Sadannen kerran soseista ja aloitusiästä...

Nykyäänhän suositus on vissiin alkaen 4kk,mut esim tuon esikoisen syntyessä oli vielä 3kk. Perustuu uudet suositukset kuulemma allergioiden ehkäisyyn tms. Mut ajattelin olla paha hirveä äiti, :saint: ja antaa tuon juniorin tänään maistella ekaa kertaa vaikka pottua. Esikoiselle aloitettiin tosin jo 2,5 kk:n iässä neuvolan suosituksesta,kun poika vaan söi ja söi eikä mikään tuntunut riittävän. Kaveri syntyikin 16 pv yli lasketun ajan,joten neuvolassa sanoivat et vois laskea 3 kk:n ikäiseksikin. Painoakin oli syntyessään jo 4880g.

Heh,sorruinpas selittelyyn ja höpötykseen,sorry. :ashamed:

Mut siis me muut syödään tänään mun äidin synttärikakkua ja juniori oman 3kk-päivän kunniaksi pottua tms. :D
 
huokaus
Eikö neuvoloissa kerrota nykyään suosituksista kun täällä mammat tunkee sössöä jo 2 kuisille :headwall: Kyllä, edelleenkin, suositusikä soseiden aloitukselle 6kk!
 
vieras
jaa, nyt se suositus kyllä taas on muuttumassa, eli suositellaan et soseet alotetaan 4kk ei 6kk.

Mutta tuota en ymmärrä, miks aloittaa soseet 2,5kk tai 3kk ikäiselle. Kyllä meilläkin vauva painaa 8,5kg 3kk ikäisenä ja en anna vielä muuta kuin maitoa.
 
Meillä alotettiin vähän ennen 4kk. Ja vellit 2,5kk. Mä ainakin uskon että on niin yksilöllistä et mikä on kenenki suositus ja kelle. Ei voi yleistää mun mielest et suositus 6kk, KAIKKI EIVÄT TÄYSIMETÄ :D :hug:

MUOKS* lisätäkseni vielä, että itselläni imetys ei onnistunut. 3kk saakka pumppasin pojalle maidot kun ei oppinut imemään, vaikka käytiin missä lie imetys tuki jutuissa.
 
Eikös se mee niin, et täysimetystä suositellaan n.6kk ikään asti, kiinteitä voi alkaa maistelee 4kk iästä lähtien...
Meillä esikko ei suostunu imee rintaa, ku kk ajan, sit korviketta. Korviketta meni n. 1½ litraa päivässä kun tyty oli 2 ½kk. Sillo maissivelliä kehiin...Neidin ollessa 3kk1vko alotettiin soseet ja hyvin masu kesti. Melkein sama kaava toistu junnun kohdalla... neuvolassa sanoin,et lapsi huutaa nälkäänsä ku ei mikään riittäny,et alotin jo soseet, vaikkei ikää viel tarpeeksi. En onneksi saanu saarnaa niskaani :D
 
A shadieeyah
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jaa, nyt se suositus kyllä taas on muuttumassa, eli suositellaan et soseet alotetaan 4kk ei 6kk.

Mutta tuota en ymmärrä, miks aloittaa soseet 2,5kk tai 3kk ikäiselle. Kyllä meilläkin vauva painaa 8,5kg 3kk ikäisenä ja en anna vielä muuta kuin maitoa.
Soseiden aloitus 2,5kk voi johtua siitä että jos lapsi on korvikkeella ja maitoa menee yli sallitun rajan(eikä tule kylläiseksi ollenkaan).
 
huokaus
Kysehän on siitä että vauvan suolisto on vielä kehíttymätön ja siksi äidinmaito olisi parasta/sulavinta ravintoa vauvalle 6 kk saakka. Jos ei imetä, niin korvike samoin puoleen vuoteen saakka. Eikä se liity millään lailla että miten isokokoinen vauva on tms...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huokaus:
Kysehän on siitä että vauvan suolisto on vielä kehíttymätön ja siksi äidinmaito olisi parasta/sulavinta ravintoa vauvalle 6 kk saakka. Jos ei imetä, niin korvike samoin puoleen vuoteen saakka. Eikä se liity millään lailla että miten isokokoinen vauva on tms...
Ei liitykään, itse vaan kommentoin tuota meidän vauvan 8,5kg painoa sillä, kun jotkut luulevat, että jos on iso vauva niin "ei voi pärjätä pelkällä maidolla".
 
Niin,mä en oo kumpaakaan imettänyt kuin kuukauden... Maitoa ei siis todellakaan noussut kauempaa,enkä pelkkää verta ja ilmaa viittiny syöttää... Nyt voitte haukkua tästäkin. :saint:

Esikoinen muuten söi soseita innolla ekasta lusikallisesta lähtien ilman mitään vaivoja. Oli vaan entistä iloisempi kun nukkui kunnolla. =)
 
Squeeze harmailee
Meillä tyttö alkoi saamaan kiinteitä jo hieman reilun 3 kk iässä. Koska maitoa ei yksinkertaisesti mennyt riittävästi, jotta olisi kasvanut hyvin. Kasvoi kyllä mutta hitaasti, siksi meillä alettiin niin aikaisin ja sitten alkoikin kasvu tasaantua. Mä imetin tuon vajaa 3 kk, sitten mentiin korvikkeella. Mutta siis edes tissistä ei syönyt hyvin!!
 
Aikainen/myöhäinen aloitus ei mitenkään ESTÄ niitä allergioita. Ne vaan puhkeaa kun tulee altistus. Näin uskon minä ainakin ton meidän likan kohdalla. Sitrushedelmille kun altistui, niin yhtäkkiä olikin maitoa ja viljoja ja maissia ja rypälettä ja ja ja ...

Mua jotenkin ärsyttää nää "me alotettiin karjalanpaisti jo synnärillä, eikä tällä mitään allergioita oo.."

No kiva. Onneksi olkoon teille.
 
vieras
meillä tämä nuorin 4kk ei suostu pulloa syömään (ei suostunu rintaakaan, ei ole imuhaluja), joten emme voi isokokoista vauvaa nälässäkään pitää. siksi hän syö jo vaikka mitä. syö siis hyvin mieluusti kaikkea lusikalla, mutta pullosta ei tykkää maitoa juoda. ei ihmisille voida antaa yleispäteviä ohjeita, jokainen on yksilö ja sen mukaan hoidetaan.
 
Olivia
Kyllä täällä saa aina paskaa niskaan teki mitä hyvänsä. Jos lapsi ei yksinkertaisesti tule kylläiseksi pelkällä maidolla niin varmaan parempi vaihtoehto on antaa sosetta kuin pitää nälässä. Eikä se varmaan koosta ole kiinni. Yrittäkää nyt ymmärtää et lapset on erilaisia eikä kaikki mene niinkuin teillä on mennyt.
 
wh
Alkuperäinen kirjoittaja huokaus:
Eikö neuvoloissa kerrota nykyään suosituksista kun täällä mammat tunkee sössöä jo 2 kuisille :headwall: Kyllä, edelleenkin, suositusikä soseiden aloitukselle 6kk!
Oletko sä koskaan kuullut semmoisesta että munuaiset kärsii jos menee yli 1,5l korviketta vuorokaudessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huokaus:
Eikö neuvoloissa kerrota nykyään suosituksista kun täällä mammat tunkee sössöä jo 2 kuisille :headwall: Kyllä, edelleenkin, suositusikä soseiden aloitukselle 6kk!
ai,mulle kyllä neuvolassa sanottiin 4kk iässä voi soseita antaa

mä olin paha äiti ja aloitin 3kk soseitten maistelun =)
 

Yhteistyössä