Saatteko kaupasta hyviä perunoita?

  • Viestiketjun aloittaja arkista asiaa
  • Ensimmäinen viesti
arkista asiaa
Ostan aina pestyjä perunoita, jauhoista lajiketta, on yleensä parhaan makuista ja kypsyy nopeasti. Nyt on kyllä tullut pettymyksiä, perunathan ei ole halpoja ja joskus on koko pussillinen kitkerää perunaa. Joskus on ollut myös todella pahalle haisevia.

Sehän pitäisi olla nyt ihan uutta, miksi laatu on välillä niin heikkoa? Onko kukaan huomannut samaa?
 
Mä olen miettinyt samaa. Mulla perunoiden ostaminen on vähentynyt aika paljon viime aikoina kun mun mielestä niissä ole enää "perunan oikeaa makuakaan". Mun viimeisin ostos tosin on pussillinen Puikulaa josta mun iloksi löytyi perunan tuttu hyvä maku :)
 
cakcfl
Ei Suomesta saa enää hyvää perunaa. Ihan sama ostaako pussitettuna vai torilta. Home haisee ja joukossa mustuneita lähes puolet.

Ulkomailla en ole koskaan törmännyt vastaavaan.
 
[QUOTE="aloittaja";28978340]Valmiiksi pussitettua olen ostanut.[/QUOTE]


nyt alkaa kirkastua...

huonoimmat potut piilotetaan niihin pusseihin ja kelvolliset myydään laareista

mene seuraavalla kerralla laarin viereen ja tarkasta jokainen peruna erikseen ennen kuin panet sen pussiin
 
^Mä saan laareista sellaisia perunoita jotka näyttää pintapuolisesti olevan ok, mutta kun niitä alkaa kuorimaan niin perunasta jää jäljelle puolet. Melkein voi sanoa että mä en enää keitä perunoita ollenkaan kuorineen.
 
Kyllä mä olen saanut tuosta meijen kyläkaupasta hyvää perunaa...ja nyt puhun nuista perunalaareista, mistä pääsee ite valitsemaan mieleisensä. Meillä on omankylän pottua myynnissä ollut ja kilvan niitä on saanut olla ostamassa, hyviä ovat!

Pussipotut sitten ovat asia erikseen, ne nyt ovat täynnänsä yllärikillereitä ja kindereitä.
 
"aloittaja"
Pitää varmaan tosiaan alkaa valikoimaan perunat omin käsin tästä lähtien. Sen verran paljon on nyt tullut heitettyä menemään perunoita. Multaiset olis varmaan parempia mutta jotenkin tökkii ajatus, että tulee multaa jääkaappiin.
 
onko kaikissa lajikkeissa sama ongelma?

mä oon saanu tänä syksynä hyvää perunaa :confused:
Mä en katso laariperunoiden lajikkeita sen tarkemmin, mä teen valinnan sen mukaan missä on isomman näköisiä perunoita joista saa tehtyä perunamuusia tai jotain laatikkoruokaa.

Alunperin tuo perunoiden huono laatu (joka voi olla meidän s-marketinkin vika) selvisi mulle kun mä aikoinani tein todella usein perunamuusia ja kuorin siihen perunoita.
 
"vieras"
Vetisiä on meillä olleet kaupan potut viimeaikoina.
Niistä puuttuu maku.

Jotenkin aiemmin mun mielestä on peruna maistunut perunalta, mutta nykyään kyllä maistaa että on joku vika kun ei maistu millekään.

Pyrin aina ottamaan laarista lähialueen maajussilta otettua perunaa, hiukan kalliimpaa mutta maistuukin jollekin.
 
Mtech
nyt alkaa kirkastua...

huonoimmat potut piilotetaan niihin pusseihin ja kelvolliset myydään laareista

mene seuraavalla kerralla laarin viereen ja tarkasta jokainen peruna erikseen ennen kuin panet sen pussiin

Meillä on kaupoissa (ainakin isoimmissa cittareissa) 2kg paperipusseihin pakattua perunaa ja ne ovat ainakin älyttömän hyviä. Pussitettu peruna (ainakin tässä tapauksessa) on melko tasakokoista. Ne on jonkun tämän alueen tuottajan pusseja.
 
"mie"
Ostan luomu- tai puikulaperunaa, ne on parhaimmat kaupasta. Se multaperuna on paremmin säilyvää. Mutta jotain Rainbow perunaa en osta ikinä, hyi niin vetistä. Jos syö paljo perunaa kannattaa yrittää löytää joku viljelijä jolta hakea sitte suoraa :)
 
Perunafarmari
Meiltä saa perunaa juhannuksesta eteenpäin 0,50€/kg ja on suoraan pellosta tai sitten syksyllä/talvella perunakellarista. Juhannuksen aikaan ja pyhinä on ollut 2€kg. Ei vaan silti hakijoita riitä vaikka kuinka lehdissä ilmoittelee ja miten isoilla ilmoituksilla tahansa.
 
"joo"
Olen ihmetellyt samaa. Viime aikoina on saanut todella huonolaatusia perunoita, en tiedä missä vika. Olen ostanut sekä irtomyynnistä että valmiiksi pussitettuja. Osa on ihan vihreitä, osa on ollut ihan pehmeitä ja osa ihan homeisen hajuisia.
 
Meiltä saa perunaa juhannuksesta eteenpäin 0,50€/kg ja on suoraan pellosta tai sitten syksyllä/talvella perunakellarista. Juhannuksen aikaan ja pyhinä on ollut 2€kg. Ei vaan silti hakijoita riitä vaikka kuinka lehdissä ilmoittelee ja miten isoilla ilmoituksilla tahansa.
tavallisilla ihmisillä ei ole tiloja säilyttää perunaa ja siksi ne ei halua ostaa kerralla viittä kiloa enempää

jos sun potut on ton 50 snt ja kaupasta saa eurolla niin säästöksi 5 kilon erälle muodostuu 2,5€ jolla ei välttämättä saa edes bensoja sun tilalle
 
Perunafarmari
tavallisilla ihmisillä ei ole tiloja säilyttää perunaa ja siksi ne ei halua ostaa kerralla viittä kiloa enempää

jos sun potut on ton 50 snt ja kaupasta saa eurolla niin säästöksi 5 kilon erälle muodostuu 2,5€ jolla ei välttämättä saa edes bensoja sun tilalle
Mun tilalta on lähimpään citymarkettiin matkaa huimat 2km. Sitten kun hyvää hyvyyttäni vaivaudun ajamaan pakuni täynnä perunaa cittarin viereiselle torialueelle, niin kah, silti ne ihmiset vaan ennemmin menee sieltä cittarin laarista hakemaan niitä 2-5kg pussukoita.

Koko touhu on minulle vain harrastusta ja mukavaa ajanvietettä, eli mitään taloudellisia huippuvoittoja en aja takaa.

Sanottakoon myös, että tuottaja saa kesäsesongin aikaan tukkurilta perunakilosta 0,20-0,45€, joka sitten kaupassa maksaa 4-8€/kg.
 
Mun tilalta on lähimpään citymarkettiin matkaa huimat 2km. Sitten kun hyvää hyvyyttäni vaivaudun ajamaan pakuni täynnä perunaa cittarin viereiselle torialueelle, niin kah, silti ne ihmiset vaan ennemmin menee sieltä cittarin laarista hakemaan niitä 2-5kg pussukoita.

Koko touhu on minulle vain harrastusta ja mukavaa ajanvietettä, eli mitään taloudellisia huippuvoittoja en aja takaa.

Sanottakoon myös, että tuottaja saa kesäsesongin aikaan tukkurilta perunakilosta 0,20-0,45€, joka sitten kaupassa maksaa 4-8€/kg.
no on sillä seudulla möllejä kuluttajia, kyllä mä ostaisin mieluummin paikalliselta viljelijältä torilla olevasta pakusta

mutta sitä en jaksa uskoa että kukaan suostuu maksamaan 4-8€ pottukilosta
 
Perunafarmari
no on sillä seudulla möllejä kuluttajia, kyllä mä ostaisin mieluummin paikalliselta viljelijältä torilla olevasta pakusta

mutta sitä en jaksa uskoa että kukaan suostuu maksamaan 4-8€ pottukilosta
Kannattaa mennä ihan mielenkiinnosta kiertelemään vaikkapa jonnekin vähän isomman kaupungin torille heti silloin, kun ensimmäiset uudet perunat tulevat myyntiin. Hinnat pyörivät jopa yli kympissä, mikä tuntuu ihan järjettömältä. Ja kaupaksi menee niin, että kapat kolisee.
 
Kannattaa mennä ihan mielenkiinnosta kiertelemään vaikkapa jonnekin vähän isomman kaupungin torille heti silloin, kun ensimmäiset uudet perunat tulevat myyntiin. Hinnat pyörivät jopa yli kympissä, mikä tuntuu ihan järjettömältä. Ja kaupaksi menee niin, että kapat kolisee.
torikaupassa hinnat on tosiaan mitä sattuu, se on muuten ovela tapa myydä ne perunat kapoittain :LOL:


ette varmaan hämmästy jos tunnustan että ruutista ei moisella kikalla hämätä
 
Olen saanut hyviä perunoita (meillä syödään paljon perunaa).Olen ostanut niin valmiiksi pussikamaa kuin irtopottujakin.Pussitetuissa kannattaa tarkastaa,ettei ne ole "hakkautuneita",jos on sellin pussi,josta näkee perunan.Tietysti paperisäkeissä kun/jos ostaa,tarkastaminen on vaikeempaa.Paperipussitetuissa suosin paikallisen viljelijän perunaa,ne on ollut aina hyviä(maks 2 huonoa / 5 kg)

Meillä on kaupoissa niinkin pöljästi,että irtoperuna maksaa itusen alle euron kilolta,kun taas pussiperuna maksaa 45 snt kilolta..
 
Entinen maanviljelijä
Jos peruna on lähtöisin pohjanmaalta se on aina huono, kunnon peruna tulee itäsuomesta hiekkaisilta mailta jossa se kasvaa hitaammin. Pohjanmaan vesijätöllä pitäs kasvattaa vaan viljaa, perunalle liian mustaa multaa. Kokeilkaa Hakalan peruna Kouvolasta, on pussissa täällä hämeessä ainakin, mutta laatu on toista kun pohjanmaan perunoilla.
 

Yhteistyössä