Saanko aloittaa kinkkisen keskustelun? Rakentajat,omakotitaloasujat....

meillä yhdessä tasossa nykyinen talo.Suunnitteilla 1 1/2 kerroksinen ihan juuri tulevaisuutta ajatellen..Lapsemme nyt vielä pieniä,mutta kun murrosikään tulevat,niin kaipaavat yhä enemmä omaa rauhaa-mitä saavat yläkerrassa jne..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja kuva idiootti rakentaa OMAA taloa VUOKRATONTILLE???? Onko nykypäivänä vielä joku noin tyhmä!!

Aika monikin. Monessa kunnassa niitä vuokratontteja saa hyvinkin edullisesti eikä myytäviä tontteja ole. Esim. veljeni perhe rakensi 15 vuotta sitten talonsa vuokratontille, edullinen vuokra ja ovat laskeneet, että ei todellakaan kannata koskaan lunastaa sitä omaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja kuva idiootti rakentaa OMAA taloa VUOKRATONTILLE???? Onko nykypäivänä vielä joku noin tyhmä!!

Aika monikin. Monessa kunnassa niitä vuokratontteja saa hyvinkin edullisesti eikä myytäviä tontteja ole. Esim. veljeni perhe rakensi 15 vuotta sitten talonsa vuokratontille, edullinen vuokra ja ovat laskeneet, että ei todellakaan kannata koskaan lunastaa sitä omaksi.

Aika arkipäivää, kun rakentaa isossa kaupungissa. Ei kaupunki todellakaan myy arvokasta tonttimaata. Ja kyllä 100000-300000 tontit ihan arvokkaita ovat, haluutko ottaa lainaa ton vielä talon päälle?

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mä en näe mitään järkeä asua 25-40 vuotta ahtaasti ja hankalasti kerrostalokolmiossa sen takia, että siinä on sitten hyvä eläkkeelläkin olla.

Sitten kun me ollaan vanhoja, on lainakin jo maksettu. Torpan voi sitten myydä, ja sillä rahalla ostaa sen kerrostalokolmion jos siltä tuntuu ja vielä ehkä jääkin rahaa, ei tartte uutta lainaa ottaa. Jos siis kukaan lapsista ei halua tätä paikkaa pitää, kotina tai kesäasuntona.

En minäkään näe siinä mitään järkeä, mutta täällä Etelä-Suomessa ei aina ole mahdollista valita. Ja kun työpaikka on täällä ei voi edes toiselle puolelle Suomea muuttaa.
Meille riittää rivitalo asunto, en aio edes vanhana muuttaa kerrostaloon. Mutta jokainen tekee niinkuin parhaakseen näkee.

Asun omakotitalossa jossa 3kerrosta, enkä näe siinä mitään ongelmaa. Mummoni asui tässä ja isäni, nyt tämä on minulla ja kenties minun jälkeen lapsellani? Pakkoko sitä on pois myydä? Me olemme remontoineet talon uuteen uskoon enkä ikinä ikinä voisi kuvitella muuttavani enää kerros tai rivitaloon. Niin ihana oma rauha tässä onkin vaikka kaupungissa ollaankin :) Ja omakotitaloja on myös yksikerroksisia johon voi muuttaa myöhemmin jos siltä tuntuu ettei täällä enää pärjää. Lapset saa olla rauhassa yläkerrassa ja vanhemmilla oma rauha alhaalla. Meillä toimii hyvin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Liian paksu perhoseksi:
Eihän tietysti saisi ajatella että mitä jos, mutta vanhuus tulee lähes kaikille.
Jos laina-aika on 15-20 vuotta ja olet esim. 50-vuotias kun laina on maksettu,niin johan siinä alkaa eläkepäivät lähestyä.
Vai silloinko taas muutetaan ja otetaan uusi laina?

Mä vaan tälläistä pohdiskelen...

Heh, viisikymppisenä on eläkeikään aikaa vielä 15 vuotta. Eli sielläkin pitäisi vielä puolitoista vuosikymmentä jaksaa pakertaa. Kaipa sitä nyt kotonaankin pärjää... Pidätkö viisikymppisiä ihan loppuunkulutettuina? Oma isoäitini asui 84-vuotiaaksi asti rintamamiestalossaan, ilman juoksevaa vettä ja puulämmityksellä. Loppuun asti, itseasiassa. Kuinka vanha olet, kun ikäperspektiivi on tuollainen?

Sitten kun on niin raihnainen, ettei pääse portaita kulkemaan ylös/alas, niin on todennäköisesti myös liian raihnainen huolehtimaan talosta muutenkin. Sitten tulee muutto jonnekin muualle.

Oma isäni on lähes 70-vuotias, eikä ole portaiden kanssa mitään ongelmia. Jospa sitä olis yhtä hyvässä kunnossa sen ikäisenä itsekin, niin tässä voisi asustellla vielä 40 vuotta.

Meilläkään ei ole edes ajatus asua tässä koko ikäämme. Kaupunki kertoo täälläpäin tarkasti montako kerrosta kukakin joutuu rakentamaan. Samoin vuokratontit on ihan arkipäivää ja jopa monelle hyvä ratkaisu. Oletamme saavamme tästä jopa hiukan ylimääräistä poismyydessämme, vaikka lainaa vielä olisi jäljelläkin. Käykö näin, on toki epävarmaa, kuten moni muukin asia elämässä. Kerroksia on tosiaan kaksi ja 70 vuotias äitini jaksaa ne kävellä. Yksikerroksinen on toki kätevä. Sellaista vain emme olisi voineet rakentaa ja toisaalta näin paljon neliöitä yhdessä tasossa on taas aika hankala saada mielekkäästi niin, että pihaakin vielä jäisi. Pienempi asunto yhdessä kerroksessa on varmaan se myöhemmän iän mukavin asunto. Miehen vanhemmat rakensivat sellaisen, kun lapset lähtivät. Elämä ei kaikilla lopu yhteen rakentamiseen ;)

Mua on lähes aina ihmetyttänyt ihmiset Eihän tietysti saisi ajatella että mitä jos, mutta vanhuus tulee lähes kaikille.
Jos laina-aika on 15-20 vuotta ja olet esim. 50-vuotias kun laina on maksettu,niin johan siinä alkaa eläkepäivät lähestyä.

Olitkos pohdiskellut sen sitten niin että kerrostalo/rivitalo asunto maksaa niin paljon enemmä kuin omakotitalo että joutuu ottamaan lisää lainaa vaikka on myytävänä omakotitalo josta on jo lainat maksettu???????

Meillä on muuten lainat maksettu parinvuoden päästä ja olen nyt 40.

Eihän tietysti saisi ajatella että mitä jos, mutta vanhuus tulee lähes kaikille.

Miksi pitää ottaa uusi laina kun muuttaa isommasta pienempään? Yleensä sellaisesta kaupasta jää jotain käteenkin, eikä todellakaan tarvitse ottaa enää lisää lainaa.

Meille tulee tosiaan kaks kerroksinen talo ja on kyselty miten sinne sitten vanhana... paitsi yks mamma kaverini ikää 80 plus joka sano, että hyvä kun tulee raput, heilläkin on ja kun huono muisti niin saa koko aika mennä alas ylös alas ylös ja fysiikka pysyy kunnossa.

No, olemme miettineet kyllä asiaa ja meille tulee hissi sitten kirjastosta yläkertaan jos ei jalat enää toimi, on huomioitu asia jo nyt, että siinä on kohta josta voi hissin laittaa menemään. :D

Mä mieluusti asuisin yhdessä tasossa, yhteen tasoon rakentaminen syö kuitenkin kallista rakennuspinta-alaa, joten usein pääkaupunkiseudulla päädytään kaksitasoratkaisuun sitten jotta saadaan useampi asunto pienempään tilaan.

Meillä on tarkoitus asua tässä asunnossa ihan loppuelämämme, jollei nyt hirveän suurta lottovoittoa tule. Asunnon plussana näimme ehdottomasti sen, että yksi makuuhuone on alakerrassa. Eli siinä vaiheesa, kun jalka ei nouse enää rappusiin, me pystymme edelleen tässä kodissa asumaan. Yläkerrassa on sitten vielä 2 makuuhuonetta. Ihan samalla laillahan niitä ylimääräisiä huoneita voisi jäädä yksitasoiseenkin taloon, kun lapset lentävät pesästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:
Alkuperäinen kirjoittaja muuttohaluinen:
Ei ole tarkoitus elää loppuelämää tässä. Remontoitu on vanhaa taloa, arvo on noussut, joten tulevaisuudessa talosta sais jopa voittoakin

Justiinsa näin,max.10 vuotta nykyisessä talossa ollaan ,10v.päästä pojat on 18 ja 19 vuotiaita.Sitten rakennetaan meille kahelle joku luukku :D

Vähän samoin, nyt lapsia on kohta neljä joten tilaa on noin 200 neliötä, kun joskus jäädään kaksin, niin joka tapauksessa pitää miettiä muuttoa. Meillä noi kerrokset ei niinkään vaikuta, ainahan voi hissisysteemejä tehdä (siis ei tarvi olla kun ns. istuttava hissi mikä tulee portaisiin) vaan koko tää piha ja alue on tosi iso ja osin rinteessä, joten ei tässä muutenkaan "voi" asua 100 vuotiaana. Tosin miksi 50 olis jo niin vanha ettei haluis asua kahdessa kerroksessa, suurinosa mun tuntemista ihmisistä liikkuu ketterästi hyvinkin ainakin 70v asti.

Yhteistyössä