Saankohan potkut :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minnamaija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minnamaija"

Vieras
Olen kunnalla vakituisena työntekijänä. Nyt kuitenkin 3-vuotta ollut hoitovapaalla ja sillä välin ryhmäperhepäiväkoti jossa olin töissä on lopetettu. Syksyllä pitäisi palata töihin, mutta onko kunnan tarjottava mulle vaikka päiväkotiapulaisen töitä koska olen vakituinen kuitenkin. Ja minun palkkani ollut 1800e niin saako ne pudottaa sen tuosta vaan?

Kiistelin tästä asiasta toisen työntekijän kanssa ja se sano et mulle ei tarvitse tarjota töitä kun ryhmis on lopetettu, että mun pitää irtisanoa itseni jos ei kunnalta minulle töitä löydy.

Sun ei tarvitse irtisanoa itseäsi. Kunta tekee sen, jos on tehdäkseen. Missään nimessä et irtisano itse itseäsi.
Toisekseen, kunnalla on velvollisuus tarjota sinulle vastaavaa tai mitä tahansa työtä, mikäli sellaista on ja heillä on siihen vielä vuoden päästäkin velvoite.
Mikäli asia sinua huolleetta, kysyisin siltikin liitosta neuvoa.
Tiedoksesi, että hoitovapaan aikana ei tarvitse maksaa liiton maksuja. Niistä on vain ilmoitettava liittoon.
Liittosi maksut olisivat olleet noin. 10- 20 euroa/kuukaudessa sinun palkallasi. Harmillista, jos siihen ei ole varaa.

Voi ei , enhän mä tiennyt että saa vähennyksiä hoitovapaasta.. voi tyhmä minä tyhmä !!...
Täytynee etsiä esimies käsiini.. Sekin on vaihtunut 3 vuoden aikana...

[QUOTE="jeps";29483746]Joissakin työpaikoissa liitonraha vähenee automaattisesti palkasta.[/QUOTE]
Mutta työntekijän pitää ensin ilmoittaa asiasta palkanlaskijalle...siis että haluaako tuon menevän suoraan palkasta sekä mille liitolle maksu pitää maksaa.

Mikä liitonraha ???? Ja miten vähenee palkasta?
Tarkoittaa sitä, että jos työntekijä kuuluu ammattiliittoon, niin työntekijä voi joko maksaa sen jäsenmaksun itse tai pyytää työnantajaa vähentämään sen työntekijän palkasta ja maksamaan sen suoraan ammattiliitolle. Esim sairaaloissa ihan tavallinen käytäntö, että jäsenmaksu (joka siis on tietty prosentti palkasta) menee suoraan palkasta ammattiliitolle eikä työntekijän tarvitse itse huolehtia sen maksamisesta.

Et tietenkään mene irtisanomaan itseäsi, jätät irtisanomisen työnantajalle, etenkin jos aiot työttömyyskorvauksia saada. Työnantaja voi irtisanoa sinut ensimmäisenä työpäivänä tai voi osoittaa toisia töitä, jopa toisella palkalla, kun tuota entistä paikkaa ei enää ole.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29483822:
Tarkoittaa sitä, että jos työntekijä kuuluu ammattiliittoon, niin työntekijä voi joko maksaa sen jäsenmaksun itse tai pyytää työnantajaa vähentämään sen työntekijän palkasta ja maksamaan sen suoraan ammattiliitolle. Esim sairaaloissa ihan tavallinen käytäntö, että jäsenmaksu (joka siis on tietty prosentti palkasta) menee suoraan palkasta ammattiliitolle eikä työntekijän tarvitse itse huolehtia sen maksamisesta.

Monella muullakin allalla voi sopia työnantajaperinnästä. Se summa riippuu ihan liitosta, toisilla on tietty euromääräinen summa aina kuussa, ei mitään palkasta riippuvia prosentteja.

Liittoon et pysty hoitovappaan aikana liittymään, kannattaa tämä nyt sitten muistaa ja liittyä heti kun työt alkavat. Pieni maksu paremmasta työttömyyskorvauksesta mahdollisesti tulevaisuudessa ja etuna myöskin turva työnantajan temppuillessa, ja halutessasi on paljon muitakin etuja.

Yhteistyössä