Saako vahvaa lasta kiusata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aapee"

Vieras
En tiedä osaanko selittää mikä nyt mietityttää, mutta yritän.

Mulla on tytär, tokaluokkalainen, reipas ja ulospäinsuuntautunut, pärjää koulussa jne. Häntä kiusaa yksi luokkalainen tyttö. Se on nimittelyä ym. Opettaja sanoo, että älä ota itseesi ja kyllä sinä jaksat kun olet niin reipas.

Näillä on luokalla sellaista, että tytöt vaihtelevat tavaroitaan, lainailevat pariksi päiväksi. Nyt mun tytön yksi tavara oli tällä tytöllä lainassa. Hän ei palauttanut. Tyttö mietti kotona, että mitä nyt. Sanoin että joko yrität saada sen tavaran takaisin tai annat olla. Tämä toinen tyttö on tosi paljon tyttöni tavaroiden perään muutenkin, ihan kaikkien, jopa talvikenkiä on koettanut omia (onneksi ei oo samaa kokoa jalka niin tytön kengät eivät mahdu hänelle).

Seuraavana päivänä hän oli pyytänyt taas tavaraa takaisin.
- Ei, se on nyt minun.

Loppupäivästä se tavara oli tämän toisen pulpetilla, ja tyttöni otti sen. Sitten kun toinen tyttö huomasi sen, hän itki ja oikeasti mun tyttö joutui pyytämään anteeksi, että on ottanut pulpetilla oman tavaransa, mitä toinen ei suosiolla palauttanut.

Kun kysyin tähän perusteita, niin toisen tytön kokemus on se että tyttöni kiusasi häntä, kun otti sen tavaran. Kysyin miksi hän saa olla sitten uhri, mutta mun tytön täytyy aina niellä kaikki, no koska tyttöni on vahvempi luonne, fiksu ja sosiaalisesti kyvykkäämpi. Eikä saa ottaa noin tavaraa takaisin. (Mietin että mitä itse olisin tehnyt jos joku työkaverini ei palauttaisi vaikka lainaamani kirjaa pyynnöstä huolimatta ja näkisin sen pöydällä. Ehkä ottaisin, jos olisin varma, että on mun.)

Minustakin se toinen on heikompi, siinä mielessä, että olen monesti ajatellut että hänellä on huono itsetunto, kun on noin tavaran perään ja hirveä peluuttaja, on milloin niin kaveria ja toisinaan ei ja vekslaa noin kaikkien luokan tyttöjen kanssa. Mutta minusta on epäreilua, että mun tytön pitää aina vaan niellä kaikki, toinen itkee kun menetti varastamansa tavaran ja mun tytön pitää pyytää varkaalta anteeksi...

Ymmärtääkö joku tästä mitään. Mitä ajatuksia tuli.

Ei ole reilua, ei tuollaista tarvitse katsella. Opettajan pitäisi ottaa tyttö puhutteluun ja jutella hänen kanssaan siitä miten saa kavereita, miten ollaan reiluja ja tasapuolisia yms. Ehkä nämä asiat eivät ole lapselle vielä selvillä ja siksi käyttäytyy tuolla tavalla. Kannattaa olla opettajaan yhteydessä, ei lapsen varaan voi tuollaista jättää, se on opettajan tehtävä.

No eihän se mitään kiusaamista ole, jos ottaa omansa takaisin. Ihan väärin opettajalta mikäli vaati tyttöäsi pyytämään anteeksi. Opettajan olisi pitänyt selvittää tilanne ja selittää sille toiselle oppilaalle, että sen olisi pitänyt palauttaa lainaamansa tavara ja kun ei palauttanut, niin turha nyt sitten itkeäkään koska toisen tavaroitten luvatta hallussapitoa kutsutaan varastamiseksi.

Opettaja vaati pyytämään anteeksi. Sitten piti antaa se oma tavara takaisin. Ja toisen piti se sitten antaa takaisin.

Minusta ihme pelleilyä. Mutta opettajan mielestä näin, koska toinen tyttö koki että tyttöni kiusasi kun otti oman tavaransa takaisin, kun näki sen pulpetilla.

Opettaja EI saa sanoa "olet vahva,jaksat,älä välitä" Siihen täytyy puuttua!Ketään ei saa kiusata!Koko ronkkis vaan jutustelemaan ja asiat selviksi..jos opettaja seitä ei tee,tee sinä se!Mulla ei keskimmäisen opettaja puuttunut mitenkään kiusaamiseen,se meni jo fyyseksi,revittiin vaatteista,tuupittiin ja viskottiin hattua lätäkköön..
Olinpa kerran lenkillä ja ajattelin kaartaa koulun ohi,k'ydäkseni kaupassa..hoksasin tilanteen ja nappasin koko kossilauman mukaani,marssitin opettajan huoneeseen ja suoraan reksin eteen.Totesin vielä opettajalle,että koska se ei siihen ole puuttunut,minä puutun.Sitten änkytettiin "ei oo huomattu,poika on lujaa tekoa,kestää pienet kiusat" Ei kestä!!!!

nimim. 10 v koulukiusattu,ikuiset arvet

[QUOTE="Aapee";29544436]Opettaja vaati pyytämään anteeksi. Sitten piti antaa se oma tavara takaisin. Ja toisen piti se sitten antaa takaisin.

Minusta ihme pelleilyä. Mutta opettajan mielestä näin, koska toinen tyttö koki että tyttöni kiusasi kun otti oman tavaransa takaisin, kun näki sen pulpetilla.[/QUOTE]

No pyysikö tavaran itselleen minut anteeksi?

[QUOTE="vieras.";29544417]No eihän se mitään kiusaamista ole, jos ottaa omansa takaisin. Ihan väärin opettajalta mikäli vaati tyttöäsi pyytämään anteeksi. Opettajan olisi pitänyt selvittää tilanne ja selittää sille toiselle oppilaalle, että sen olisi pitänyt palauttaa lainaamansa tavara ja kun ei palauttanut, niin turha nyt sitten itkeäkään koska toisen tavaroitten luvatta hallussapitoa kutsutaan varastamiseksi.[/QUOTE]

samaa mieltä, mutta itselleni olisi tuollaisessa tilanteessa hyvinkin voinut käydä opena kämmi ja olisin tulkinnut tilanteen niin, että tyttö oli antanut kaverilleen jotain ja muuttikin mielensä, tahtoi tavaran takaisin, ei saanut ja sitten vaan otti sen.

(näitä setvitään aika usein luokassa. ja väärinhän on sekin, että lupaisi jonkun tavaran toiselle omaksi ja sitten seuraavana päivänä peruisikin puheensa.)

ihan vaan, kun joskus noiden pienien kanssa tällaisten setviminen on aika sekavaa, varsinkin, kun aika ei tahdo riittää siihen, että kaikki aina ihan perinjuurin selvittää. kun pitäisi sitä opiskeluakin ehtiä.

erikoiseksi muuttuu vasta, jos ope tosiaan oli asian oikein tajunnut ja silti tilanne edennyt noin. jos ei sitten taustalla ole kovasti jotain, mistä ap ei tiedä.

samaa mieltä, mutta itselleni olisi tuollaisessa tilanteessa hyvinkin voinut käydä opena kämmi ja olisin tulkinnut tilanteen niin, että tyttö oli antanut kaverilleen jotain ja muuttikin mielensä, tahtoi tavaran takaisin, ei saanut ja sitten vaan otti sen.

(näitä setvitään aika usein luokassa. ja väärinhän on sekin, että lupaisi jonkun tavaran toiselle omaksi ja sitten seuraavana päivänä peruisikin puheensa.)

ihan vaan, kun joskus noiden pienien kanssa tällaisten setviminen on aika sekavaa, varsinkin, kun aika ei tahdo riittää siihen, että kaikki aina ihan perinjuurin selvittää. kun pitäisi sitä opiskeluakin ehtiä.

erikoiseksi muuttuu vasta, jos ope tosiaan oli asian oikein tajunnut ja silti tilanne edennyt noin. jos ei sitten taustalla ole kovasti jotain, mistä ap ei tiedä.

Toinen väitti ensin näin että sai omaksi, mutta myönsi että oli laina. Tyttöni sanoi että kyseessä oli laina koko ajan. Open viestissä oli se kirjoitettu, että lainaakaan ei saa ottaa takaisin noin.

En tiedä mitä tässä voi olla taustalla, mitä en tiedä. Toisen tytön tilanteessako?

[QUOTE="Aapee";29544468]Ei kun hän oli se uhri.[/QUOTE]

Opettaja ei ilmeisesti oikein ollut tilanteen tasalla. Tuollainen tavaroiden lainailu on sinänsä omituista, yhdessä voi leikkiä mutta yleensä tavarat päätyvät leikin jälkeen omistajalleen. Eihän noissa lainoissa pysy kukaan aikuinen perässä ja selvitä kuka omistaa mitäkin.

jatkan vielä, että jos vaikka luokassa on tehty selvät rajat, että toisen pulpetilla oleviin asioihin ei kosketa. jos tämä on ollut pitkään ongelma ja siitä on puhuttu ja puhuttu, niin kyllähän se niin on, että ope sitten linjaansa noudattaa ja huomauttaa, että asia olisi pitänyt hoitaa pyytämällä (ja jos ei toimi, niin kertoa aikuiselle) eikä ottaa toisen pulpetilta kun se kerran on kiellettyä.

jos se apn tyttö sitten joutui pyytämään anteeksi ottamista toisen pulpetilta, toinen tyttö joutui pyytämään anteeksi palauttamattomuutta ja tavara palautui oikealle omistajalleen, niin ihan oikeasti en näe tässä suurta vääryyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29544487:
ei niin vahvaa ihmistä ookkaa, että sais kiusata.

Kirjoitin opettajalle että varmaan tyttöni on vahvempi kuin tuo toinen, tai ainakin tasapainoisempi, mutta kyllä häntäkin ärsyttää ne nimittelyt ym. mitkä hän on saanut vain niellä. Ja tuntuu epäreilulta, että toinen on heti niin uhri, vaikka ei anna lainaamansa tavaraa suosiolla takaisin, ja mun tytön valittaessa nimittelystä hänen pitää vaan kestää.

Opettaja ei ilmeisesti oikein ollut tilanteen tasalla. Tuollainen tavaroiden lainailu on sinänsä omituista, yhdessä voi leikkiä mutta yleensä tavarat päätyvät leikin jälkeen omistajalleen. Eihän noissa lainoissa pysy kukaan aikuinen perässä ja selvitä kuka omistaa mitäkin.

Hyvin on lapset tähän asti pysyneet. Kenenkään muun kanssa ei ole ollut ongelmaa. Ja ope on taatusti huomannut, että vaihtelevat korujaan ym. Ja joskus lelujakin.

Heillä on jostain tullut tämmöinen juttu luokalle, sitä oli jo ekalla.

jatkan vielä, että jos vaikka luokassa on tehty selvät rajat, että toisen pulpetilla oleviin asioihin ei kosketa. jos tämä on ollut pitkään ongelma ja siitä on puhuttu ja puhuttu, niin kyllähän se niin on, että ope sitten linjaansa noudattaa ja huomauttaa, että asia olisi pitänyt hoitaa pyytämällä (ja jos ei toimi, niin kertoa aikuiselle) eikä ottaa toisen pulpetilta kun se kerran on kiellettyä.

jos se apn tyttö sitten joutui pyytämään anteeksi ottamista toisen pulpetilta, toinen tyttö joutui pyytämään anteeksi palauttamattomuutta ja tavara palautui oikealle omistajalleen, niin ihan oikeasti en näe tässä suurta vääryyttä.

Toinen ei joutunut pyytämään anteeksi, vaan hän oli se uhri opettajan mielestä, kun hänellä on nyt sellainen tunne, että häntä kiusattiin, kun tyttöni otti sen tavaran pois.

Jos on tuollainen sääntö, en ole tietoinen eikä opettaja kirjoittanut siitä, voi hyvin silti ollakin.

Tavara päätyi oikealle omistajalle ja mä sanoin tytölle, että tälle tytölle et lainaa enää ikinä mitään. Voit sanoa että äiti kielsi, jos kysyy syytä.

[QUOTE="Aapee";29544518]Hyvin on lapset tähän asti pysyneet. Kenenkään muun kanssa ei ole ollut ongelmaa. Ja ope on taatusti huomannut, että vaihtelevat korujaan ym. Ja joskus lelujakin.

Heillä on jostain tullut tämmöinen juttu luokalle, sitä oli jo ekalla.[/QUOTE]

Jämpti vanhempi ilmoittaa lapselleen että tavaroita ei tuolleen lainailla kenellekään, jos ei tavara ole semmoinen että sen takaisin saamisesta ei ole suurta väliä. Ja että sinä et tuo kenenkään muun tavaroita tänne lainaan.

:O

Sanaton olen kyllä.

Siis. Olkoonpa lapsi henkisesti vaikka kuinka vahva, varustettu loistavilla sosiaalisilla taidoilla ja kenties vielä huumorintajulla ja kaikella muulla, niin - ehdottomasti ei saa kiusata. Häntäkään!

Opettaja toimi väärin tuossa ristiriitatilanteessa kyllä. Ja mitä ilmeisimmin hänellä on puutteelliset kyvyt puuttua tilanteeseen ohjaavasti ja rakentavasti. Anteeksipyytämisellä ei ollut mitään perusteita, sen sijaan lastasi kiusaavan olisi todellakin pitänyt pyytää anteeksi!

Koska asia hiertää ja mietityttää niin sinua vanhempana kuin lastasikin, niin ottaisin suoraan yhteyksiä opettajaan ja pyytäisin keskusteluaikaa, missä haluaisin selvitettävän miksi kummassa opettaja kohtelee lastasi tuolla tavalla. Vaadi häneltä yhdenmukaista käyttäytymistä suhteessa lapseesi riippumatta siitä, minkälainen lapsesi on luonteeltaan ja muilta vahvuuksiltaan.

Mä olen taistellut samasta asiasta aivan liian monta vuotta lapseni kanssa. Hänen suuri syntinsä nyt tuntuu olevan se, että on henkisesti aivan liian vahva suhteessa muihin luokkatovereihinsa. Mutta - kummasti se vain vahvaankin persoonaan osuu ja uppoaa kivuliaasti, kun fiksuna saa huomata, että kiusaamistilanteet taputellaan maton alle hänen vahvuuksiinsa vedoten. Mutta - tilanne on ohi nyt, kun otin yhteyksiä sen viimeisen kerran. Hyvä niin, jo oli aikakin äänen kellossa muuttua.

Älä anna sinä periksi. Jokaisella oppilaalla on oikeus turvalliseen koulupäivään ja jokaisella oppilaalla on samat lähtöarvot ristiriitatilanteita purkaessa. Ja opettajan pitää olla se taho, joka osaa kohdella tasa- arvoisesti kaikkia luotsaamiaan oppilaitaan.

...tässä olikin ehtinyt tulla lisäselvityksiä asian tiimoilta.

Nämä tavaroiden lainaamis- tilanteet ovat siinä mielessä hankalia ja vaikeita selvitettäviä, koska ei ole mitään selvyyttä siitä asiasta, miten osapuolet ovat lainan edes tahoillansa ymmärtäneet. Toinen voi sen käsittää siten, että kyseessä todella on väliaikainen, ehkä vain tunnin ajan kestävä, laina - toinen puolestaan voi hyvinkin mieltää sen omistussuhteeksi.

Mä tekisin niin, että keskustelisin laina- asiasta lapsen kanssa ja sopisin, että jatkossa ei edes mitään toiselle lainattaisi - jokainen huolehtikoon omista tavaroistaan. Näin ei tulisi mitään epäselviä tulkintoja tilanteiden menemisistä.

Alkuperäinen kirjoittaja jösses mitä touhua;29544532:
Jämpti vanhempi ilmoittaa lapselleen että tavaroita ei tuolleen lainailla kenellekään, jos ei tavara ole semmoinen että sen takaisin saamisesta ei ole suurta väliä. Ja että sinä et tuo kenenkään muun tavaroita tänne lainaan.

Kenenkään muun kanssa tuossa lainaamisesta ei ole ollut ongelmia. Minusta on ollut kivaakin, ja ovat lainailleet kaikenlaista lähtien jostain dvd-elokuvista ja leluista koruihin. Kaikki on palautunut.

Nyt kyllä sanoin, että tämän tytön kanssa et enää lainaa yhtään mitään.

Ei oo epäselvää. Tuolla on kaikki tytöt tehneet tuota yli vuoden. Tämän tytön kanssa ovat vaihtaneet vain 2 kertaa tavaroita, toinen palautui kyllä joskus alkusyksystä. Tämä minkä nyt sai lainaan ei, oli ilmeisesti liian kiva.

En usko että toinen luuli mitenkään, että se on omaksi.

...tässä olikin ehtinyt tulla lisäselvityksiä asian tiimoilta.

Nämä tavaroiden lainaamis- tilanteet ovat siinä mielessä hankalia ja vaikeita selvitettäviä, koska ei ole mitään selvyyttä siitä asiasta, miten osapuolet ovat lainan edes tahoillansa ymmärtäneet. Toinen voi sen käsittää siten, että kyseessä todella on väliaikainen, ehkä vain tunnin ajan kestävä, laina - toinen puolestaan voi hyvinkin mieltää sen omistussuhteeksi.

Mä tekisin niin, että keskustelisin laina- asiasta lapsen kanssa ja sopisin, että jatkossa ei edes mitään toiselle lainattaisi - jokainen huolehtikoon omista tavaroistaan. Näin ei tulisi mitään epäselviä tulkintoja tilanteiden menemisistä.

:O

Sanaton olen kyllä.

Siis. Olkoonpa lapsi henkisesti vaikka kuinka vahva, varustettu loistavilla sosiaalisilla taidoilla ja kenties vielä huumorintajulla ja kaikella muulla, niin - ehdottomasti ei saa kiusata. Häntäkään!

Opettaja toimi väärin tuossa ristiriitatilanteessa kyllä. Ja mitä ilmeisimmin hänellä on puutteelliset kyvyt puuttua tilanteeseen ohjaavasti ja rakentavasti. Anteeksipyytämisellä ei ollut mitään perusteita, sen sijaan lastasi kiusaavan olisi todellakin pitänyt pyytää anteeksi!

Koska asia hiertää ja mietityttää niin sinua vanhempana kuin lastasikin, niin ottaisin suoraan yhteyksiä opettajaan ja pyytäisin keskusteluaikaa, missä haluaisin selvitettävän miksi kummassa opettaja kohtelee lastasi tuolla tavalla. Vaadi häneltä yhdenmukaista käyttäytymistä suhteessa lapseesi riippumatta siitä, minkälainen lapsesi on luonteeltaan ja muilta vahvuuksiltaan.

Mä olen taistellut samasta asiasta aivan liian monta vuotta lapseni kanssa. Hänen suuri syntinsä nyt tuntuu olevan se, että on henkisesti aivan liian vahva suhteessa muihin luokkatovereihinsa. Mutta - kummasti se vain vahvaankin persoonaan osuu ja uppoaa kivuliaasti, kun fiksuna saa huomata, että kiusaamistilanteet taputellaan maton alle hänen vahvuuksiinsa vedoten. Mutta - tilanne on ohi nyt, kun otin yhteyksiä sen viimeisen kerran. Hyvä niin, jo oli aikakin äänen kellossa muuttua.

Älä anna sinä periksi. Jokaisella oppilaalla on oikeus turvalliseen koulupäivään ja jokaisella oppilaalla on samat lähtöarvot ristiriitatilanteita purkaessa. Ja opettajan pitää olla se taho, joka osaa kohdella tasa- arvoisesti kaikkia luotsaamiaan oppilaitaan.

En tiedä mitä tehdä. Tuntuu ettei viitsisi enempää tätä jauhaa open kanssa, kun hän on kantansa ilmaissut ja me omamme. Täytyy vaan toivoa, että ope vaihtuu ensi vuonna (toivoa on).

No ainakaan ei open tarvitse toivottavasti niitä lainailtavia tavaroita vahtia ja pitää lukua mikä oli kenenkin tavara ja koska ja kenellä.

Kaameita vanhempia kun luulevat että ope on joku yleiskaikentietävä kokoaikainen lastenvahti.

[QUOTE="höh";29544641]No ainakaan ei open tarvitse toivottavasti niitä lainailtavia tavaroita vahtia ja pitää lukua mikä oli kenenkin tavara ja koska ja kenellä.

Kaameita vanhempia kun luulevat että ope on joku yleiskaikentietävä kokoaikainen lastenvahti.[/QUOTE]

Missä on käsketty vahtia niitä tavaroita tai pitää lukua niistä? Ei ole pyydetty eikä tulla pyytämään.

Eikä myöskään lastenvahdiksi.

Yhteistyössä