Saan varmasti nyt piiskaa ja kakkaa niskaan, mutta yhteen toiseen keskusteluun viitaten: kodin siivo/kunto....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ATAH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ATAH

Jäsen
15.07.2011
103
0
16
Joku toisessa ketjussa yökötteli kun johonkin oli jäänyt vaippa lojumaan, ja kylppärissä oli pölykerros jne jne...
Sniif... Myönnän. En onneksi ole tämä äiti jonka kodista oli kyse, mutta kyllä meilläkin on välillä pölyistä ja sotkuista.
Olen töissä, kuten mieskin, ja meillä on tytöt 2v 7kk ja 1v 1kk. Sotkua tulee jatkuvasti, eikä se kauheesti auta kun mies jättää vaippoja sinne tänne, jättää astioita sinne tänne, leulut kantautuu minne sattuu jne jne. Mies on aivan ihana ja tekee PALJON PALJON muuta perheemme eteen, en siis vaadi että tarvii koko ajan olla siivoamassa (vaikka yrittääkin joka päivä tehdä jotakin että mammalla olis kivempi tulla kotiin töistä <3).

Ongelmaan siis. Onko niin, että kaikissa muissa kodeissa on aina tiptop? Onko niin, että näin pieniltä lapsilta pitää ruveta vaatimaan omien lelujen siivoamista jne?

Jos nyt tulisit meille käymään, meidän (tummilla :( ... ) lattioilla olis jos mitäkin läikkää ja murusta, saattais leluja olla ympäriinsä ja kylppärissä vois olla muutaman päivän pölyt pinnoilla. Ällöttäiskö? Vai voisiko jossain sun sielussas asustaa ymmärrys, että kaikkea ei vain ennätä tekemään, pitää delegoida, järjestellä ja joskus se vaatii sen ettei koti ole tiptop? Miten on? :)

Epäjärjestys ei haittaa mutta likaisuus ja "läikät" haittaa. Meillä on vain yksi lapsi joten mitään sotkua ei ole. Lelut yms. kerään aina illalla pois. Mä en tajua niitä ällöttäviä unohtuneita vaippoja! Miksi ne eivät lähde siitä aikuisen mukana roskiin? Ja meillä vaippa vaihtuu aina vessassa.

Meillä ei aina ole siistiä ja murutonta, meidän kotimme ei kuitenkaan ole sikolätti ja ihan normaalisti teemme kertaviikkoon isomman siivouksen ja päivittäin sitten tiskit,pyykit ja rojujen kerääminen paikoilleen, en imuroi päivittäin, en pese lattioita päivittäin saati siivoa vessoja joka päivä, eli kyllä sitä murusta ja pölä kertyy aina ajoittain pitkin lattioita ja hyllyjä. Itse olen vuorotyössä, mies reissuhommissa, lapset koulussa ja taloudessa 2koiraa, kissa ja akvaario, arkena on myös harrastuksia lähes päivittäin jollakin, joten eipä sitä kerkiä kotiaan ihan tiptop pitämään, satsaan mielummin muihin asioihin kun kodin puunaamiseen päivittäin :)

Niin minäkin satsaan mielummin muuhun kuin jatkuvaan puunaamiseen, aah, meitä on siis muitakin? :)
Ei meilläkään mitään sikolättiä ole, mutta tuon yhden ketjun mukaan pölyinen kylppäri on jotain kamalaa, jne. Poimin kyllä ne miehen jättämät vaipat aina roskiin, mutta jos ollaan jonnekin menossa, siinä kaiken muun hässäkän keskellä saatan ohittaa sen vaipan ihan vahingossa.
Enkä btw aina jokaikisen ruokailun jälkeen pyyhi syöttötuolin ympäristöä... Olen laiska sen suhteen... :)

Niin minäkin satsaan mielummin muuhun kuin jatkuvaan puunaamiseen, aah, meitä on siis muitakin? :)
Ei meilläkään mitään sikolättiä ole, mutta tuon yhden ketjun mukaan pölyinen kylppäri on jotain kamalaa, jne. Poimin kyllä ne miehen jättämät vaipat aina roskiin, mutta jos ollaan jonnekin menossa, siinä kaiken muun hässäkän keskellä saatan ohittaa sen vaipan ihan vahingossa.
Enkä btw aina jokaikisen ruokailun jälkeen pyyhi syöttötuolin ympäristöä... Olen laiska sen suhteen... :)

En minäkään mitään puunaa. Siivoan vain heti kun sotku tulee siihen syöttötuolin ympärille. En mä viitsi katsella mitään puuroja pitkin pöytiä, saatikka talloa kurkunpaloja lattialla. :D
Ei tuosta heti siistimisestä ole mitää vaivaa. Jos tavaroilla on paikkansa niin epäjärjestystäkään ei synny. Jos kaikki jättää vaan lojumaan niin saadakseen istumapaikan niitä on kuitenkin työnnnettävä syrjään joten miksi ei samalla vaivalla paikoilleen?
Epäjärjestyksen tekemisestä ja säilyttämisestä on sama vaiva kuin siisteydestäkin, väitän mä. Lisäksi pinna kiristyy ja tulee itku kun pitää alkaa jynssäämään.
Vessan siistinä pitäminen on muuten maailman yksinkertaisin asia. Sotkuista vessaa en tajua ollenkaan.
Lapsi on 11kk.

Rehellisesti sanottuna kyllä. Totta kai ymmärrän eri tilanteet eikä minua sotkuisuus sinänsä haittaa, mutta läikät ja pölyt ja murut kyllä inhottaisi. Ja varsinkin likaiset vaipat ympäri taloa, yök!

Mua haittaa likaisuus ja sotkuisuus, ja siksi meillä on lähes aina siistiä. Yllätysvieraat ovat useamman kerran ihmetelleet, onko meillä aina näin siistiä. Silloin on tuntunut hyvältä vastata: yleensä on. En tule muiden koteihin tuomitsemaan ja arvostelemaan, mutta kyllä muruset, läikät. epämääräiset tavarakasat, pölykerrokset ja muu sotta ällöttävät. Tahtomattanikin tulen arvioineeksi perheen arjenhallintataitoja kodin siisteyden tai sotkuisuuden perusteella. (Osaan tietenkin pitää suuni kiinni.)

Jotkut ihmiset tuntuvat rakastavan vaikeuksia, koska siivoamisestakin tehdään monissa kodeissa hirveän hankalaa. Kun tavaroita on vähän, kodin materiaalit on järkevästi valittu, jokaisella tavaralla on oma looginen ja helposti löytyvä paikkansa, kaikki ottavat vastuuta kotiaskareista, siivoamiselle on yksinkertaiset rutiinit, jäljet korjataan heti tekemisen loputtua ja siivousvälineet ja työkalut ovat erinomaiset, ei kodin järjestyksen ja puhtauden ylläpito vie kovin paljon aikaa tai vaivaa. Kodin pitäminen puhtaana ja hyvässä järjestyksessä vaatii enemmän organisointitaitoja kuin hiki otsalla uurastamista.

[QUOTE="vieras";28520733]En minäkään mitään puunaa. Siivoan vain heti kun sotku tulee siihen syöttötuolin ympärille. En mä viitsi katsella mitään puuroja pitkin pöytiä, saatikka talloa kurkunpaloja lattialla. :D
Ei tuosta heti siistimisestä ole mitää vaivaa. Jos tavaroilla on paikkansa niin epäjärjestystäkään ei synny. Jos kaikki jättää vaan lojumaan niin saadakseen istumapaikan niitä on kuitenkin työnnnettävä syrjään joten miksi ei samalla vaivalla paikoilleen?
Epäjärjestyksen tekemisestä ja säilyttämisestä on sama vaiva kuin siisteydestäkin, väitän mä. Lisäksi pinna kiristyy ja tulee itku kun pitää alkaa jynssäämään.
Vessan siistinä pitäminen on muuten maailman yksinkertaisin asia. Sotkuista vessaa en tajua ollenkaan.
Lapsi on 11kk.[/QUOTE]

mitäpä jos sen vessan sotkee joku muu kuin sinä? tai et ole paikalla kun koululainen tekee välipalaa ja murustelee lattialle ja tasolle evästä tehdessään? mies saattaa heittää vaattensa roikkumaan tuolille kun et ole kotona, kun saavut kotiin väsyneenä ja nälkäisenä, et varmasti ensitöiksesi ala siivoamaan vessaa, imuroimaan murusia tai laittamaan tavaraa oikeille paikoilleen, itse ainakin syön ensin laitan tiskarin päälle ja menen ulos! :9

Meillä on 2v1kk vanha esikoinen jo nelisen kuukautta raivannut omien leikkiensä jäljet toisinaan jopa ilman erillistä pyytämistä. Imuroidaan 2-3 päivän välein ja todellakaan en ole esikoisen syöttötuolin alta hinkannut murusia joka ruokailun jälkeen vaan sitten kun silmää alkaa haitata ja viimeistäön sitten kun imuri otetaan esille. Nyt pitäö alkaa siivoamaan syöttötuolin alus useammin kun kuopus alkaa könittää. :) Meillä on suht siistiä, muttabei nipopuhdasta... Kerkeän nipottaa sitten kun lapset ovat isompia :D

Meillä käy siivooja kerran viikossa pesemässä paikat, itse hoidetaan vaihtelevalla menestyksellä tavaroiden järjestely.
Kämppä pysyy siistinä pari päivää siivoojan jälkeen ja sitten pikku hiljaa repsahtaa ja koiran karvoja ja muuta mukavaa kertyy.
Itseäni lähinnä ällöttää astiat joita mies jättää pyörimään pöydälle tai keittiöön.
Sitten ne pari vikaa päivää viikossa kun kämppä on likaisimmillaan just jaksaa pinnistää kun tietää että siivooja tulee taas laittamaan paikat kuntoon.
Kohta vauva kyllä lähtee liikkeelle, joten täytyy ruveta pikkuhiljaa lattioita hoitamaan paremmin.

[QUOTE="vieras";28520671]Epäjärjestys ei haittaa mutta likaisuus ja "läikät" haittaa. Meillä on vain yksi lapsi joten mitään sotkua ei ole. Lelut yms. kerään aina illalla pois.[/QUOTE]

joo, ei meilläkään yhden lapsen aikaan ollut sotkua eikä leluja lattialla

Meillä ei omia lapsia ole, mutta mitä nyt olen vierestä seurannut lapsiperheiden arkea, niin enemmän se AP:n postauksen kuuloista tuntuu kuin siltä, että kaikki olisi aina tiptop. Yhdenkin tutun luona vaipat heitetään vaan ulos oven pieleen rappusille, josta ne joskus kerätään sitten roskikseen. Ei nyt oo pariin kuukauteen kerätty, mutta ei mua sekään haittaa. Perheessä pari taaperoa ja molemmat vanhemmat käy töissä.

[QUOTE="jokuvaan";28520742]mitäpä jos sen vessan sotkee joku muu kuin sinä? tai et ole paikalla kun koululainen tekee välipalaa ja murustelee lattialle ja tasolle evästä tehdessään? mies saattaa heittää vaattensa roikkumaan tuolille kun et ole kotona, kun saavut kotiin väsyneenä ja nälkäisenä, et varmasti ensitöiksesi ala siivoamaan vessaa, imuroimaan murusia tai laittamaan tavaraa oikeille paikoilleen, itse ainakin syön ensin laitan tiskarin päälle ja menen ulos! :9[/QUOTE]

Ai, enkö? Syön, teen pikapuunauksen ja valmista tuli :) Kun on paikat kondiksessa suurin piirtein niin pikaimurointi ja järkkäys vie muutaman minuutin.

[QUOTE="jokuvaan";28520742]mitäpä jos sen vessan sotkee joku muu kuin sinä? tai et ole paikalla kun koululainen tekee välipalaa ja murustelee lattialle ja tasolle evästä tehdessään? mies saattaa heittää vaattensa roikkumaan tuolille kun et ole kotona, kun saavut kotiin väsyneenä ja nälkäisenä, et varmasti ensitöiksesi ala siivoamaan vessaa, imuroimaan murusia tai laittamaan tavaraa oikeille paikoilleen, itse ainakin syön ensin laitan tiskarin päälle ja menen ulos! :9[/QUOTE]

Mä siivoan meillä sillä ehdolla, että muut ei sotke. Jos miehen vaate jää jonnekin niin käskyllä se siitä lähtee, eikä sitten toistamiseen jätä tavaroita lojumaan. Sillä on miesluola johon en koske. Väsyneenäkin mä voin rentoutua vasta kun on siistiä. Ja kun aina tosiaan siistii saman tien niin meillä ei ole koskaan sottaista tai likaista. Leluja saattaa olla lattialla.

Meillä käy siivooja kerran viikossa pesemässä paikat, itse hoidetaan vaihtelevalla menestyksellä tavaroiden järjestely.
Kämppä pysyy siistinä pari päivää siivoojan jälkeen ja sitten pikku hiljaa repsahtaa ja koiran karvoja ja muuta mukavaa kertyy.
Itseäni lähinnä ällöttää astiat joita mies jättää pyörimään pöydälle tai keittiöön.
Sitten ne pari vikaa päivää viikossa kun kämppä on likaisimmillaan just jaksaa pinnistää kun tietää että siivooja tulee taas laittamaan paikat kuntoon.
Kohta vauva kyllä lähtee liikkeelle, joten täytyy ruveta pikkuhiljaa lattioita hoitamaan paremmin.

Unohtuipas kertoa että sotkemassa on myös 3 kissaa.... :D Tekevät osansa.

Meillä lojuu pisssavaippoja olkkarissa ja keittiössä :D Ja kakkavaippoja kuistilla :D Pyöräytän vaipan aina rullalle ja heitän se keittiön lattialle sit kun meen seuraavan kerran keittiöön niin nostan sen roskiin. Kakkavaipat nakkkaan kuistille ja kun oon ulkona käyn heittään sen roskiin.

Kesäisin meidän lattiat on mustat ja läiskäset. Matot kerään pois toukokuussa kun sillon koko perhe alottaa avojaloinkävelemisen. Avojaloin kun lompsitaan niin lattiat on auttamatta ihan kauheen näköset.

Vessat meillä pestään joka aamu oli tilannu mikä tahansa, mut jos tulet meille iltapäivällä yllättäen kylään niin en voi taata mitä sieltä löytyy. Näky kesäisin on yleensä kauhea! Lapset käy käsipesulla aina sisälle tullessaan ja pieniä kun ovat on lavuaari+pyyhe on ihan mustat tämän jälkeen....

No, puollustuksekseni voin sanoa, että siivoan aina kun meille on tulossa vieraita.

Mutta pitäähän talossa ja lapsiperheessä näkyä elämisen jälkiä: pyykkiä, astioita, leluja!! ..niin ja lapsia meillä on viisi.

[QUOTE="vieras";28520809]Meillä lojuu pisssavaippoja olkkarissa ja keittiössä :D Ja kakkavaippoja kuistilla :D Pyöräytän vaipan aina rullalle ja heitän se keittiön lattialle sit kun meen seuraavan kerran keittiöön niin nostan sen roskiin. Kakkavaipat nakkkaan kuistille ja kun oon ulkona käyn heittään sen roskiin.

Kesäisin meidän lattiat on mustat ja läiskäset. Matot kerään pois toukokuussa kun sillon koko perhe alottaa avojaloinkävelemisen. Avojaloin kun lompsitaan niin lattiat on auttamatta ihan kauheen näköset.

Vessat meillä pestään joka aamu oli tilannu mikä tahansa, mut jos tulet meille iltapäivällä yllättäen kylään niin en voi taata mitä sieltä löytyy. Näky kesäisin on yleensä kauhea! Lapset käy käsipesulla aina sisälle tullessaan ja pieniä kun ovat on lavuaari+pyyhe on ihan mustat tämän jälkeen....

No, puollustuksekseni voin sanoa, että siivoan aina kun meille on tulossa vieraita.

Mutta pitäähän talossa ja lapsiperheessä näkyä elämisen jälkiä: pyykkiä, astioita, leluja!! ..niin ja lapsia meillä on viisi.[/QUOTE]

Ei tosiaan pidä. Hyi helvetti.

Juuri puhuttiin kaverin kanssa aiheesta. Meillä ei ole siistiä kovinkaan usein, on sotkua ja leivänmuruja pöydän alla yms, ei kuitenkaan vaippoja sohvilla tms törkyä, vaan normaalia lapsiperheessä olevaa sekamelskaa. Kaverilla taas kiiltää kaikki paikat, on sohvatyynyt järjestyksessä, ei muruja pöydän alla, pihalelutkin siististi laatikoissa.

Suurin ero on sitten siinä että minä pelaan lasten kanssa pelejä, touhuan hiekkalaatikolla, istutan kukkia heidän kanssa yms. Kaveri siivoaa. Tämän siis ihan itse myönsi että käyttää nuoremman lapsen päiväuniajat, illat kun mies tulee kotiin yms kaiken aina siivoamiseen. Itse kun nuorempi lapsi on päiväunille pelailen isomman kanssa, illalla kun mies tulee kotiin mennään yhdessä kaikki pihalle tai leikitään.

Nyt tämä samainen kaveri miettii onko valmis joustamaan siitä siivouksesta että touhuaisi lasten kanssa enemmän, pelaisi sen isomman lapsen kanssa pienemmän ollessa päiväunilla. Myöntää itsekin että tykkää että on kaikki paikat järjestyksessä, että mielummin tinkii siitä lasten kanssa olemisesta kuin että olisi sotkuista välillä.

Tämä keskustelu käytiin siis hyvässä hengessä yhdessä, en syyttele tms.

Meillä on 5 lasta ja 2 koiraa. Meillä voi useinkin olla keittiön tasoilla / pöydillä muruja, mehuläiskiä, tyhjiä maitopurkkeja tai likaisia astioita.

Lasten huoneissa voi olla sängyt kokonaisen viikon petaamatta.

Pyykkiä voi olla jopa kaksi täyttä koria.

Sohva ei oikeastaan koskaan ole ihan puhdas.

Leluja ym tavaraa lojuu lasten huoneissa siellä täällä, muualla harvemmin.

Vessan pesen kerran viikossa perjantaina, eli jos tulet meille torstaina, voi siellä olla hyvinkin 1/4 hammastahnatuubista pitkin lavuaaria.

Imuroin joka päivä, mutta silti meillä voi olla paljonki hiekkaa lattioilla, riippuen vuodenajasta (koirat)

Lattiat pyyhin kostealla joka toinen päivä. Jos tänään ei ole se päivä, voi lattioilla olla tassunjälkiä.

Pesuhuoneessa meillä harvemmin vieraat käyvätkään. Ei se paskainen ole, mutta en minä sitä kyllä viikottain jynssää.

Meillä eletään täyttä elämää, sotkut ei haittaa kunhan ei eritteitä ole näkyvissä.

Meillä käytetään paljon aikaa yhdessä ulkoiluun, leipomiseen, ruuan laittoon, lautapelien pelaamiseen ja kiireettömään yhdessäoloon (lue: löhöilyyn)

Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan.

Mutta, raja se on mullakin. Olen kerran käynyt asunnossa, jossa oli mm. tupakantumppeja pöydällä, pulloja ja tölkkejä siellä täällä, ehkä 2 vkon roskapussit keittiön nurkassa isona kasana, likaisia (pissaisiakin) vaatteita holtittomasti pitkin taloa ja kaiken tämän keskellä eli 2 pientä lasta äitinsä kanssa. Se oli mulle liikaa.

Juuri puhuttiin kaverin kanssa aiheesta. Meillä ei ole siistiä kovinkaan usein, on sotkua ja leivänmuruja pöydän alla yms, ei kuitenkaan vaippoja sohvilla tms törkyä, vaan normaalia lapsiperheessä olevaa sekamelskaa. Kaverilla taas kiiltää kaikki paikat, on sohvatyynyt järjestyksessä, ei muruja pöydän alla, pihalelutkin siististi laatikoissa.

Suurin ero on sitten siinä että minä pelaan lasten kanssa pelejä, touhuan hiekkalaatikolla, istutan kukkia heidän kanssa yms. Kaveri siivoaa. Tämän siis ihan itse myönsi että käyttää nuoremman lapsen päiväuniajat, illat kun mies tulee kotiin yms kaiken aina siivoamiseen. Itse kun nuorempi lapsi on päiväunille pelailen isomman kanssa, illalla kun mies tulee kotiin mennään yhdessä kaikki pihalle tai leikitään.

Nyt tämä samainen kaveri miettii onko valmis joustamaan siitä siivouksesta että touhuaisi lasten kanssa enemmän, pelaisi sen isomman lapsen kanssa pienemmän ollessa päiväunilla. Myöntää itsekin että tykkää että on kaikki paikat järjestyksessä, että mielummin tinkii siitä lasten kanssa olemisesta kuin että olisi sotkuista välillä.

Tämä keskustelu käytiin siis hyvässä hengessä yhdessä, en syyttele tms.

Käytkö töissä vai oletko kotiäiti? Ja jos olet niin milloin palaat töihin?

[QUOTE="vieras";28520809]Mutta pitäähän talossa ja lapsiperheessä näkyä elämisen jälkiä: pyykkiä, astioita, leluja!! ..niin ja lapsia meillä on viisi.[/QUOTE]Heh, elämisen merkit... Tuo selitys on kuultu ennenkin.

[QUOTE="vieras";28520842]Käytkö töissä vai oletko kotiäiti? Ja jos olet niin milloin palaat töihin?[/QUOTE]

Ollaan molemmat kotiäitejä, mitä sillä on väliä millon palaan töihin? Palaan osa-aikaisesti syksyllä töihin.

Yhteistyössä