Saatavuusharkinta on työmarkkinoiden etu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Saatavuusharkinta on työmarkkinoiden etu

Työllisyyden vahvistaminen on kestävin keino vahvistaa julkista taloutta pitkällä aikavälillä. Työikäisen väestön väheneminen aiheuttaa jo nyt vaikeuksia haasteita työvoiman saatavuudelle eräillä aloilla. On selvää, että tarvitsemme työperäistä maahanmuuttoa tulevina vuosina.

Maahanmuuton tulee kuitenkin olla kaikissa tilanteissa hallittua. Työperäisen maahanmuuton kohdalla tämä edellyttää EU- ja ETA –alueiden ulkopuolisen työvoiman saatavuusharkintaa. Tähän Pääministeri Rinteen hallitus on tähän sitoutunut yksiselitteisellä hallitusohjelmakirjauksella. Saatavuusharkinta koskee pelkästään työntekijäammatteja eli suorittavan tason työtä, esimerkiksi siivoojia, kokkeja, autonkuljettajia ja rakennustyöntekijöitä, eikä se sinänsä vastaa tarpeeseen saada ulkomaalaisia osaajia Suomeen.

Saatavuusharkinnasta luopumista esitetään edelleen aika ajoin. Usein tässä yhteydessä viitataan Ruotsiin, joka on ainoa EU-, ETA- ja OECD-maa, joka on luopunut saatavuusharkinnasta. Muut jäsenvaltiot soveltavat joko kansallisia alakohtaisia kiintiöitä tai työvoimapoliittista tarveharkintaa aloilla, joilla työttömyysaste on suuri. Ruotsin kokemukset saatavuusharkinnan poistamisesta eivät ole rohkaisevia.

OECD:n tutkimuksen mukaan Ruotsissa työtekijöitä on rekrytoitu ulkomailta paljon aloille, joilla on muutoinkin työvoiman ylitarjontaa, eikä työvoimapula-aloille, kuten toivottiin. Ruotsalaisen palkansaajakeskusjärjestön LO:n mukaan tarveharkinnasta luopuminen on tuonut mukanaan vakavia lieveilmiöitä, kuten työlupien kaupittelua, harmaata taloutta ja muuta rikollisuutta.

Ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä esiintyy Suomessa aloilla, joissa myös kantasuomalaisilla työntekijöillä on usein heikko asema ja esimerkiksi nollatuntisopimukset sekä pitkät alihankintaketjut ovat yleisiä. Oma haasteensa näiden suhteen on siinä, että työsuojelun tai poliisin mahdollisuus suorittaa valvontaa työpaikoilla on erittäin rajallinen niukkojen resurssien oloissa.

Toki saatavuusharkintajärjestelmää tulee kehittää, että se vastaa paremmin muuttuvan työelämän tarpeisiin. Käsittelyaikoja pitää kyetä lyhentämään ja hallitus on tähän jo lisännyt resursseja. Lisäksi hallitus on luomassa kansainvälisen rekrytoinnin mallin, jonka kautta rekrytointiprosessit ovat tuloksellisempia ja ottavat huomioon reilun työelämän pelisäännöt.

Ilman ulkomaisen työvoiman tehokasta valvontaa ja työmarkkinoiden pelisääntöjä on täysin mahdotonta puuttua ulkomaalaisten työntekijöiden hyväksikäyttöön. Suomessa ei ole sijaa kaksille työmarkkinoille.



Voisiko tämän selvemmin todeta?
 
Kyse on kouluttamattomasta matalapalkkamaahanmuutosta

Perussuomalaiset korostavat, että aina kun puhutaan saatavuusharkinnasta, kyse on EU:n ulkopuolelta saapuvasta kouluttamattomasta matalapalkkamaahanmuutosta, ei mistään muusta.

– Saatavuusharkinta ei koske osaajia, ei asiantuntijoita, ei EU:n väestöä, ei kausityöntekijöitä.
 
Saatavuusharkinta on työmarkkinoiden etu

Työllisyyden vahvistaminen on kestävin keino vahvistaa julkista taloutta pitkällä aikavälillä. Työikäisen väestön väheneminen aiheuttaa jo nyt vaikeuksia haasteita työvoiman saatavuudelle eräillä aloilla. On selvää, että tarvitsemme työperäistä maahanmuuttoa tulevina vuosina.

Maahanmuuton tulee kuitenkin olla kaikissa tilanteissa hallittua. Työperäisen maahanmuuton kohdalla tämä edellyttää EU- ja ETA –alueiden ulkopuolisen työvoiman saatavuusharkintaa. Tähän Pääministeri Rinteen hallitus on tähän sitoutunut yksiselitteisellä hallitusohjelmakirjauksella. Saatavuusharkinta koskee pelkästään työntekijäammatteja eli suorittavan tason työtä, esimerkiksi siivoojia, kokkeja, autonkuljettajia ja rakennustyöntekijöitä, eikä se sinänsä vastaa tarpeeseen saada ulkomaalaisia osaajia Suomeen.

Saatavuusharkinnasta luopumista esitetään edelleen aika ajoin. Usein tässä yhteydessä viitataan Ruotsiin, joka on ainoa EU-, ETA- ja OECD-maa, joka on luopunut saatavuusharkinnasta. Muut jäsenvaltiot soveltavat joko kansallisia alakohtaisia kiintiöitä tai työvoimapoliittista tarveharkintaa aloilla, joilla työttömyysaste on suuri. Ruotsin kokemukset saatavuusharkinnan poistamisesta eivät ole rohkaisevia.

OECD:n tutkimuksen mukaan Ruotsissa työtekijöitä on rekrytoitu ulkomailta paljon aloille, joilla on muutoinkin työvoiman ylitarjontaa, eikä työvoimapula-aloille, kuten toivottiin. Ruotsalaisen palkansaajakeskusjärjestön LO:n mukaan tarveharkinnasta luopuminen on tuonut mukanaan vakavia lieveilmiöitä, kuten työlupien kaupittelua, harmaata taloutta ja muuta rikollisuutta.

Ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä esiintyy Suomessa aloilla, joissa myös kantasuomalaisilla työntekijöillä on usein heikko asema ja esimerkiksi nollatuntisopimukset sekä pitkät alihankintaketjut ovat yleisiä. Oma haasteensa näiden suhteen on siinä, että työsuojelun tai poliisin mahdollisuus suorittaa valvontaa työpaikoilla on erittäin rajallinen niukkojen resurssien oloissa.

Toki saatavuusharkintajärjestelmää tulee kehittää, että se vastaa paremmin muuttuvan työelämän tarpeisiin. Käsittelyaikoja pitää kyetä lyhentämään ja hallitus on tähän jo lisännyt resursseja. Lisäksi hallitus on luomassa kansainvälisen rekrytoinnin mallin, jonka kautta rekrytointiprosessit ovat tuloksellisempia ja ottavat huomioon reilun työelämän pelisäännöt.

Ilman ulkomaisen työvoiman tehokasta valvontaa ja työmarkkinoiden pelisääntöjä on täysin mahdotonta puuttua ulkomaalaisten työntekijöiden hyväksikäyttöön. Suomessa ei ole sijaa kaksille työmarkkinoille.



Voisiko tämän selvemmin todeta?
Puheet ovat puheita ja teot ovat tekoja.
 
Vasemmistoliiton Anna Kontulan ja muutaman muun eri puolueista olevien kansanedustajien lakialoite EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevan työvoiman niin sanotusta saatavuusharkinnasta luopumisesta voi johtaa työehtojen täydelliseen alasajoon ja on myös turvallisuusongelma.

Lakialoitteen tekivät Kontulan lisäksi Juhana Vartiainen (kok), Veronica Rehn-Kivi (r), Emma Kari (vihr.) ja Tytti Tuppurainen (sd). Aloite keräsi tuekseen yli sadan kansanedustajan allekirjoitukset.

Kyösti Suokas kirjoittaa omassa blogissaan, että lailla halutaan vapauttaa Suomen työpaikat koko maailmalle, yli seitsemälle miljardille ihmiselle (7.8 mrd)

No miten on käynyt.

Vasemmistoliitto….laitetaan loppu ulkomaisen työvoiman hyväksikäytölle…allekirjoita vetoomus täällä.
Eli ensin Kontula halusi ulkomaiselle työvoimalle vapaan pääsyn ja mahdollisti hyväksikäytön ja nyt itketään kun ulkomaista työvoimaa käytetään hyväksi!

Jopa Sdp:ssä on muutama mätä hedelmä, samat jotka laittavat myös EU:n edun Suomen kansallisen edun edelle, niin että oman maan etujen ajaminen on jopa jotenkin pahasta(?)

Porvaripuolueista puolestaan KAIKKI kannattavat EU:n ja ETA:n ulkopuolisen kolmansien maiden halpatyövoiman tarveharkinnan poistoa, joka EU, ETA ja OECD -maista on poistettu ainoastaan Ruotsissa, yllämainituin Eveliina Heinäluomaman kertomin huonoin tuloksin.

Kokoomuksen lisäksi tarveharkinnan lopettamista kannattavat myös KAIKKI muutkin porvaripuolueet myös keskustapuolue, KD, RKP ja Liike Nyt.

Selkeät saatavuusharkinnan poistajat: Kokoomus, Keskusta, Vihreät, RKP, KD, Liike Nyt.

Enemmän saatavuusharkinnan säilyttäjiä kuin poistajia: Vasemmistoliitto, SDP.

Selkeät saatavuusharkinnan säilyttäjät: Perussuomalaiset
 
Vasemmistoliiton Anna Kontulan ja muutaman muun eri puolueista olevien kansanedustajien lakialoite EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevan työvoiman niin sanotusta saatavuusharkinnasta luopumisesta voi johtaa työehtojen täydelliseen alasajoon ja on myös turvallisuusongelma.

Lakialoitteen tekivät Kontulan lisäksi Juhana Vartiainen (kok), Veronica Rehn-Kivi (r), Emma Kari (vihr.) ja Tytti Tuppurainen (sd). Aloite keräsi tuekseen yli sadan kansanedustajan allekirjoitukset.

Kyösti Suokas kirjoittaa omassa blogissaan, että lailla halutaan vapauttaa Suomen työpaikat koko maailmalle, yli seitsemälle miljardille ihmiselle (7.8 mrd)

No miten on käynyt.

Vasemmistoliitto….laitetaan loppu ulkomaisen työvoiman hyväksikäytölle…allekirjoita vetoomus täällä.
Eli ensin Kontula halusi ulkomaiselle työvoimalle vapaan pääsyn ja mahdollisti hyväksikäytön ja nyt itketään kun ulkomaista työvoimaa käytetään hyväksi!

Jopa Sdp:ssä on muutama mätä hedelmä, samat jotka laittavat myös EU:n edun Suomen kansallisen edun edelle, niin että oman maan etujen ajaminen on jopa jotenkin pahasta(?)

Porvaripuolueista puolestaan KAIKKI kannattavat EU:n ja ETA:n ulkopuolisen kolmansien maiden halpatyövoiman tarveharkinnan poistoa, joka EU, ETA ja OECD -maista on poistettu ainoastaan Ruotsissa, yllämainituin Eveliina Heinäluomaman kertomin huonoin tuloksin.

Kokoomuksen lisäksi tarveharkinnan lopettamista kannattavat myös KAIKKI muutkin porvaripuolueet myös keskustapuolue, KD, RKP ja Liike Nyt.

Selkeät saatavuusharkinnan poistajat: Kokoomus, Keskusta, Vihreät, RKP, KD, Liike Nyt.

Enemmän saatavuusharkinnan säilyttäjiä kuin poistajia: Vasemmistoliitto, SDP.

Selkeät saatavuusharkinnan säilyttäjät: Perussuomalaiset
Lakialoite LA 41 2017 vp

Anna Kontula vas ym.

Lakialoite laiksi ulkomaalaislain 73 §:n 1 momentin 1 ja 2 kohdan kumoamisesta:

Aloitteen allekirjoittajat
Helsingissä 29.9.2017

Anna Kontula vas
Juhana Vartiainen kok
Veronica Rehn-Kivi r
Emma Kari vihr
Tytti Tuppurainen sd
Markku Rossi kesk
Eero Suutari kok
Juha Pylväs kesk
Kalle Jokinen kok
Erkki Tuomioja sd
Katja Hänninen vas
Silvia Modig vas
Hannakaisa Heikkinen kesk
Martti Talja kesk
Pertti Hakanen kesk
Veera Ruoho kok
Marisanna Jarva kesk
Mikko Savola kesk
Ulla Parviainen kesk
Markku Pakkanen kesk
Aila Paloniemi kesk
Tapani Tölli kesk
Elsi Katainen kesk
Anna-Maja Henriksson r
Mikaela Nylander r
Mats Löfström r
Eva Biaudet r
Joakim Strand r
Stefan Wallin r
Thomas Blomqvist r
Mats Nylund r
Päivi Räsänen kd
Peter Östman kd
Saara-Sofia Sirén kok
Susanna Huovinen sd
Riitta Myller sd
Eeva-Johanna Eloranta sd
Pilvi Torsti sd
Ozan Yanar vihr
Krista Mikkonen vihr
Ville Niinistö vihr
Hanna Halmeenpää vihr
Jani Toivola vihr
Johanna Karimäki vihr
Jyrki Kasvi vihr
Outi Alanko-Kahiluoto vihr
Touko Aalto vihr
Heli Järvinen vihr
Pekka Haavisto vihr
Niilo Keränen kesk
Antti Kurvinen kesk
Markus Lohi kesk
Olavi Ala-Nissilä kesk
Pekka Puska kesk
Mikko Kärnä kesk
Ari Torniainen kesk
Mikko Alatalo kesk
Esko Kiviranta kesk
Eeva-Maria Maijala kesk
Timo V. Korhonen kesk
Sari Tanus kd
Antero Laukkanen kd
Harri Jaskari kok
Sari Raassina kok
Pertti Salolainen kok
Sanna Lauslahti kok
Outi Mäkelä kok
Timo Heinonen kok
Mari-Leena Talvitie kok
Sofia Vikman kok
Lenita Toivakka kok
Pia Kauma kok
Ben Zyskowicz kok
Jukka Kopra kok
Jaana Laitinen-Pesola kok
Markku Eestilä kok
Kauko Juhantalo kesk
Lasse Hautala kesk
Petri Honkonen kesk
Mirja Vehkaperä kesk
Maria Guzenina sd
Anne Kalmari kesk
Hannu Hoskonen kesk
Antti Rantakangas kesk
Harry Harkimo kok
Susanna Koski kok
Sari Multala kok
Anne-Mari Virolainen kok
Sari Sarkomaa kok
Hanna Kosonen kesk
Eerikki Viljanen kesk
Ilkka Kanerva kok
Eero Lehti kok
Matti Vanhanen kesk
Tuomo Puumala kesk
Anders Adlercreutz r
Satu Hassi vihr
Olli-Poika Parviainen vihr
Sinuhe Wallinheimo kok
Antero Vartia vihr
Eero Suutari kok
Elina Lepomäki kok
Jaana Pelkonen kok

Tätä porukkaa ei kannata äänestää, sillä he kannattavat kolmansien maiden halpatyövoiman Suomeen vyöryttämistä.

Suomessakin on kaikkiaan 670 800 työnhakijaa!

Työnhakijoiden kokonaismäärä lisääntyi

Maaliskuun lopussa työ- ja elinkeinotoimistoissa ja kuntakokeiluissa oli kaikkiaan 670 800 työnhakijaa, mikä on 48 400 enemmän kuin vuotta aikaisemmin.
Työnhakijoista oli miehiä 344 100 ja naisia 326 700.
Miesten määrä kasvoi vuoden takaisesta tilanteesta 33 900:lla ja naisten 14 500:lla.

Työnhakijoista oli kuntakokeilujen asiakkaana 232 000.

Työnhakijoista oli työssä olevia 207 500, joista 188 300 oli yleisillä työmarkkinoilla ja 19 200 työ- ja elinkeinohallinnon ja kuntakokeilun järjestämillä palveluilla työllistettynä. Yleisillä työmarkkinoilla olevien työnhakijoiden määrä kasvoi 17 200:lla edellisen vuoden maaliskuusta.

Työvoimaan kuulumattomia työnhakijoita oli 115 100, joista 27 100 oli työllistymistä edistävässä palvelussa ja 67 200 koulutuksessa [temppukurssitus&koulutus].

Työnhakijoista oli työttömiä työnhakijoita 331 500, mikä on 22 500 enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Työttömistä työnhakijoista oli maaliskuussa kokoaikaisesti lomautettuja 62 700 eli 7 100 enemmän kuin helmikuussa.
Edellisen vuoden maaliskuuhun verrattuna kokoaikaisesti lomautettujen määrä väheni 2 600:lla.
Lyhennettyä työviikkoa tekeviä työnhakijoita oli lisäksi16 800, mikä on 8 100 enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Työllisyyskatsaus, maaliskuu 2021

Mikäli Suomen 670 800 työnhakijaa ei riittäisi, Suomalaisten yritysten käytössä on YLI 500 miljoonan ihmisen EU- ja ETA-työmarkkina-alueen työntekijät ja työttömät, mm. virolaiset, puolalaiset ym. halpatyöläiset. Hekään eivät kelpaa, kun halutaan halvinta mahdollista työvoimaa globaalisti sekä työvoiman tarveharkinnan poiston varjolla myös lisää "humanitaarista maahanmuuttoa" eli elintasosiirtolaisia.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Oho. Heinäluomahan on jokseenkin järkevä demari.
 

Yhteistyössä