Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
tuvan ja saunan lämmitys ei ole työtä vaan mukavaa pikku puuhastelua

eräkämpällä ruuat tehdään ulkona
Eräkämpällä voi olla puuhella, ja joissakin kaasuhella.
Jos haluaa eräjormailla trangian kans ulkona niin siitä vaan. (y)

Mulla mökin varustetason valinta riippuu tilanteesta. Välillä on kiva olla alkeellisissa oloissa, mut jos on kiireinen ja stressaava kesä niin on mukava jos mökki on hyvin varusteltu.

Ja se vaikuttaa, mitä kulloinkin haluan muksuille opettaa.

Eräkämpällä voi olla puuhella, ja joissakin kaasuhella.
Jos haluaa eräjormailla trangian kans ulkona niin siitä vaan. (y)

Mulla mökin varustetason valinta riippuu tilanteesta. Välillä on kiva olla alkeellisissa oloissa, mut jos on kiireinen ja stressaava kesä niin on mukava jos mökki on hyvin varusteltu.

Ja se vaikuttaa, mitä kulloinkin haluan muksuille opettaa.
trangia on ihan pliisu, eräkämpällä tehdään pihalle tulet ja sen päälle kivien varaan muurikka

Mä olen elämäni aikana niin paljon lämmittänyt puilla suojia, että ei kiitos enää.
Yksi pesällinen palaa puoli tuntia, sit saa olla lisäämässä koko ajan lisää ettei tuli sammu, sit pitää kytätä milloin uskaltaa laittaa pellit kiinni ettei ole taju kankaalla häkämyrkytyksen takia.

Aamulla oot huurteessa kun kamiinan lämpö ei riitä klo 6 kieppeille, siis jos mökkeilet syksyn ja kevään välisenä aikana.

Maalämpö on kodissa aika ihana asia. Hoituu itsestään, hiljainen ja ekologinen. :love:

• Tykkää
Reactions: Kais ja ruuttis
Mä olen elämäni aikana niin paljon lämmittänyt puilla suojia, että ei kiitos enää.
Yksi pesällinen palaa puoli tuntia, sit saa olla lisäämässä koko ajan lisää ettei tuli sammu, sit pitää kytätä milloin uskaltaa laittaa pellit kiinni ettei ole taju kankaalla häkämyrkytyksen takia.

Aamulla oot huurteessa kun kamiinan lämpö ei riitä klo 6 kieppeille, siis jos mökkeilet syksyn ja kevään välisenä aikana.

Maalämpö on kodissa aika ihana asia. Hoituu itsestään, hiljainen ja ekologinen. :love:
tarkotin tietenni että eräkämppä on kiva sulan maan aikana, talvella asia on toinen

• Tykkää
Reactions: Echo
Maalämpöjärjestelmä on niin kallis että sen hinnalla lämmittää nollaenergiataloa sähköllä kauemmin mitä koko maalämpöjärjestelmän elinikä on. Tai talon.

Ihan järjetön siis!
No eikai semmosta nollaenergiataloon kannata laittaa, se on tietenki parhaimmilllaan sellaisessa talossa jossa tarvitaan paljon lämpöä.

Ja tietenki eräkämpällä voi olla talvellakin mutta sen lämmittäminen on silloin hieman työläämpää.

Kyllähän maalämpö on monessa tapauksessa paras vaihtoehto mutta ei tietenkään kaikissa. Mikään lämmitysmuoto ei toimi 20v huollotta ja varaositta.
Juu ja täytyy sanoa että 20-25 asteen pakkasilla tarttee lämmittää takkaa välillä, jos on lisäksi viima.
Mutta en tiedä onko siihen syynä lattialämmityksen hitaus/velttous vai maalämpöpumppu.

Vanha puulämmitteinen keskuslämmitys oli ärhäkämpi, patterit lämpisi nopeammin kuin hidas lattialämmitys. Lattialämmitys on myös meillä ainakin aika epätasainen, lähellä jakotukkia on lämpimämpää mut ääreisosat on viileitä.

Juu ja täytyy sanoa että 20-25 asteen pakkasilla tarttee lämmittää takkaa välillä, jos on lisäksi viima.
Mutta en tiedä onko siihen syynä lattialämmityksen hitaus/velttous vai maalämpöpumppu.
Monesti maalämpöpumppu mitoitetaan tarkoituksella aavistuksen alitehoiseksi ja silloin tarvii kovimmilla pakkasilla lämmittää jollain muulla konstein hieman lisää. Tällöin pärjätään pykälää halvemmalla maalämpötsydeemillä.

Niitä ekstralämmitystä edellyttäviä päiviä on kummiski vuoden aikana vain muutama.

• Tykkää
Reactions: Echo
Monesti maalämpöpumppu mitoitetaan tarkoituksella aavistuksen alitehoiseksi ja silloin tarvii kovimmilla pakkasilla lämmittää jollain muulla konstein hieman lisää. Tällöin pärjätään pykälää halvemmalla maalämpötsydeemillä.

Niitä ekstralämmitystä edellyttäviä päiviä on kummiski vuoden aikana vain muutama.
Okei, tuo oli hyvä tietää. Ollaan miehen kans ihmetelty että jäähtyykö maapallon sisus kovilla pakkasilla. :D

Yhteistyössä