Säästättekö äitiys-/hoitovapaata varten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva äiti

Vieras
Vaikuttaako säästöjen määrä siihen kauanko olette kotona?

Meillä on se tilanne, että minä olen se parempituloinen tässä perheessä joten siksi esim. hoitovapaa on se aika jolle ajalle pitäisi säätää. Meillä on muutenkin säästössä rahaa jotta saa aina asuntolainaa maksettua ylimääräistä kerran vudessa pois, mutta nyt mietin kannattaisiko säästää ihan vaan hoitovapaata varten. Äitiys- ja vanhempainvapaan ajan äitiysraha on kuitenkin ihan kattava. Hoitovapaa on se jolloin tulot romahtaa. Ja minä nimenomaan haluan olla useamman vuoden lapsen kanssa kotona enkä esim. halua että mies jää kotiin ja minä lähden ansaitsemaan :)

Kuinka olette säästäneet? Kuinka hyvissä ajoin? Oletteko säästäneet jo ennen raskauksia? Kuinka isoja summia olette halunneet säästää? Onko siihen vaikuttaneet asuntolainojen lyhennykset hoitovapaallakin tms?

Minä ja mieheni säästettiin yhteensä n. 6 000 euroa (1000e lasten tilille 5000 omalle säästötilille) kun sain tietää olevani raskaaana,että pystyn syyskuussa jäämään vuodeksi hoitovapaalla vanhempainrahakauden jälkeen. Itselläni myös ihan kattava äitiys ja vanhempainpäiväraha. Meillä ei aluksi veilä lyhennetty lainaa ja lapsikin oli kotihoidossa jolloin sain palkan ja kotihoidontuen. Tästä syystä pysty lyhyessä ajassa saamaan niin paljon säästöön. En tiedä mihin ne riittää mutta lohduttaa tietää että on pesämuna.

Jonkin verran panin säästöön hoitovapaata varten, sen mitä sain laitettua sivuun. Kannattaa säästää sen minkä vain pystyy. Lainoja ollaan hoitovapaalla lyhennetty ihan entiseen malliin, ei olla esim. maksettu pelkästään korkoja, niin kuin jotkut tekevät.

Meillä on aina jemmassa pahan päivän varalle. Hyvähän se on säästää, jos tietää tulojen laskevan. Itse oon jäämässä äippälomalle toukokuussa ja ajattelin sitten kotihoidontuella ollessa käyttää olemassa olevia säästöjä. Tarkoitus olla kotona siihen saakka, kun lapsi täyttää 3 v.

säästetään muutenkin, joten niitä säästöjä käytettiin sit hoitovapaalla. Lainaa lyhennettiin muutama satanen vähemmän hoitovapaakuukausien aikana. Itse olin siis kotona siihen asti, kun lapsi oli 1,5v

Mä olen aina laittanut toiselle tilille rahaa säästöön, kun sitä on ollut laittaa. 50-200? kerryttää säästöjä pikkuhiljaa. Jos ei sivuun pistäisi toiselle tilille ja se olis vain yhdellä tilillä, mitään ylimääräistä ei kertyis. Kaikki menis. Tätä joskus ihmettelen... ;) Miksei sama rahamäärä kerry yhdelläkin tilillä... :/

Yhteistyössä