Saatiin lähete Tyksiin ja samalla muutin mielipiteeni possurokotuksesta kuopuksen osalta. **muoks: nyt epäilen että poika sairasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meijän pojalla kanssa muuttui nyt infektioastma astmaksi. tiiän tunteen kun flunssa aikana joutuu olemaan koko ajan varuillaan ja miettiä pitääkö lähteä jne. ollaan useasti jouduttu menemään ensiapuun jotta poika saisi hengitellä spiiran kautta vaikka kotona on lääkkeet. kerran jouduin soittamaan ambulanssin koska sai niin pahan kohtauksen etten ois voinut ajaa ensi apuun ku sinnekin matkaa n. 20 km. silloin tuli koko komppani paikalle, ilmarisesta lähtien.
kannattaa seurailla ja vaikka soitella mahdollisuutta tamiflu kuuriin jos astmaakin epäilet :wave:
mäkin olen muutanut mieleni rokotuksesta ja huomenna käydään se hakemassa pojalle. tsemppiä ja jaksamista sinne :hug:

Osaatteko kertoa, kun Turussa riskiryhmään kuuluvat koululaiset saa rokotteen omasta koulusta, niin pitääkö ottaa yhteyttä koulun terveydenhoitajaan etukäteen? Rokotetaanko joka koulussa?

Jos tää nyt kuitenkin on jo se sikainfluenssa, niin turhaan mä enää rokotusta haen. Soitin just naapurille ja heillä oli ollut täysin samanlaiset oireet. Ja äiti 90% varma että possunuha kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Jos tää nyt kuitenkin on jo se sikainfluenssa, niin turhaan mä enää rokotusta haen. Soitin just naapurille ja heillä oli ollut täysin samanlaiset oireet. Ja äiti 90% varma että possunuha kyseessä.

mut possuflunssa voi myös tulla uudelleen, ei sen sairastaminen anna mitään suojaa tuleville sikaflunssille.

Voi olla myös kausi-influenssa.

Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:

mut possuflunssa voi myös tulla uudelleen, ei sen sairastaminen anna mitään suojaa tuleville sikaflunssille.

Seuraavina vuosina sitten, mutta kyllä yhdellä alueella liikkuu yksi sikainfluenssavirustyyppi kerrallaan. Viruksella kestää aikansa muuntautua. Tosin kausi-influenssahan on vielä tulossa ja se tulee olemaan ihan samaa voimakkuutta kuin joka vuosi. Sikainfluenssa ei vähennä kausi-influenssan levinneisyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Seuraavina vuosina sitten, mutta kyllä yhdellä alueella liikkuu yksi sikainfluenssavirustyyppi kerrallaan. Viruksella kestää aikansa muuntautua. Tosin kausi-influenssahan on vielä tulossa ja se tulee olemaan ihan samaa voimakkuutta kuin joka vuosi. Sikainfluenssa ei vähennä kausi-influenssan levinneisyyttä.

mut toinen aalto oln tulossa ens vuoden puolella niin en kyl menisi luottamaan siihen et nyt kun sen sairastan niin en tarvii enää rokotetta, mut onneksi jokainen tekee niinkuin haluaa.

Tuskin on. Se tulee yleensä vasta tammi-helmikuulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Liinu:

Tuskin on. Se tulee yleensä vasta tammi-helmikuulla.

paitsi että kausi-influenssaa on jo parhaillaan.

mut toinen aalto oln tulossa ens vuoden puolella niin en kyl menisi luottamaan siihen et nyt kun sen sairastan niin en tarvii enää rokotetta, mut onneksi jokainen tekee niinkuin haluaa.

Joo, olen siis kyllä samaa mieltä siitä, että rokote kannattaa joka tapauksessa ottaa, varsinkin kun ei olla edes varmoja onko sairastettu tauti sikainfluenssa vai ei.

Mut jo se korviaan pitelee niin voihan se olla korvatulehduskin, me kun käytiin korvatulehduksen jälkitarkastuksessa niin kaikki oli kunnossa, ja samana iltana alkoi huuto ja olikin tullut tulehdus.. Se kuulemma kehittyy ihan tunnissa parissa, et jos eilen on korvat katsottu se ei mitään kyllä todista.

Kannattaa silti kysyä annetaanko rokotus.
Kuinka siellä voidaan?

perämaan emäntä, laitatko tietoa linkkien muodossa tai jotain, jos sinulla sellainen käsitys, että rokote suojaisi tulevilta H1N1 -muodoilta? Käsittääkseni sitä ei ole tutkittu, eikä sitä tiedetä?

Alkuperäinen kirjoittaja aakensu:
perämaan emäntä, laitatko tietoa linkkien muodossa tai jotain, jos sinulla sellainen käsitys, että rokote suojaisi tulevilta H1N1 -muodoilta? Käsittääkseni sitä ei ole tutkittu, eikä sitä tiedetä?

Näin juuri. Ei rokotuskaan suojaa kuin tältä nyt jylläävältä muodolta, eikä tiedetä tulevasta sen enempää.

öh... siis jos virus muuntuu niin, ettei jo sairastettu sikainfluenssa siihen anna immuniteettiä, niin HALOO, eihän se just tälle virukselle tehty roketekaan auta...

Kannattaa silti kysyä annetaanko rokotus.
Kuinka siellä voidaan?

Täytyy harkita ja miettiä tuota rokotusta. Ja kiitos kysymästä, poitsu voi jo paljon paremmin. On edelleen vähän huonoruokainen ja lievästi tukossa, mutta on jaksanut jo leikkiä ja touhuta, eikä ole enää niin itkuisa. Olen kuitenkin varautunut että takapakkia tässä voi vielä tulla ja esim. ensi yö saattaa olla vaikea.

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Aika moni mamma vaihtanut mielipidettään rokotuksesta jo.

En mä oikeastaan ole muuttanut mieltäni. Edelleenkin olen sitä mieltä että terve lapsen tai aikuisen on parempi sairastaa tauti pois ilman rokotuksia (kuten myös vesirokko jota vastaan myöskin rokotetaan). Eli en edelleenkään edes harkitse rokottavani esikoista.

Nyt oli vaan epäilys pienemmän pojan astmasta, joten pitää tarkkaan miettiä mitä tehdä. Tää on jossittelua, mutta jos siis astma oltais todettu jo aiemmin, niin ihan takuulla olisin ottanut rokotuksen pikkuiselle. Riskiryhmään kuuluminen on edelleen mielestäni pätevä syy rokotuttamiselle. Nyt en sitten enää tiedä mitä tehdä, tuntuu tyhmältä rokottaa lapsi jo sairastetun taudin varalle. Toisaalta enpä voi tietää onko tämä nyt sitten sitä itseään vai ei.

Vaikeita asioita, joissa jokainen takuulla haluaa ajatella lapsensa parasta, oli päätös sitten mikä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
Aika moni mamma vaihtanut mielipidettään rokotuksesta jo.

Meinaatko jälkiviisastella :kieh:

Totta hemmetissä mennään tilanteen mukaan - kaksi kuukautta sitten mielipide oli monella ihan eri kuin nyt, harva meistä osaa ennustaa :kieh: :kieh:

Yhteistyössä