Säästääkö joku oikeesti kauppakuitteja sen varalta jos ero tulee??

punatukkainen

Aktiivinen jäsen
09.01.2005
2 604
0
36
Mä jäin oikeesti eilen aivan :o auki. BB- Tuuli kertoi näin tekevän... Mä en voi uskoo, et tälläsii ihmisii löytyy. Pakkohan se on uskoo, mut onkohan toi ihan tervettä?? :whistle:

Se Tuuli höpisi jotain, et joululahjatkin lasketaan budjettiin ja sit tasataan kuun lopussa, et kumpi on velkaa toiselle. Herranjumala sentään mikä nainen.
Eli jos mies ostaa halvan lahjan Tuulille ja Tuuli kalliin lahjan niin mies joutuu maksamaan kuun lopussa siitä omasta lahjastaan Tuulille. Huhhuh.....
kun kuulemma kaikki kulut puolitetaan.

Kun rahat ovat erilliset, niin KYLLÄ mulla on jossain ylhäällä isojen ostojen omistussuhteet. Tyhmähän sitä olisi jos niin ei tee. Mä säilytän ihan verotussyistä tiliotteet esim useamman vuoden ajan. Sen jälkeen se tavarakaan ei ole enää kuranttia...

Ja kuiteista kuitenkin pitää säästää isommat ostokset takuu yms ongelmien selvittelyn takia. Vaikka osa kaupoista toki säilyttää tiedot itsellään.

No ei kyllä ihan tuon asian takia tuu säästäneeksi, lähinnä silloin, jos kyseessä takuutavara, niin yritän muistaa laittaa talteen. Ja kokemuksesta voin sanoa, että jos kama hajoo ja takuuta olis vielä jäljellä, niin eipähän sitä kuittia sit yks´kaks ookaan missään...

Ei me nykyään säilytetä kuin takuukuitteja ja muuta suurempaa.

Joskus suhteen alkuaikoina, kun vielä opiskeltiin, säilytettiin kuitit ja tasattiin kulut puokkiin. Silloin se oli ihan järkevää.

Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Se Tuuli höpisi jotain, et joululahjatkin lasketaan budjettiin ja sit tasataan kuun lopussa, et kumpi on velkaa toiselle. Herranjumala sentään mikä nainen.
Eli jos mies ostaa halvan lahjan Tuulille ja Tuuli kalliin lahjan niin mies joutuu maksamaan kuun lopussa siitä omasta lahjastaan Tuulille. Huhhuh.....

No lahja on lahja, mutta ihan oikeasti olemme laskeneet kuluja kohta 10 vuotta miehen kanssa. Naimisissa olemme, mutta erilliset rahat. Jos itse maksaisit esim kaikki taloustavarat, lastentavarat yms, niin kyllä sinä pientä tasausta haluaisit tileihin säännöllisesti. Tai jos sulle tulee 3000e sähkölaskuja vuodessa.

Tällä palstalla valitetaan, kun mies juhlii ja vaimo ostaa omista tuloista kodin asiat. Loppuis sekin urputus, jos menot kirjattaisiin ylös. Samalla tulee mukavia itsetutkiskelun hetkiä, kun miettiin mihin halavattuun ne rahat valuu...

ei lasketa rahoja että mun ja sun...

Erilliset tilit on. Vuokra maksetaan puoliks mut muut kulut yleensä niin että se jolla on enemmän rahaa... Mutta kumminki niin että kumpiki maksaa jotain

Meillä säästetään takuukuitit, "eroa silmällä pitäen" en säästä mitään kuitteja. En elä avioliittoani niin, että miettisin, että kummallehan tää sohva, kun erotaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lukki:
No ei kyllä ihan tuon asian takia tuu säästäneeksi, lähinnä silloin, jos kyseessä takuutavara, niin yritän muistaa laittaa talteen. Ja kokemuksesta voin sanoa, että jos kama hajoo ja takuuta olis vielä jäljellä, niin eipähän sitä kuittia sit yks´kaks ookaan missään...
Samasta syystä olen säästänyt. Enkä ole niitä sitten takuaajan päätyttyäkään aina hävittänyt vaan keskimäärin 10 vuoden välein.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

No lahja on lahja, mutta ihan oikeasti olemme laskeneet kuluja kohta 10 vuotta miehen kanssa. Naimisissa olemme, mutta erilliset rahat. Jos itse maksaisit esim kaikki taloustavarat, lastentavarat yms, niin kyllä sinä pientä tasausta haluaisit tileihin säännöllisesti. Tai jos sulle tulee 3000e sähkölaskuja vuodessa.

Tällä palstalla valitetaan, kun mies juhlii ja vaimo ostaa omista tuloista kodin asiat. Loppuis sekin urputus, jos menot kirjattaisiin ylös. Samalla tulee mukavia itsetutkiskelun hetkiä, kun miettiin mihin halavattuun ne rahat valuu...

Mie en vain ajattele noin ja suotakoon se minulle. Meille sopii enemmin se, että se jolla on rahaa se maksaa. Meillä tulee sopivasti eri aikaan kuusta palkka. Se tuntuu vain luontevammalta. En vain osaa ajatella,että mieheni olisi minulle velkaa kun yhteistä eloa maksamme yhdessä. Olkoonkin sitten niin että toinen maksaa sähkölaskun ja toinen vaikka ostaa bensat. ( esimerkiksi )

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

Meillä kirjataan ylös yhteiseen kotiin yhteisestä sopimuksesta ostetut isommat hankinnat, vastikkeen maksut yms. Siis kuka ostaa, maksaa ja mitä. Ei ruokatarvikkeita eikä lahjoja. Ihan vaan sen takia, ettei kummallekaan tule sellainen olo, että mä aina maksan kaiken ja toi ei koskaan mitään.

Mutta ei tätä koskaan tasata... kyllä se vuosien saatossa varmaan tasaantuu...

Isommista ostoksistä säästetään takuun vuoksi. Yleensä niitä ei tule heitettyä pois kun ne on mapissa joten kaipa siellä aika vanhojakin on.

Mä maksan kotitalousjutut ja ruuat, mies sähköt vakuutukset ym käytännön sujumisen takia. Parin vuoden välein lasken suunnilleen molempien kulut ja toistaiseksi ne on olleet +- 100 eur / vuosi joten ollaan sujut.

Mies tienaa enemmän eli rahaa periaatteessa jäisi käyttöön vapaammin mutta silloin tällöin jättää rahaa ex tempore "muuten vaan" eli ei nurinaa :)

Yhteistyössä