Saako työtön lomailla viikkoa pidempään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tahtoisin lähteä kuukaudeksi reissuun olosuhteisiin, joissa en ole työmarkkinoiden käytettävissä tai edes saavutettavissa. Tahdon siis OIKEAN loman, sellaisen johon vakituisilla työntekijöillä ihan itsestäänselvästi on oikeus jokaikinen vuosi. Oon tehnyt vuosikausia pätkätöitä ilman mahdollisuutta pitää minkäänlaisia lomia ja saanut tarpeekseni tästä, tahdon että mulla on elämässäni oikeus edes yhteen ainoaan oikeaan lomaan (työttömyysjakso ei ole mitään lomaa!). En voi tietää siinä vaiheessa, kun liput pitäisi varata jos ne meinaa halvemmalla saada ja miehen pitäisi ilmoittaa töihin oma loma-aikansa, että olenko saanut taas jonkun pikkupätkän tuoksi ajaksi vai olenko työttömänä ja jos jään sitä jahkaamaan, en tule ikinä eläissäni mihinkään pääsemäänkään. Vakitöiden saantia ei ole luvassa, hyvä jos löytyy mitään muutakaan.

Voinko tehdä niin, että suunnittelen nyt tuon reissun, jonka tahtoisin tehdä nyt kun ei ole vielä lapsia koska sitten se ei enää ole mahdollista, ainakaan kellekään lapsensa parasta ajattelevalle täyspäiselle äidille? Ja sitten jos satun pääsemään työhaastatteluun ja työpätkä osuisi osin reissun ajalle, sanon vaan siellä rehellisesti, että olen muuten sitten poissa tuon kuukauden, koska olen jo varannut matkan sille (mikä luultavasti johtaa siihen, että minua ei palkata). Työkkäriin ilmoitan etukäteen, että en tuon kuukauden aikana ole työmarkkinoiden käytettävissä, enkä myöskään nosta työttömyystukea (tai mitään muitakaan tukia). Tultuani reissusta, palaan taas työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi ja olen oikeasti valmis ottamaan heti työtä vastaan, jos vaan löytyy. Onnistuuko tämä, vai räimäiseekö ne jonkun 3kk karenssin?

Olen säästänyt nyt vuosikaudet tätä varten (joo, satunnaiset palkkani eivät ole suurensuuria) ja varautunut luonnollisesti siihen, että reissun ajalta en saa mitään tuloja. Mihinkään kuukausien karenssiin mulla ei kyllä ole varaa ja se tuntuu täysin kohtuuttomalta. En kuitenkaan tahdo kusettaa ketään osapuolta tai salailla asioita.

No jospa olet fiksu ja käsket jonkun ystäväsi hakea teidän postin ja katsovan työkkärin kirjeet ja avaavan ne ja soittavan tarvittaessa ja sopivan haastattelut siihen kun tulet takaisin kotiin.

ei kai tuossa mitään ongelmaa ole jos et ole matkan aikana työvoimatoimiston asiakas. Ainoa ongelma tietysti on jos saat töitä ennen lomaa pidemmäksi aikaa ja siitä joudut kieltäytymään niin sitten tulee karenssia.

Musta toi sun ajatus kuulostaa hyvältä ja ihan reilulta kun ilmoitat ajoissa ettet ole käytettävissä etkä näinollen mitään tukiakaan siltä ajalta saa. Mutta tohon karenssiasiaan en osaa sanoa mitään. Kysy työkkäristä. Hyvää lomaa!

Entä jos en kieltäydy työstä, vaan ilmoitan voivani mielihyvin tulla töihin ennen ja jälkeen loman? Mulla ei siis ole mitään töidenvälttelypyrkimyksiä, en vaan jonkun määräaikaisen pätkän takia aio uhrata esim. matkojen varaamiseen kuluneita rahoja, joita ei tämmöisestä syystä saa takaisin, ja lykätä koko suunnitelmaa hamaan tulevaisuuteen, jolloin tilanne tulee luultavasti jatkumaan aivan yhtä ennustamattomana. Jos saisin kunnolla palkatun vakituisen työn (hyvittäisi rahan menon) tai vuosia kestävän määräaikaisuuden, josta olisi mahdollista sopia reilusti etukäteen että saan vaikka ensi vuonna varmasti pitää johonkin aikaan vuodesta tuollaisen kuukauden vapaan vaikka nyt peruisinkin reissun, voisin toki joustaakin.

En tällä hetkellä ole työkkärin asiakkaana vaan määräaikaisessa työssä jolle ei ole jatkoa luvassa. Jotenkin tuntuisi hassulta soitella sinne...ja pistääkö ne sitten jollekin mustalle listalle...

Ja siihen en aio alkaa, että huijaisin olevani työmarkkinoiden käytettävissä. En todellakaan tahdo lomalla hermoilla, että soiko puhelin ja onko nyt tullut työhönosoitus, ja mielestäni se on muutenkin väärin.

Saako muuten karenssin aikana asumistukea, jos siihen on työttömänä oikeutettu?

Kysy työkkäristä. Jos et nyt ole työkkärin asiakkaana etkä aio ollakaan ennen matkasi alkua, niin kukaan ei pakota olemaan sua olemaan kotona. Esikoinen oli koko kesän Meksikossa, mutta koska ei ollut työkkärin asiakas, niin mitäs nokan koputtamista työkkärillä siihen olisi ollut. Jos ei olisi saanut opiskelupaikkaa, olisi vasta matkansa jälkeen ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Se sun kannattaa kysyä työkkäristä, että entä jos oletkin työkkärin asiakas tuolloin ja lähdet reissuun. Päivärahaa et niiltä päiviltä saa, mutta tuleeko jotain karenssia sen jälkeen, sitä kannattaa kysyä työkkäristä.

No itsellä on aina seuraava loma varattuna ja jokaisessa työn aloitus/työhaastattelutilanteessa olen sanonut että tarviin silloin ja silloin lomaa eikä ole ollut mikään ongelma. Työkkäriin en sanois mitään, mutta pitäisi puhelimen auki siltä varalta että työhönosoituksia tulee.

Niin jos tosiaan et aio nostaa päivärahoja niin sittenhän siitä ei tarvii välittää mitään. Ei haittaa yhtään työkkärin puolesta, kyllähän työttömyydessä saa pitää katkoja niin pajlon kuin haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22187802:
Näin mäkin olen ymmärtänyt. Työkkärin listoille vain silloin, kun halutaan päivärahaa.

Mun kokemuksen mukaan ei saa! Karenssi sieltä tosiaan saatta napsahtaa, mutta tuskin se monta kuukautta on.

Mulla ei ole oikeutta päivärahaan. Työmarkkinatukea en puolison tulojen vuoksi saa, tää vanha juttu. Eli en ole katsonut järkeväksi kaiken aikaa siellä työkkärin kirjoilla kiikkua. Koko ajan töitä kuitenkin haen ja välillä pätkää löytyy. No, tässä taannoin halusin hakea vuorotteluvapaan sijaisuutta ja sitä vartenhan täytyy olla kirjoilla. Ensimmäiseksi kysyivät Miksi en ole ollut työmarkkinoiden käytettävissä. Sanoin olleeni, en vain kirjoilla heillä. Karenssia taisi tulla viikko tai kaksi.

Yhteistyössä