Säästän rahaa salaa mieheltäni, pitäisikö hänen tietää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kugga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kugga

Vieras
Säästössä minulla on noin 1000?, joten summa ei ole päätä huimaava, mutta koko ajan sitä kerrytän ja laitan sukan varteen niin paljon kuin kulloinkin on mahdollista (pieniä summia silloin tällöin). En ole vielä kovin pitkään säästänyt. Rahat on tarkoitettu, kuten varmasti monen muunkin säästöt, pahan päivän varalle enkä aio käyttää niitä mihin tahansa.

Miehen kanssa maksamme elämisen kutakuinkin puoliksi (emme nyt aivan tarkkoja laskelmia tee)

Onko tämä väärin teidän mielestänne, pitäisikö miehen tietää?

Ei tietenkään pidä mitenkään erityisesti tietää. Ja tarkoitan nyt sitä, että sinä päätät omista rahoistasi myös avioliitossa ollessasi. Et ole tilivelvolloiinen miehellesi rahoistasi.
Jos päätät myydä yhteisen talonne, jota käytätte asumiseen, niin silloin on parempi keskustella asiasta keskenänne, koska yhteistä asumiseen käytettävää kiinteistöä ei voi myydä ilman toisen lupaa. :)
Mutta voit siis säästää tai tuhlata rahasi ja miehesi ei voi siihen sanoa juuta eikä jaata. :)

Siis te maksatte elämisen puoliksi, kuten suurinosa perheistä, joissa molemmat ovat töissä.

Eikö se loopupalkkaraha ole sitten ihan omaa, miksi sitä pitää salassa jemmata???????

En mitenkään erityisesti yritä pitää asiaa salassa, en vain ole kertonut :D
mieskään ei ole koskaan kysynyt onko minulla olemassa jotain säästöjä. Mutta en tiedä mitä vastaisin jos hän kysyisi.
Mieheni on kovin leväperäinen raha-asioissa enkä tahtoisi hänen sitten alkavan suunnitella jotain jos tietäisi rahoistani ja toteaisi vain "onhan sinulla rahaa"
Olen itsekkin miettinyt miksi kerään tällaista omaa "pesämunaa", en tiedä valmistaudunko alitajuntaisesti siihen jos ero tulee ja joudun pärjäämään täysin yksin vai mitä tämä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Mieheni on kovin leväperäinen raha-asioissa enkä tahtoisi hänen sitten alkavan suunnitella jotain jos tietäisi rahoistani ja toteaisi vain "onhan sinulla rahaa"

No musta jo tää on ihan hyvä ja riittävä selitys sille, miksi säästät "salassa".

Sit musta olis epäreilua, jos miehesi joutuisi maksamaan enempi yhteisiä kuluja sillä verukkeella ettei sulla ole rahaa, ja silti laittaisit salassa säästöön. Mutta jos maksat oman osuutesi, niin eiköhän sen pitäisi olla ihan sama, mitä sillä lopulla teet.

Jos eroa varten säästät, sehän on todellakin se pahapäivä, jonka varalle säästetään...
NIIN SIINÄ TAPAUKSESSA SINÄ ET KERRO ETKÄ' TUNNUSTA MIEHELLESI IKINÄ SÄÄSTÖISTÄSI!!!
Ja vielä parempi olisi, että se sinun säästötilisi olisi toisessa pankissakin, missä yhteinen tilinne on.
Ja mielell'ään säästäisit vaikka luotettavimman ystäväsi tilille, mutta niitä luotettavia ystäviä/sukulaisia tuppaa olemaan nykyään helvetin harvalla ja harvassa.
Onneksi itselläni aikoinaan sellainen oli. :)

No jos teillä on omat rahat ja jaetut kulut sekä säästät omista tuloista, niin ei ne sun säästöt ole mielestäsi miehesi asia. Samoin, kun hänen säästöt eivät ole sun asia.

Ja itse säästelin viitisen vuotta... joten sitä vararahastoahan sitten olikin ihan mukavasti, kun ero tuli, eli ero ei suistanut minua taloudelliseen ahdinkoon.

Mäkin säästin omistani kun olin lasten kanssa kotona vuosia sitten.jälkeenpäin kun olimme kummatkin työelämässä jo,kerroin miehelle ja yhdessä naurettiin koko jutulle:)ostin lapsille jotain kivaa arjen piristykseksi niillä rahoilla aina jos oli tapahtumia,joissa yleensä ei ollut rahaa ostaa mitään.

Nykyään ollaan hyvin toimeentulevia eikä tarvitse laskea joka penniä,lasten ollessa pieniä asiat oli iha toisin ja pienikin ylimääräinen oli luksusta:)

Joten säästä ihan rauhassa vaan :D

Kurjaa jos pitää salata moinen asia.
Meillä mies maksaa isompituloisena lähes kaikki laskut ja molemmat ostamme ruokaa. hän on tuhlaavaisempi kuin minä. jos jakaisimme laskut puoliksi, meillä ei olisi senttiäkään vararahastoa jos tulee yllättävä rahantarve.
nyt kun mies maksaa isot laskut, hänelle jää vain sen verran että pystyy ostaa ruokaa ja vaatetta ja parturia, mutta aika harvoin. minä en käy kampaajalla ja ostan vaatteet kirppikseltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

No musta jo tää on ihan hyvä ja riittävä selitys sille, miksi säästät "salassa".

Sit musta olis epäreilua, jos miehesi joutuisi maksamaan enempi yhteisiä kuluja sillä verukkeella ettei sulla ole rahaa, ja silti laittaisit salassa säästöön. Mutta jos maksat oman osuutesi, niin eiköhän sen pitäisi olla ihan sama, mitä sillä lopulla teet.

Aivan samoilla linjoilla.

Yhteistyössä