saako vuokranantaja mennä näyttämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelee.....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelee.....

Vieras
vuokrattua asuntoa ilman lupaa?(siis asunto myynnissä,minä vuokralla ja kuulin että vuokrabantaja on käynyt sisällä huoneistossa näyttämässä vuokra asuntoani kysymättä minulta,en siis ollut kotona...)

Vuokrasopimus on huoneiston hallintasopimus. Eli niin kauan kun sulla on avaimet, nii vuokranantajalla ei ole mitään asiaa huoneistoon ilman että olis sopinut sun kans asiasta. (poikkeustapaukset ja vuositarkastukset sun muut erikseen, mut yleensä.)

kyllä meillä aikoinaan kävi ukko ilman lupaa nuuskimassa, kun ei me oltu kotona. Sanoi vielä silloin kun me muutettiin siihen, ettei sillä ole vara-avainta asuntoon, että pitäkää avaimista huolta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä meillä aikoinaan kävi ukko ilman lupaa nuuskimassa, kun ei me oltu kotona. Sanoi vielä silloin kun me muutettiin siihen, ettei sillä ole vara-avainta asuntoon, että pitäkää avaimista huolta.

Meille ei yhdet vuokranantajat antaneet kun yhden kotiavaimen.. tarvivat kuulemma ite toista että pääsivät meiän autotalliin.. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja ilona:

Meille ei yhdet vuokranantajat antaneet kun yhden kotiavaimen.. tarvivat kuulemma ite toista että pääsivät meiän autotalliin.. :kieh:

Kyllä meilläkin on joidenkin kämppien avaimet ja kerran ollaan jopa käytetty niitä, kun oli ukko ottanut mustalaispojan asumaan, joka ei maksanut vuokriaan ja piti saada jäbä veke kämpästä.

Uhkasi meitä poliiseilla, kun oltiin omin luvin menty kämppään, josta oli sähköt katkaistu, pakastin jäätynyt ja alkanut sulamaan lattialle jne.

Kun olen käynyt asuntoesittelyssä ei asunnon omistaja tai vuokralainen ole ollut koskaan paikalla, ainoastaan esittelijä ja minä.

Me näytetään itse asuntoja, mutta vuokralainen ei yleensä halua olla paikalla - vähän vaihtelee, viimeksi yksi tyttö tosi kivasti esitteli apuna kämppää :flower:

K: Onko vuokranantajalla oikeus päästä asuinhuoneistoon?
V: Vuokranantajalla ei ole yleistä oikeutta päästä vuokralaisen hallinnassa olevaan huoneistoon.
Oikeus päästä huoneistoon on kuitenkin silloin, kun se on tarpeen huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten. Myös näyttöjä on saatava suorittaa huoneiston myyntiä tai jälleenvuokrausta varten. Tämä on tapahduttava vuokralaiselle sopivana aikana

http://www.kuluttajaliitto.fi/ukk.htm#vuokranantajan%20pääsy

Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
Alkuperäinen kirjoittaja ilona:

Kyllä meilläkin on joidenkin kämppien avaimet ja kerran ollaan jopa käytetty niitä, kun oli ukko ottanut mustalaispojan asumaan, joka ei maksanut vuokriaan ja piti saada jäbä veke kämpästä.

Uhkasi meitä poliiseilla, kun oltiin omin luvin menty kämppään, josta oli sähköt katkaistu, pakastin jäätynyt ja alkanut sulamaan lattialle jne.

En mä sitä meinannukaan ettei vuokranantajalla sais avainta olla.. mut me nyt todellakin tarvittiin kahta avainta vähintään.. teetettiin sitten ite 3 avainta lisää.. annettiin ne vuokranantajalle kun muutettiin pois..

Yleensähän asuntoesittelyissä ei ole mukana omistaja, vaan avaimet on annettu välittäjälle. Tapoihin kuuluu, että omistajalla on avain asuntoon, mutta ei sinne tietenkään saa ominluvin mennä.

vuokranantajalla ei ole mitään oikeutta mennä huoneistoon omilla avaimillaan. Jos hän on tämän mennyt tekemään hän on syyllistynyt kotirauhan rikkomiseen ja saattaa joutua vahingonkorvausvastuuseen!

Kun olen käynyt asuntoesittelyssä ei asunnon omistaja tai vuokralainen ole ollut koskaan paikalla, ainoastaan esittelijä ja minä.

Joo, mutta vuokranantaja on sopinut vuokralaisen kanssa etukäteen. Tai olisi pitäny sopia

Yhteistyössä