Sääliksi käy tupakoitsija-äidin lapsia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ----
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

----

Vieras
Eräs tuttava valittelee jatkuvasti fb:ssä kun hänen 10kk lapsi on räkäinen ja nuhainen ja astmaa epäillään jne. Tämä äiti itse tupakoi koko raskausajan ja polttaa autossa kun lapsi on kyydissä. Nyt odottaa toista lasta, ja polttaa tietysti edelleen. Neuvolassa taputellaan päähän ja sanotaan että koita vähentää polttamista, ei tarvitse lopettaa kun se on niin stressaavaa...

Totta, törkeää. Ylipainoisille ja tupakoitseville ei pitäisi suoda oikeutta lasten hankintaan ollenkaan, niin vakavalla tavalla vaikuttavat lastensakin terveyteen.

No eihän se autakaan vaikka miten murehtisin. Ihmettelen vain, miksei tämä äiti halua ymmärtää tai oikeasti ymmärrä omien elintapojensa vaikuttavan lasten terveyteen.

ensimmäistä odottaessa poltin kun en onnistunut lopettamaan. Toista odottaessa olen onnistunut lopettamaan polttelun mutta nyt olen ylipainoinen. Eli ihan sama vissiin jos meen sit tupakalle jos palkintojen jako on tämä :D

No eihän se autakaan vaikka miten murehtisin. Ihmettelen vain, miksei tämä äiti halua ymmärtää tai oikeasti ymmärrä omien elintapojensa vaikuttavan lasten terveyteen.

Mitä jos vaikka tämän vaahtoamisen sijaan yrittäisit tehdä jotain hyödyllistä ja käy keskustelemassa tuon äidin kanssa asioista jos sulla on itselläsi taito ja kokemus tupakoinnin lopettamisen helppoudesta!

Alan olla todella väsynyt poikamme käytökseen. Jatkuvasti joko puree olkapäähän tai esim. vyötärölle, jos en heti nosta hätnä syliin. Lisäksi suuttuessaan ottaa todella kipeän kynsiotteen kaulasta. Minulla on olkapää puremajälkiä täynnä ja kasvot raavittu. Miten ihmeessä tämän painajaisen saa loppumaan? Miehen kanssa sanomme aina napakasti ei, katsomme tiukasti silmiin ja irrotamme pojan kädet, jos on kynsillä kiinni. Ei auta lainkaan.

Onko muiden lapset käyttäytyneet näin?

Ootko ollut paikalla neuvolassa vai mistä tiedät että taputellaan päähän? Jospa tää muori vaan ei kuule mitään lopettamiskehotuksia, ja on itse päätellyt että parempi välttää stressiä.

Eräs tuttava valittelee jatkuvasti fb:ssä kun hänen 10kk lapsi on räkäinen ja nuhainen ja astmaa epäillään jne. Tämä äiti itse tupakoi koko raskausajan ja polttaa autossa kun lapsi on kyydissä. Nyt odottaa toista lasta, ja polttaa tietysti edelleen. Neuvolassa taputellaan päähän ja sanotaan että koita vähentää polttamista, ei tarvitse lopettaa kun se on niin stressaavaa...

No ei sullakaan hyvin mee jos tuollaisen luuserin tuttu oot ja vielä ruodit sen ongelmia toisella palstalla. Vähä tasoa elämiseen. Ensin hankit mukavaa tekemistä itsellesi vaikkapa elämän

Vetää ne jotkut äidit tupakkaa vahvempaakin ja synnyttävät terveitä lapsia. Esim. mieheni äiti ei tupakoinut eikä mitään muutakaan ei ollut ylipainoinen ym, silti mieheni sai keliakian, diabeteksen + siitepölyallergiat sun muut pienenä jo. herranjumalasentään. Miksi vaahtoat asiasta täällä kun se olisi joku maailmanloppu :D

Mielestäni raskaudenaikaista ja pienten lasten ympärillä tupakointia saa ja pitääkin taivastella ja jeesustella. Tupakoinnin aiheuttamat haitat ovat aivan varmasti kaikkien tiedossa, joten kyse ei ole tietämättömyydestä vaan välinpitämättömyydestä, piittaamattomuudesta ja heikkoluonteisuudesta. Ja ajattalen, että nuo kolme mainittua ominaisuutta täyttävä henkilö ei tosiaan välttämättä ansaitsisi olla äiti.

Kiitos vaan, elämä on itselläkin ja myös kokemusta tupakoinnin lopettamisesta, tosin lopetin ennen kuin olin edes raskaana. En vaahtoa asiasta, toivon vaan että joku edes ottaisi itseensä ja ajattelisi lapsiaan, kun nykyään ihmisiä ei saa savustaa töissäkään, niin miksi pienet lapset pitää kotona altistaa vanhempien toimesta tupakansavulle?
Itse sanoi tämä äiti että neuvolassa oli noin sanottu, ja samaa on sanonut moni muukin täällä päin, että neuvolassa eivät ainakaan painosta lopettamaan. Tästä kyseisestä ihmisestä huomaa kyllä hajun perusteella kauas, että polttaa.

Mun tuttava poltti koko lastensa odotusajan ja polttaa jatkuvasti autossa lapset kyydissä. Lapset nyt 5 v.ja 2v. Molemmat pieniä,eivät puhu kunnolla,ovat kipeinä jne. En ymmärrä miksi pitää autossakin polttaa lapset kyydissä!!

Mielestäni raskaudenaikaista ja pienten lasten ympärillä tupakointia saa ja pitääkin taivastella ja jeesustella. Tupakoinnin aiheuttamat haitat ovat aivan varmasti kaikkien tiedossa, joten kyse ei ole tietämättömyydestä vaan välinpitämättömyydestä, piittaamattomuudesta ja heikkoluonteisuudesta. Ja ajattalen, että nuo kolme mainittua ominaisuutta täyttävä henkilö ei tosiaan välttämättä ansaitsisi olla äiti.

Samaa mieltä!

Niin, kyllä tupakka pitäis kieltää lailla.
Haluammeko omien lapsiemme myös joutuvan tuon pahan riippuvuuden kynsiin vai voimmeko kenties vaatia tupakkaa lailla kiellettäväksi ja reseptille apteekkiin ns. vanhoille käryttäjille??????
Riippuvuus tupakkaan on verrattavissa huumeisiin ja pahaan alkoholismiin!

Toiset on vaan niin itsekeskeisiä, oma nautinto on se tärkein juttu.

Naapurin muija ruikuttaa, kun kaksi lasta piti käyttää korvien tuubituksessa. Heidän mielestä sillä on tuskin mitään merkitystä, että molemmat vanhemmat tupakoivat ketjussa. Ällöttää oikein kuinka niiden äijä vetää tupakkaa lasten leikkipaikalla, mutta se tuntuu muutenkin vähän vajaalta tyypiltä.

Joo, tupakka, viina ja kahvi pannaan, kieltolaki. Tulis maailmasta parempi paikka.

Oikeesti, onhan se ihan hiton typerää ja ei missään tapauksessa hyväksyttävää että altistaa lapsen tupakoinnille, vielä noinkin räikeesti, mutta tässä maailmassa on sen verran paljon epäkohtia muutenkin ja juttuja päin persausta etten jaksa jeesustella omia tai muiden tekemisiä.

Minä poltan. En tosin ollessani lasten kanssa liikkeellä enkä tietenkään sisätiloissa.
Eiköhän meillä jokaisella ole jokin pahe?
Toki lapsiani saa tarvittaessa sääliä, jos joku näin haluaa tehdä :)

varmaan jokaisella on, tosi itsellä sellaisia mistä ei muille koidu haittaa! poltin ennen raskautta paljon ja pitkään, mutta lopetin heti kun sain tietää olevani raskaana. Helppoa se ei ollut, mutta mitäpä sitä ei oman lapsen terveyden eteen tekis <3 Ja loppujen lopuksi se on kiinni ihan omasta tahdosta. Raskaana polttamista en ymmärrä, kuinka heikko täytyy ihmisen olla, että antaa pienen vauvan mieluumin kärsiä vierotusoireista kun, että kärsisi niistä itse?

Yhteistyössä