saako yrttäjän puoliso työmarkkinatukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta työtön

Vieras
Meillä pienyritys ja miehellä tosi pienet tulot,valmistun nyt keväällä mutta mitään työpaikkaa en ole löytänyt eli saanko työmarkkinatukea kun valmistun?

[QUOTE="vieras";23148194]Et varmaan, tuntuu, että mitään tukia ei heru, vaikka siitä yrityksestä ei sais mitään tuloja[/QUOTE]

mutta en ole yrityksessä osakkaana tms.

Alkuperäinen kirjoittaja kohta työtön;23148210:

Vaikuttaahan puolison tulot muutenkin toisen puolisoista työmarkkinatukeen- vaikka ei samassa työpaikassa ollakaan ;)

Todennäköisesti et saa, riippuu vähän miten sitä lasketaan. Ne on aika matalalla ne tulorajat minkä jälkeen ei moisia tukia heru.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23148229:
Vaikuttaahan puolison tulot muutenkin toisen puolisoista työmarkkinatukeen- vaikka ei samassa työpaikassa ollakaan ;)

Todennäköisesti et saa, riippuu vähän miten sitä lasketaan. Ne on aika matalalla ne tulorajat minkä jälkeen ei moisia tukia heru.

toki tiedän että puolison tulot vaikuttaa mutta jos mies olisi muualla töissä niin ne niin pienet että saisin työmarkkinatukea. Mitkä ne yrittäjän tulorajat sitten ovat?

onko liiton päiväraha sama kuin työmarkkinatuki.. mulla siis mies on kuljetusalan yrittäjä ja minulla oli jakso jolloin jouduin ilmottautumaan työttömäksi. joku lautakunta joutui tekemään selvityksen siitä, että voiko mieheni firma työllistää minut. ja vastaus oli kielteinen (minulla ei ole kuin b-kortti..) ja sain liiton päivärahaa.

Jopas on hankalaa. Mä olen harkinnut, että saattaisin alkaa joskus yrittäjäksi. Mutta enpä tiedä uskaltaako, kun tuntuu, että siinä on niin monta sudenkuoppaa, jos homma ei onnistukaan. Ja nyt vielä tämäkin, että jos puolisoltakin menisivät työt, se voisi vaikuttaa hänenkin tukiinsa. Mistä sitä edes etukäteen tietäisi, miten joku lautakunta arvioi voinko työllistää miehen vai en.

[QUOTE="vieras";23148351]Jos työkkäri katsoo että sä työllistyt perheyrityksessä, ei tule tukea. Ja onhan niissä tulorajatkin.[/QUOTE]

Työkkäri katsoo aina, että kaikki perheen jäsenet työllistyvät perheyrityksessä, mutta siihen ei tarvitse tyytyä. Itse sain loppujen lopuksi korvaukset (korkojen kera) kun vein asian eteenpäin. Tai meillä asiaa alkoi viemään eteenpäin ihana sosiaalitoimiston täti jonka puoleen jouduttiin kääntymään kun rahat vain loppuivat.... Oltiin aika nuoria ja mä olin kouluttamatonkin. Miehen yritys tuotti todella huonosti... silti työkkäri katsoi, että vaikka töitä ei riittänyt edes miehele, että miehen pitäisi työllistää mut -ilman mitään työllistämistukea tietenkin.

En tiedä miten asiat on muuttuneet vuosien saatossa, joten asiat voi olla hyvinkin toisin nykyisin.

Alkuperäinen kirjoittaja kohta työtön;23148210:

Eipä taida vaikuttaa... ellet voi pitävästi osoittaa, että yritys ei sinua työllistä tai ole työllistänyt. Joka tapauksessa, varaudu täysimittaiseen paperisotaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meidät lomautettiin pariksi viikoksi töistä. Yrittäjien puolisot joutuivat antamaan erillsselvityksen etteivät pysty työllistymään vaimojensa yrityksiin lomautuksen ajaksi. Toinen vaimoista oli psykologi/terapeutti ja toinen kampaaja... miehet saivat tuet selvitysten jälkeen, miesten koulutus oli DI.

sinulla on velvollisuus todistaa, ettet työllisty puolisosi yrityksessä, jos tämä on totuus. Te-toimisto kyllä pyytää tarkat selvitykset työllistymisestäsi, mutta jos et yrityksessä oikeasti työskentele ja pystyt sen todistamaan, voidaan sinulle antaa myöntävä lausunto työttömyyskorvaukseen.
Toinen asia on sitten se, vaikuttaako puolison tulot työmarkkinatukeesi. Jos valmistut ammattiin ja olet ollut työttömyyskassan jäsenenä tarpeeksi kauan, saat ansiosidonnaista päivärahaa, johon puolison tulot ei vaikuta. Jos et kuulu kassaan ja valmistut ammattiin, saat peruspäivärahaa, johon ei vaikuta ensimmäisen 500 päivän ajan puolison tulot.
Jos sen sijaan sinulle maksetaan työmarkkinatukea, vaikuttaa siihen puolison tulot.

Muista, että todistamistaakka on sinulla, jos et esitä tarpeeksi päteviä tositteita ja selvityksiä yrityksessä työllistymisestä, voit olla varma, että sinustakin "leivotaan yrittäjä" te-toimistossa.

Yhteistyössä