Saako toimeentulotukea toiseen tutkintoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko täällä palstalla joku, joka olisi Helsingissä saanut toimeentulotukea toiseen tutkintoon?

Itselläni siis se tilanne, että opintotuki on loppunut ja samoin muu rahoitus, jolla olen nyt elänyt, on loppumassa. Opiskelen toista tutkintoa. Ensimmäisen suorittamisesta on vuosia ja en koskaan työllistynyt sillä alalle. (Myös ala oli minulle väärä, mutta se tuskin sossuja kiinnostaa.) Periaatteessa taitoni ovat vanhentuneet ja tiedän, että en tulisi koskaan saamaan "oman alan" töitä ekan tutkinnon perusteella. Tämä uusi tutkinto on yliopistossa, ja vaikka ei suoraan valmista ammattiin, se on minulle oikea ala ja itse tiedän työllistymismahdollisuuksien silti olevan parempia. Mutta miten sossu näitä tulkitsee? Googlasin, ja monessa paikassa luki, että toimeentulotuessa arvioidaan tutkinnon tarpeellisuus, mahdollisuus työllistyä ensimmäiseltöä alalta ja toisaalta miten uusi tutkinto parantaa mahdollisuuksia työllistyä jatkossa. Miten sosiaalityöntekijä pystyy arvioimaan näitä, täysin itselleen vieraiden alojen realiteetteja?

Ja mitä sitten, jos he eivät pidä toista tutkintoa tarpeellisena? Opintoni ovat jo loppuvaiheessa, joten tuntuisi todella turhalta keskeyttää. Enää on pari vuotta jäljellä ja olen menestynyt opinnoissa tosi hyvin. Minulla on ekaluokkalainen lapsi, jonka kanssa asun kahdestaan. Minulla on silloin tällöin keikkatöitä, mutta joudun katsomaan työt sen mukaan, miten opintoihin ja lapsen aikatauluihin sopii. En siis voi jättää lasta koko illaksi yksin kotiin. Nyt kesällä teen töitä, mutta palkasta ei jää säästöön vuokran kalleuden vuoksi.

Voiko sossun kanta olla se, että täytyy lopettaa opinnot ja jatkaa työttömyyttä? (En siis ensimmäisen tutkinnon perusteella saanut YHTÄÄN työsuhdetta, en edes lyhyitä.) Vai olenko lapsen kanssa oikeutettu saamaan toimeentulotukea? Saako sossu jostain tietää sen, että kyseessä on toinen tutkinto?

Voi sossu velvoittaa keskeyttämään opinnot, jotta olisi mahdollista saada elanto työmarkkinatuesta? Hiukan epäilen...

Sitten taas jos on koulussa sisällä eikä töitä tai varallisuutta ole, niin mistä muualta voi saada rahaa kuin toimeentulotuesta? Ei oikein mistään. Eli toimeentulotuki on pakko myöntää.

Yhteistyössä