säästövinkkejä kaivataan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti 74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti 74

Vieras
heippa olen 3 lapsen äiti.lapset 6v.4v.pojat ja 9kk ikäinen tyttö =) nyt loppu äitiysloma ja haluisin jäädä pitemmäksikin aikaa hoitovapaalle mutta kun hoitoraha on niin pieni :( kysyisin säästövinkkejä,miten sais kaikessa säästettyä ja sais sen pienen rahan riittämään pitkään.varmaan toivotonta mut toivossa on hyvä elää :) kiitos jo etukäteen :hug:

Käy ruokakaupassa mahdollisimman harvoin, ja tee lista, äläkä sorru herätteisiin.
Tee ruoat mahd. pitkälle itse ja leivo aina välillä leivät itse.
Kierrätä= osta ja myy käytettyjä vaatteita yms.
Kilpailuta sähkö jne.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.02.2005 klo 00:00 Sheena kirjoitti:
Käy ruokakaupassa mahdollisimman harvoin, ja tee lista, äläkä sorru herätteisiin.
Tee ruoat mahd. pitkälle itse ja leivo aina välillä leivät itse.
Kierrätä= osta ja myy käytettyjä vaatteita yms.
Kilpailuta sähkö jne.

Tässä ihan hyviä tulikin, jo mutta vaikka et periaatteessa sortuisi heräteostoksiin, kannattaa hyvät tarjoukset käyttää aina. Eli jos vaikka jauheliha sattuu olemaan tarjouksessa, voi sitä ostaa ison satsin ja jakaa pakastimeen sopiviksi annoksiksi.

Ruokia kannattaa hiukan harkita muutenkin, mitä ostaa. Vatsan saa helposti ja herkullisesti täyteen myös hiukan halvemmilla raaka-aineilla. Kaupan "päiväys lähellä"-tuotteet kannattaa hyödyntää.

Puhelinlaskua kannattaa hiukan tarkastella, onko halvinmahdollinen liittymä vai kannattaisiko vaihtaa, kenties operaattoriakin. Nykyään operaattoreissa ja liittymätyypeissä on valinnan varaa ja vaihto käy helposti.

Jos ei aiemmin ole opetellut, kannattaa nyt opetella säästämään sekä sähköä että vettä. Molempiin on hyviä ja helppoja konsteja olemassa, kun vain hiukan miettii omia käyttötottumuksiaan, ja opettaa ne myös lapsille.

Vaatteita on helppo ja mukava ommella itse, tai ainakin voi tehdä hankintoja edullisesti alennusaikoina ja/tai kirppiksiltä. Sieltäkin löytyy ihan uudenveroisia vaatteita.

Siinä nyt jotain. Säästökohteitahan on vaikka kuinka paljon, täytyy vain itse miettiä, mistä on valmis tinkimään ja mistä ei. Kyllä se onnistuu, kotona olo siis. :)

Vähän samantyyppinen tilanne mulla. Olen miettinyt leipäkoneen hankkimista. Leipään menee kuitenkin viikottain melkoisen isa summa rahaa ja pienten lasten äitinä ei aika tahdo riittää viisi henkisen perheen leivän leipomiseen.
Te joilla leipäkone on kertokaa kannattaako?

Meillä on leipäkone, anopin. Mutta leipää menee paljon päivässä, ettei koneella ehdi tehdä tai saa niin momipuolista kuin kaupasta. Meillä syödään paljon ruisleipää, eikä sitä koneella saa.

Kaupasta saa usein alennettuja leipiä, mun mielestä ihan tuoreita ja pehmeitä vielä. Tai tarjouksesta paljon leipää pakkaseen.

Yksi mikä kannattaa hyödyntää on leipomoiden myymälät. Esim. Vaasan&Vaasan leipomoiden myymälöissä on aina jotain todella edullista ja tuoretta tarjolla. Esim. eilen käytiin ja oli Täyshyvät 1e/paketti ja ihan tuoretta tavaraa. Kerralla pakakastin puolilleen hyviä leipiä.

Sitten voi säästää myös sähkössä ja vedessä. Suhteellisen iso osa kulutetusta sähköstä kuluu laitteiden valmiustilaan. Tv, mikro, kahvinkeitin, videot, stereot ym kuluttaa sähköä ympärivuorokauden. Ahkera nappaa töpsölin pois seinästä. Katso myös kannattaako kilpailuttaa.

Vesi on myös kallista. Mutta itse ainakin käytän vettä ehkä runsaasti, mutta säästän pesuaineissa eli laitan aina vähemmän kuin on tarpeen. En myöskään ole kaivannut saati tarvinnut juuri mitään erikoispesuaineita. Tiskille ja pyykille sekä wc:n omat aineet. Muuten pärjään yleispuhdistusaineella.

Asuntolainan korkomarginaali kannattaa nyt kilpailuttaa. Oma pankkimme laski marginaalia heti 0,3 % kun kerroimme että saimme paremman tarjouksen naapuripankista.

Sukulaisille voi myös sanoa jos on kiinnostunut heidän lasten vanhoista vaatteista. Muuten niitä ei ehkä tarjota häveliäisyys syistä.

nuo tulivat tällä hetkellä mieleen.

Tee kunnon satsit vaikka ruokaa.Loput syötte seuraavana päivänä tai laitat pakkaseen.

Kannattaa ostaa kaikki tarjoukset jos niistä voittoa saa.

Minä pärjään 10 eurolla kk,puhelinlasku siis.
Ostan aina ruokaa tarjouksesta.
Nytki kaupas oli peruna-sipulisekoitusta 1e/2pss.
Pakaseen vaan.
Jos ostat leipää ja ei kerkeä mennä ennen vika käyttöpäivää.
Laita loput pakkaseen.Sieltä sit lämmität kun tarvii.
Tee itse leipää jos kerkeät.
Sämpylä-taikinan tekee nopeasti.

Yritä säästää maidosta.(Itse huonolla menestyksellä).

Tee keittoa.Sitä syö varmasti pari päivää.Ellei kolmekin.
Osta wc-paperi tarjouksesta.
Itse vasta ostin 6pkt 10e.
Ei tarvi niitä aina olla ostamas.
Ostan pyykkipylverin isoissa satseissa ja säästän siinäkin.

Eiköhän siinä jotain ollu.

Kestovaipat ja kuukautiskuppi.
Ruokaostoksille Lidliin (meillä Lidliltä mm. pyykinpesuaine, konetiskitabletit, talouspaperi, shampoo ja hoitoaine - säästää PITKÄN pennin!)!
Hommaa ISO pakastin, johon mahtuu esim. paljon leipää. Sitten ei muuta kun auton nokka kohti lähintä leipomon myymälää (Meillä Moilas Oy) ja sieltä leipää pilkkahintaan pakkanen täyteen.
Kaupassa MAANANTAIAAMUISIN on punaisten lappujen juhlaa kun viikonlopun jälkeen tulee uusia kuormia ja "vanhat" pitää saada alta pois. Lihat ja kanat kannattaa ostaa reiluina satseina oranssilla lapulla ja laittaa pakkaseen. Siinä säästää paljon.
Jos on pihaa, niin kasvata itse salaattia tms. Mulla oli viime kesänä parvekkeella kirsikkatomaatteja ja hyvin kasvoivat, salaatti paloi kun oli liian aurinkoinen paikka.
Kirpputoreilla säästää, mutta sielläkin kannattaa käydä vain jos TARVITSEE jotain. Eli vaatteita ym. ei kannata hamstrata vain koska saa halvalla, jos niitä ei todella tarvitse.

Keksi joku sivutyö, minkä voit suorittaa kotoa käsin tai esim. parina iltava viikossa muutama tunti kerrallaan. Siitä saa nopeasti muutaman satasen kuussa eikä tarvii venyttää penniä ihan niin pitkäksi.

Yhteistyössä