti kestävimmät löytyvät sitten april rainilta netistä tilaamaalla. Ovat sellaiset oikeat vanhanajan sadevaatteet eivätkä mene rikki vaikka pyörällä kaatuisi tai oksa riipaisisi metsässä liikkuessa. Katsopa april rainin Fun rain-mallistoa.

Alkuperäinen kirjoittaja kestävä sadeasu:
.... ainoa oikea kunnon pyöräilyasu on kyllä se perinteinen kurapuku. Rukalla hyviä vaihtoehtoja, mutta varmasti kestävimmät löytyvät sitten april rainilta netistä tilaamaalla. quote]

Juu...näin on. Ja näissä ukkossateissa varsinkin kun vettä tulee kuin saavista kaatamalla. Saattaa kyllä olla hiostava mutta pitää takuu varmasti veden.

Hiljattain tuli töissä puheeksi kun minulla on käytössä pyöräilyn sadeasuna tuollaiset henkselihousut ja useimmilla muilla vyötärösellaiset. Olen kyllä sitä mieltä, että henkselit kannattavat housuja paremmin, vyötäröhousuja saa välillä kiskoa ylöspäin, ainakin tällainen miehenköriläs, jolla tuo vyötärö on menneen talven lumia. Hissukseen kun polkee sopivilla vaihteilla, ei siinä 5 kilometrin matkalla kerkiä hirveesti hikoilla. Tuosa yksi naiskolleega hankki myös itselleen punaiset henkselihousut ja kehui niitä, eikä syyttä, harmaalla sadesäällä värit tuovat iloa siihen aamukuuden harmauteen.

Rankkaan sateeseen pyöräilemään lähtiessä laittaisin sadetakin ja housut eli kurikset. Ulkoilupuvut päästävät yleensä veden läpi jos sitä tarpeeksi rankasti ropisemalla sataa vaikka niillä tavallisissa sadekuuroissa pärjääkin.

Kumpaakin vaatekertaa tarvitaan riippuen pyöräilysäästä.
Kun on muuten kesäisen lämmintä tai vain tihkuttaa, pärjää melkein tuulipuvun takillakin.

Kun lämpötila on + 3 - +5 astetta ja vihmoo rännänsekaista vettä, on oikeat kurahousut ja sadetakki ainoat oikeat varusteet, jos on pakko pyöräillä siinä säässä
Kokemusta on molempien käytöstä

Yhteistyössä