Saako vauva 14 ERILAISTA ateriaa viikossa?

Aloin miettimään, kun aiemmin valitettiin vauvanruokien tekemisen vaivalloisuudesta, että annatteko te vauvalle erilaisia soseita joka päivä? Vai voiko esim. vauva syödä samaa ruokaa aamu- ja iltapäivällä kahtena päivänä peräkkäin?

Minä teen itse soseet pakasteeseen, ja annan kyllä surutta samaa ruokaa monta kertaa peräkkäin. Jos esim. teen porkkanasosetta joku päivä, niin annan sosetta vauvalle sinä päivänä, ja laitan jääkaappiin annokset myös seuraavaksi päiväksi. Loput sitten pakasteeseen.
 
Kyllä lapselle voi huoletta antaa samaa ruokaa useita kertoja peräkkäin. Itse annan lapselle suurimmaksi osaksi piltti-valmisruokia, mutta monesti purkista jää vielä jääkaappiin ja annan sen lopun sitten seuraavalla ruokailukerralla, eihän se jääkaapissakaan kovin pitkkän säily. Vaihtelen makuja, mutta ei se mikään sääntö ole, että aina pitää antaa erilaista.

En usko, että lapsi kyllästyy kovin helposti makuihin, meneehän yhden maun tottumiseenkin jo noin 20 kertaa, ei kyllästymistä ihan äkkiä tule.

Ja kunhan lapsi ( tarkoitan jo kiinteitä 4-5 kertaa päivässä syövä 6-8kk) vaan saa monipuolista ruokaa eli päivittäinen ravinto sisältää viljaa, lihaa, kasviksia ja hedelmiä sekä maitoa niin kaikki on kohdallaan. Voihan se kasvisten osuus esimerkiksi olla kahtena päivänä peruna-porkkanaa tai liha broileria ja sit muutaman päivän päästä jotain muuta.
 
Meillä taitaa melkein saada.. annan valmissosita ja kun kerralla menee koko purkki niin on helppo vaihdella.
Annan yleensä siten että esimerkiksi lounaalla ma: lihaa (porsas), ti: broikkua (pasta), ke: kalaa, to: lihaa (naudan), pe: broikkua (riisi), la: lihaa (porsas) ja su:lihaa (naudan).
Ja päivälliseksi saa aina erilaisia vihannessoseita, pyrkien ettei samaa peräkkäisinä päivänä, maissia, perunaa ja kukkakaalia..
Oikeastaan katson puurot ja vellitkin ettei olisi samaa peräkkäisinä päivinä, banaanipuuroa, neljän viljan puuroa ja riispuuroa vaihdellen vaikkei varmaan olisi edes tarve.. =)
 

Yhteistyössä