Saako vauvaa suukotella suulle?

Olenko liian hysteerinen: mummi innostui suukottelemaan 3kk vauvaamme jouluna suoraan tämän suulle... onko sallittua?? Sama mummi on sitä mieltä että ihan hölynpölyä se että tuttia ei saisi putsata omassa suussa jos on siis lattialle pudonnut tms... Ja hänelle niin moneen kertaan asiasta sanottu mutta silti pitää ihan hölynpölynä.... :headwall:
 
Olet aivan oikeassa!

Olimme juuri 1v-hammashuollossa ja siellä oli juuri puhe tuosta, eli niin kauan kun vauvalla ei ole hampaita suussa ei ole isoa riskiä, että karies ja muut pöpöt tarttuisivat ( "suussa ei ole pintaa mihin tarttuisivat" ), pahin aika on noin 1-2 vuotiaalla ja aina noin 4 ikävuoteen asti, mutta miksi ottaa riski?! Turhaa suulle suukottelu pienellä vauvalla on ja muka se tutin "putsaaminen", yäk! Tietty on kiellettyä myös samalla lusikalla syöminen tai maistaminen.

Täällä tutkitaan ennen 2v-tarkistusta ihan labrassa, että onko lapsen suussa sinne kuulumattomia bakteereja, siis juuri tollai pussaamalla tms. sinne joutuneita. Katsotaa kuinka sit käy.

Jaksuja mummin kans ;) .
 
mun mielestä pussailu poskille ja otsalle riittää. en näe syytä miksi pikkuvauvaa pitää suukotella suoraan suulle? tuttia en missään nimessä putsaisi edes omassa suussa, saatikka että joku "ei äiti tai isä" sen suussaan putsaisi ja antaisi meidän vauvalle
 
IhanaValo

Vauvaani en kyl pussais suulle, vaikka kuinka suloinen ois, noiden bakteerien ja senkin takia, että onhan se suu aika kuolainen aina =) En kyl pussaa isompaakaan lastani suulle..
Samoista syistä en putsais tuttiakaan omassa suussani(en ikinä oo ees kuullut kenestäkään joak tekis näin)+en haluais niitä "lattian pöpöjä" omaankaan suuhuni.
 
Täällä kyllä pusutellaan kanssa suullekin, ei nyt ehkä varsinaisesti "tähdätä" juuri huulille pusuja mutta leikkiessä ja haliessa osuu kyllä pusut suullekin. Ja niin on itseänikin pussailtu pienenä (siis vanhemmat) eikä minulla ole edes reikää hampaassa ollut koskaan! Siitä en tykkäis jos vieraammat pusuttelis enkä itsekkään kyllä pusuttele toisten lapsia.
 
Kyllä pussaillaan suulle, ja paljon. Tutti tosin putsataan jossain muualla kuin suussa. Itseäni + miestäkin on pussailtu molempia pienestä asti suulle, hengissä ollaan selvitty!

Pelottaa enemmänkin liian steriili ympäristö.
 
Meillä ei pussailla tyttöä suulle. Ihan sen karies bakteerin tarttumisen vuoksi. En halua turhaan sitä tytölleni tartuttaa. Miten teillä muuten toimitaan lusikan kanssa, annatteko samasta lusikasta vauvalle ruokaa kuin syötte itse?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen-:
voi herran jumala.. ihan kun niit bakteereita ei tulis joka paikasta!! ei oo lapsille tapahtunut mitään vaikka ollaan suukoteltu suulle. rakkauden osoitusta :heart:
Samaa mieltä!Minä pussailen ja PALJON lapsiani ja eniten vauvaa!Ihana pussailla pikkuista :heart: :heart: Onkohan sellaisilla jotka eivät voi pussailla vauvaansa jotain pielessä,ei osaa näyttää pikkuiselle tunteitansa tai jotain..Ite pakahdun onnesta aina kun nään oman pikku söpöliinini ja pussailen ja halailen ym.Kerran ne vaan pikkuisia on..Meillä ollaan muutenkin kovia suukotteleen =)
 
Tààllà ainakin suukotellaan paljon ja kaikkialla.. alkaen varpaista pààttyen huuliin :D En osaisi edes olla suukottelematta tuollaista ihanaa tuhisevaa nyyttià.. :) Paljon vaan suukkoja ja haleja, pòpòjà tulee kuitenkin, mutta rakkautta ei saa ikinà tarpeeksi :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miimari-84:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen-:
voi herran jumala.. ihan kun niit bakteereita ei tulis joka paikasta!! ei oo lapsille tapahtunut mitään vaikka ollaan suukoteltu suulle. rakkauden osoitusta :heart:
Samaa mieltä!Minä pussailen ja PALJON lapsiani ja eniten vauvaa!Ihana pussailla pikkuista :heart: :heart: Onkohan sellaisilla jotka eivät voi pussailla vauvaansa jotain pielessä,ei osaa näyttää pikkuiselle tunteitansa tai jotain..Ite pakahdun onnesta aina kun nään oman pikku söpöliinini ja pussailen ja halailen ym.Kerran ne vaan pikkuisia on..Meillä ollaan muutenkin kovia suukotteleen =)

No meillä ei vauvaa pussailla suulle koskaan, se riittää, että suukotellaan ympäri naamaa ja kroppaa lähes joka paikkaan muualle kuin sulle, eikä meillä todellakaan ole mikään pielessä.
Ajattelitko siis että ne jotka pussaavat suoraan suulle on kaikki ok ja sitten ne, jotka pussaavat suun viereen niin on jotai pielessä? :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miimari-84:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen-:
voi herran jumala.. ihan kun niit bakteereita ei tulis joka paikasta!! ei oo lapsille tapahtunut mitään vaikka ollaan suukoteltu suulle. rakkauden osoitusta :heart:
Samaa mieltä!Minä pussailen ja PALJON lapsiani ja eniten vauvaa!Ihana pussailla pikkuista :heart: :heart: Onkohan sellaisilla jotka eivät voi pussailla vauvaansa jotain pielessä,ei osaa näyttää pikkuiselle tunteitansa tai jotain..Ite pakahdun onnesta aina kun nään oman pikku söpöliinini ja pussailen ja halailen ym.Kerran ne vaan pikkuisia on..Meillä ollaan muutenkin kovia suukotteleen =)
En tiedä, pitäisikö tällaisille vastauksille itkeä vai nauraa - joka tapauksessa tällaiset vastaukset pitäisi osata jättää omaan arvoonsa kun näin lapsellista tekstiä tulee. Vastaanpa kuitenkin.

Kysehän siis ei ole bakteereista ylipäätänsä, vaan nimenomaisesti karies-bakteerista joka aiheuttaa reikiä hampaisiin. Mitä aikaisemmin vauva saa bakteerin sitä enemmän hampaat reikiintyvät - tai ainakin siihen on suurempi riski. Bakteeri tarttuu samaan aikaan kuin maitohampaat puhkeavat. Tekisipä siis mieli lapselliseen vastaustyyliin heittää, että onkohan niillä äideillä jotain vikaa jotka ehdoin tahdoin haluavat lapsellensa karies-bakteerin tartuttaa ottamalla sylkikontaktin vauvaan (lusikasta maistaessaan tai suukottelemalla suulle). No, jokainen äiti tietää, että varsinkin hiukan vanhemman vauvan kanssa suukot ja pusut usein kyllä päätyvät vahingossakin suulle tai koskettavat huulia leikin tms lomassa mutta itse en ainakaan tarkoituksellisesti suoraan suulle suukota enkä käytä samaa lusikkaa. Luultavasti tuo karies tarttuu kuitenkin juuri minun suustani olevasta bakteerikannasta mutta miksi ottaisin tieten tahtoen riskin.
 
Ei se karies kai huulien kosketuksesta tartu, eikös siihen tarvita se, että vauva saa karies bakteeria kantavan ihmisen sylkeä suuhunsa niin että se viipyy siellä... siis ettei ihan mistää tipasta tartu...

Ja kyllä sitä vanhemmista tarttuu vauvaan paljon muitakin bakteereja, maailma on täynnä bakteereja! Itseäni on suukoteltu suulle vauvasta asti aivan sata varmasti ja usein eikä yhtään reikää ole koskaan hampaissa ollut! Toki siinä on pointtia ettei ehdoin tahdoin tartuta vauvalle mitään haitallista mutta karies nyt on yksin niistä vähiten haitallisista eikä edes välttämättä tartu! Kaupoissa, ihmisvilinässä on madollisuus saada rajuakin flunssaa ym aiheuttavia bakteereja eli kyllä äidin ja vauvan suukottelussa välittyvät bakteerit on sieltä miedoimmasta päästä! Helliä hetkiä kaikille!
 
Kyllä minäkin suukottelen vauvaa paljon, mutta en suulle.

En nyt sanoisi, että karies bakteeri on sieltä miedoimmasta päästä. Karieshan on ihmisellä loppu iän kun sen kerran saa. Flunssassa virukset ovat lapsella viikosta pariin ja häviävät sen jälkeen.
 
Meillä ei vauvaa suukotella suulle, eikä maistella samasta lusikasta.

Kyllä haluan ainakin yrittää estää sen, että lapseni saisi minulta karies-bakteerin.

Mulle raskausaikana hammashoitaja sanoi, että jos lapsi ei saa tiettyyn ikään mennessä karies-bakteeria niin hänen hampaisiin ei myöhemminkään tule todennäköisesti reikiä. En todellakaan halua tartuttaa "tahallani" lapseeni kariesta. Voihan se olla, että hän saa bakteerin muutenkin mutta yritetään edes. Suukotella voi muuallekin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elinan äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Miimari-84:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen-:
voi herran jumala.. ihan kun niit bakteereita ei tulis joka paikasta!! ei oo lapsille tapahtunut mitään vaikka ollaan suukoteltu suulle. rakkauden osoitusta :heart:
Samaa mieltä!Minä pussailen ja PALJON lapsiani ja eniten vauvaa!Ihana pussailla pikkuista :heart: :heart: Onkohan sellaisilla jotka eivät voi pussailla vauvaansa jotain pielessä,ei osaa näyttää pikkuiselle tunteitansa tai jotain..Ite pakahdun onnesta aina kun nään oman pikku söpöliinini ja pussailen ja halailen ym.Kerran ne vaan pikkuisia on..Meillä ollaan muutenkin kovia suukotteleen =)
En tiedä, pitäisikö tällaisille vastauksille itkeä vai nauraa - joka tapauksessa tällaiset vastaukset pitäisi osata jättää omaan arvoonsa kun näin lapsellista tekstiä tulee. Vastaanpa kuitenkin.

Kysehän siis ei ole bakteereista ylipäätänsä, vaan nimenomaisesti karies-bakteerista joka aiheuttaa reikiä hampaisiin. Mitä aikaisemmin vauva saa bakteerin sitä enemmän hampaat reikiintyvät - tai ainakin siihen on suurempi riski. Bakteeri tarttuu samaan aikaan kuin maitohampaat puhkeavat. Tekisipä siis mieli lapselliseen vastaustyyliin heittää, että onkohan niillä äideillä jotain vikaa jotka ehdoin tahdoin haluavat lapsellensa karies-bakteerin tartuttaa ottamalla sylkikontaktin vauvaan (lusikasta maistaessaan tai suukottelemalla suulle). No, jokainen äiti tietää, että varsinkin hiukan vanhemman vauvan kanssa suukot ja pusut usein kyllä päätyvät vahingossakin suulle tai koskettavat huulia leikin tms lomassa mutta itse en ainakaan tarkoituksellisesti suoraan suulle suukota enkä käytä samaa lusikkaa. Luultavasti tuo karies tarttuu kuitenkin juuri minun suustani olevasta bakteerikannasta mutta miksi ottaisin tieten tahtoen riskin.
En minä ainakaan pussaillessa sylje toisen suuhun!Eikä suu oo syljestä likomärkänä!Jos on lapsellista pussailla omaa lastaan niin ollaan vaan sitten lapsellisia
;) Minä ainakin hoidatan hampaani säännöllisesti eikä ole reiän reikää hampaissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Miimari-84:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen-:
voi herran jumala.. ihan kun niit bakteereita ei tulis joka paikasta!! ei oo lapsille tapahtunut mitään vaikka ollaan suukoteltu suulle. rakkauden osoitusta :heart:
Samaa mieltä!Minä pussailen ja PALJON lapsiani ja eniten vauvaa!Ihana pussailla pikkuista :heart: :heart: Onkohan sellaisilla jotka eivät voi pussailla vauvaansa jotain pielessä,ei osaa näyttää pikkuiselle tunteitansa tai jotain..Ite pakahdun onnesta aina kun nään oman pikku söpöliinini ja pussailen ja halailen ym.Kerran ne vaan pikkuisia on..Meillä ollaan muutenkin kovia suukotteleen =)

No meillä ei vauvaa pussailla suulle koskaan, se riittää, että suukotellaan ympäri naamaa ja kroppaa lähes joka paikkaan muualle kuin sulle, eikä meillä todellakaan ole mikään pielessä.
Ajattelitko siis että ne jotka pussaavat suoraan suulle on kaikki ok ja sitten ne, jotka pussaavat suun viereen niin on jotai pielessä? :eek:
En aatellut että päässä silleen on mitään vikaa mutta tuli mieleen että iljettääkö joitakin äitejä oman lapsen vähän kuolainen suu ettei muka sen takia voi pusua suulle antaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miimari-84:
[En minä ainakaan pussaillessa sylje toisen suuhun!Eikä suu oo syljestä likomärkänä!Jos on lapsellista pussailla omaa lastaan niin ollaan vaan sitten lapsellisia
;) Minä ainakin hoidatan hampaani säännöllisesti eikä ole reiän reikää hampaissa.

Itku ja nauru ;) Kukakohan on väittänyt että on lapsellista suukotella omaa lastaan, tai että on edes lapsellista suukotella omaa lastaan suulle...? Minun mielipiteeni on, että ei ole järkevää keskustelua (=lapsellista) haukkua äitejä jotka eivät suukottele vauvojaan suulle - että heissä olisi jotain vikaa... Tätä et voi tarkoittaa. Kukaan täällä ei kai ole sanonut, ettei suukottelisi vauvaansa. Kysehän on vain siitä, mihin suukottelee.

Jos nyt kuitenkin otetaan jotain faktaa, esim. http://www.stadia.fi/sailio/suusiivous/karies.html

Sylkikontakti ratkaisee ja erityisen vahingollista on olla sylkikontaktissa silloin kun lapsella puhkeaa maitohampaat. Äidin suu ei varmaan vaahtoa syljestä (ellei joskus täällä keskustelupalstan tuoksinassa ;) ), mutta suukottelulla karieksen kuitenkin voi tartuttaa. On varmaan jokaisen äidin oma asia, haluaako tuon riskin vauvansa kanssa ottaa vai ei. Joka tapauksessa en missään nimessä käyttäisi samaa lusikkaa, kuten joku kirjoittaa myös tekevänsä.


 
Kysyin tätä suukottelu-asiaa suuhygienistiltä raskausaikana ja tämä totesi, että voi suukotella suulle, jos nyt ei mitään kauhean sylkisiä tai märkiä suukkoja anna. Se karies kun juuri syljen mukana leviää.

Neuvolassa sanottiin, ettei ollenkaan saisi suulle suukotella. Itse en halua kuitenkaan ottaa riskiä, ja suukottelen mieluummin poskille ja suupieliin. Ja se ei johdu siitä, että ällöttäisi vauvan kuolainen suu :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miimari-84:
Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Miimari-84:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen-:
voi herran jumala.. ihan kun niit bakteereita ei tulis joka paikasta!! ei oo lapsille tapahtunut mitään vaikka ollaan suukoteltu suulle. rakkauden osoitusta :heart:
Samaa mieltä!Minä pussailen ja PALJON lapsiani ja eniten vauvaa!Ihana pussailla pikkuista :heart: :heart: Onkohan sellaisilla jotka eivät voi pussailla vauvaansa jotain pielessä,ei osaa näyttää pikkuiselle tunteitansa tai jotain..Ite pakahdun onnesta aina kun nään oman pikku söpöliinini ja pussailen ja halailen ym.Kerran ne vaan pikkuisia on..Meillä ollaan muutenkin kovia suukotteleen =)

No meillä ei vauvaa pussailla suulle koskaan, se riittää, että suukotellaan ympäri naamaa ja kroppaa lähes joka paikkaan muualle kuin sulle, eikä meillä todellakaan ole mikään pielessä.
Ajattelitko siis että ne jotka pussaavat suoraan suulle on kaikki ok ja sitten ne, jotka pussaavat suun viereen niin on jotai pielessä? :eek:
En aatellut että päässä silleen on mitään vikaa mutta tuli mieleen että iljettääkö joitakin äitejä oman lapsen vähän kuolainen suu ettei muka sen takia voi pusua suulle antaa?
Kyllä minä pystyn hellyyttä vauvalleni osoittamaan monella muullakin tavalla kuin suulle pussaamalla. En halua omia bakteerejani siirtää lapseen ja annan tytön itse päättää koska hän haluaa suulle pussailla - vai haluaako koskaan.

 
Minä en halua tarkoituksella tartuttaa kariesta lapselleni ja juuri tästä syystä en anna pusuja suoraan lapsen suulle. Suukottelen ja hellin vauvaani kyllä paljon, mutta pusut osuvat otsalle, poskille, kaulalle jne. Rakkautta voi osoittaa lapselle niin monella tavalla. Se, että ei anna suukkoa lapsen suulle, ei varmasti vähennä lainkaan rakkauden määrää! Omalla kohdallani näen rakkaudenosoitukseksi juuri sen, että yritän tarjota lapselle terveen suun ja reiättömät hampaat, joiden takia ei tarvitse pelätä hammaslääkärin poraa ja maksaa tulevaisuudessa mahdollisesti suuriakin hammaslääkärimaksuja.

Alla pari netistä kopioitua pätkää karieksesta:

"Lasten suun terveydestä huolehtiminen kuuluu ensisijaisesti vanhemmille. --- Pienille lapsille kariesbakteeri tarttuu usein äidin tai jonkun muun läheisen välityksellä. Samalla lusikalla syöminen lapsen kanssa, suukkottelu suulle, tutin ottaminen omaan suuhun ja yhteisestä jäätelöstä nuoleskeleminen ovat tärkeimmät suoran tarttuvuuden riskit. Kun karies huomataan vastaanotolla, siitä ja sen ehkäisystä kerrotaan asiakkaalle. Toiset ovat alttiimpia bakteerille ja vaativat erityistä huomiota. --- Tärkeimpänä pidetään lapsen hampaiden reikiintymisen siirtämistä mahdollisimman pitkälle. Erittäin haitallinen kariesbakteeri ei mahdu lapsen suuhun, jos muut haitattomat bakteerit ovat ehtineet valloittaa sen mielipaikat, eli maitoposkihampaiden purupintojen uurteet."

"Tarkoituksemme ei suinkaan ole kieltää esimerkiksi äitiä hellimästä lastaan. Lasta toki kuuluu helliä ja pitää hyvänä! Suukottelu suulle ei liene välttämätöntä - ainakaan aikuisen aloitteesta. Mutta jos lapsi nyt joskus sattuu muiskauttamaan suukon suoraan äidin suulle, se ei ole katastrofi eikä yksinään riitä aiheuttamaan streptokokkitartuntaa. Tutin "puhdistaminen" suussa taikka saman lusikan käyttö ovat jo aika lailla pois jääneitä tapoja valistuksen myötä.

Paikkaus on aikuiselle yleensä vähemmän miellyttävä kokemus. Se on sitä myös pikkulapselle. Siksi onkin järkevämpää yrittää estää reikiintyminen. Terveet maitohampaat tarkoittavat usein myös terveitä "rautahampaita". Paikka taas on aina hampaan "heikoin lenkki".

Terveisin Hammashoitolan väki"

Muutama tässä ketjussa kommentoinut on todennut, että "olen saanut lapsena pusuja suulle, eikä minulla ei ole yhtään reikää". Tämäkin on toki mahdollista ja hyvä niin. On kuitenkin fakta, että reikiintymisen riski on suurempi, jos on saanut kariesbakteerin alle kaksivuotiaana suuhunsa. Ihan niinkuin raskaudenaikainen alkoholinkäyttö vaikuttaa vauvaan, mutta silti kaikki alkoholia raskausaikanaan käyttävät naiset eivät saa FAS-lapsia. Toinen esimerkki tästä voisi olla vaikkapa se, että tupakointi lisää keuhkosyövän riskiä, mutta kaikki tupakoitsijat eivät siitä huolimatta sairastu.

Joo, mutta tämä tästä. Kukin äiti tekee omat lapsiaan koskevat ratkaisunsa asiassa kuin asiassa. Ja kaikesta huolimatta jokainen lastaan rakastava äiti on varmasti ihan paras äiti lapsilleen, antaapa hän suukkoja lapsensa suulle tai ei. Näistä asioista on kuitenkin kaikkien vanhempien hyvä tietää, ettei tietämättömyyttään tule tehtyä jotain sellaista, mitä ei muutoin tekisi. =)
 
Meidän vauvaa ei suulle pussailla eikä samasta lusikasta syödä. Paha sitten olis selitellä hammassärkyä itkevälle lapselle, että äiti vaan ihan rakkaudella suukotteli suulle ja tieten tahtoen altisti sut kariekselle. Ei varmaan paljon lohduttais.
Bakteereja on monensorttisia, karies ei ole mikään "hyvä" bakteeri.
Jotkut väittää, että ollaan liian ylihygieenisiä, jos ei suulle pussailla, mutta silti keittävät pullot joka käytön jälkeen!
 
Tyhmänä nyt sitten kysyn, kun puhutte tuosta samalla lusikalla syömisestä, että riittääkö se jos lusikan pesee välillä koneessa? Kuoleeko bakteeri siellä? Kun olivat kaverilta hammaslääkärissä kysyneet, että onko lapsella omat ruokailuvälineet. Siis eikö niitä saa koskaan ite käyttää? Tai toisinpäin, että eikö lapsi saa käyttää lusikkaa jota äiti on käyttänyt joskus, mutta se on kuitenkin pesty sen jälkeen?

Minäkään en suulle pussaa, enkä tutteja pese. Ollessani vauva on äitini niin varmaankin tehnyt, koska pikkusiskonkin aikana teki. Eikä minulla silti ole reikiä kuin kaksi ja nekin tulleet vasta yli 20-vuotiaana... Että on se kyllä kiinni muustakin kuin siitä bakteerista. Mutta mun mielestä toi suulle pussaaminen kuuluu muutenkin enemmän aikuisten välille.. Lastani kyllä suukottelen ja paljon, mutta muualle kuin suulle.
 

Yhteistyössä