Sääli on sairautta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eli sairas?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eli sairas?

Vieras
Harmaana avaudun nyt. Tämä ei ole hyökkäys ylipainoisia vastaan ja jokainen olkoon millainen on kun on kyse aikuisesta ihmisestä.
Mut mua säälittää tuttu lapsi, 8v, tosi ylipainoinen. Ja ollut pienen ikänsä. Myös muu perhe on isokokoisia. Tämä lapsi on mun lapsen kaveri ja lähestulkoon puolet paksumpi, kaikki leikit joissa liikutaan, tuottaa hankaluuksia. En tiedä painoa, mut varmaan 60-70kg.. Joskus olen kuullut kun oma lapseni vierailun jälkeen ihmetellyt, että miks kaverilla on aina ranskalaisia tms. Meillä niitä syödään hyvin harvoin. Hävettää kirjoittaa tällaista, en pidä itseäni mitenkään parempana kuin muut, mut mua ihmetyttää vanhempien asenne. Miksi ei haluta lapsesta tervettä ja iloista, liikkuvaa lasta vaan syötetään eineksiä ja karkkeja/herkkuja joka päivä. Tällä lapsella ei ole karkkipäivää. Tai on, joka päivä. :( Jotainhan vanhemmat tällaisella käytöksellä hyvittelee...? Ja monesti koulussa kiusataan ylipainoisia lapsia, eikö vanhemmat halua suojella lasta kaikelta pahalta?

Alkuperäinen kirjoittaja Onnenkantamoinen:
60-70 kg on kyllä hurjan paljon 8-vuotiaalle :(

On todellakin. :|
Luulis että kouluterkka puuttuis asiaan, vai liekö puuttunutkin? Jokuhan siinä mättää, joko vanhemmilla ei ole tietoa tai halua laittaa terveellistä ruokaa jos jotain ranskalaisia vedetään harva se päivä.

Nykyään on paljon ylipainoisia lapsia.Mun lapset on laihoja ja mä teen ihan tavallista kotiruokaa ja karkkia ostan vain harvoin koska saavat sitä isänsä luona ihan riittävästi.
Normaalipainoisia mutta hoikkia.
Terveydenhoitaja oli kysynyt että saatteko te kotona ruokaa kun olette noin laihoja.
Teki mieli kuristaa se ämmä.

Juu, telkkaristahan tuli se brittidokkari ylipainoisista lapsista viime viikolla, oli aika mielenkiintoinen. Jotain, että normaali BMI leikki-ikäisillä (tai jotain) on alle 18, ja yli 19 on ylipainoinen. Ja jotkut niistä oli luokkaa 26. Laskin huvikseni oman pojan BMI:n, eikä ole mikään laiheliini, ja oli 17,3.

Aikuiset ihmiset syökööt miten huvittaa ja pitäköön itse huolta painostaan, mutta se, että lapset syötetään lihaviksi herkuilla ja ylimääräisillä rasvoilla pitäisi saattaa edesvastuuseen! Olen jo tällä viikolla törmännyt sekä kaupassa, että sairaalalla sellaiseen perheeseen, jossa lapset olivat järkyttävän lihavia ja niin oli vanhemmatkin! HIEMAN VASTUUTA!!!! :kieh:

Meillä on näin, että mies on korsto eikä paino-ongelmiakaan ole yhtään. Minä olen pulska, toden totta. Lapsista toinen on laiheliini kuten isänsä, mutta toinen rakastaa ruokaa äitinsä tavoin. Pulska ei ole todellakaan, normaali.
Eli meillä tiedostetaan nämä minun lihavuusgeenit ja ollaan AINA syöty terveelliseti. Lapset saa aina kunnon ruuat, salaatit yms. Ja syövät niitä myös. Mutta huomaan, että nuorempi rakastaa hyvää ruokaa, namia... ei auta ku opettaa hyvät terveelliset ruokatavat ja liikunta. Itse kyllä liikunkin vaikka pulska olen.
Se miten äiti on pulska tuleekin siitä mitä äiti tekee ku lapset nukkuu. Syö epäterveelisesti. TOsin tiedän myös että lapset kyl näkee mitä kaupasta kiikutetaan, eli joskus tulevat kysymään, kuka ne söi, mihin hävis.. Äitin massuun?

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Nykyään on paljon ylipainoisia lapsia.Mun lapset on laihoja ja mä teen ihan tavallista kotiruokaa ja karkkia ostan vain harvoin koska saavat sitä isänsä luona ihan riittävästi.
Normaalipainoisia mutta hoikkia.
Terveydenhoitaja oli kysynyt että saatteko te kotona ruokaa kun olette noin laihoja.
Teki mieli kuristaa se ämmä.

:laugh: ... multa löytyy nomaalipainonen tyttö joka taatusti pyöristyis jos alkas herkkuja mättää ja löytyy tyttö jolta paistaa melkein paskakin persuuksista läpi ja syö kuin hevonen... mun äitikin aina enne papatti mulle että etkö anna tuolle tytölle ruokaa kun niin hoikka on mä kuuntelin kiltistä mutta kerran kun oltiin siel syömässä ja tyttö pyys pääsemään kesken ruokaa isolle hädälle mummonkin leuka loksahti auki ja hää tuumas et nopee aineenvaihdunta :laugh:

Mua raivostuttaa se, kun laiha lapsi syö hyvin. Meillä on neiti joka syö ku hevonen mut laiha ku mikä. Sit sanotaan, että anna sen syödä ku eihän se näy missään. Että ei haittaa vaikka söisi neljä leipää. Juu, eihän se nyt näykkään vielä lapsena. Mut jos lapsesta asti opit että syöt neljä leipää nälkääs, ni kyllä jossain vaiheessa alat turpoon, viimestään aikusena. Eli vaikka lapsi olisi sellainen että syö mitä tahansa ni on laiha, niin en silitkään syötä MITÄ TAHANSA. Vaan silti opetellaan terveet tavat ja jos tosiaan sen parin leiävn jälkeen on nälkä, ei tarvi ottaa kolmatta ja neljättä, vaan hedelmiä!

Yhteistyössä