Saako teille tulla ilmoittamatta kylään?

  • Viestiketjun aloittaja kysygallup
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
mielellään ei, minä teen kolmivuorotyötä, sen lisäksi opiskelen ja yritän vielä pyörittää perhe-elämääkin. Mun aikani kaikelle ylimääräiselle on hyvin rajallinen ja joskus pitäisi saada nukuttuakin
 
Keittiönoita
[QUOTE="aapee";28120215]Minä teen sitäkin, jos työpaikka on sellainen, mihin ulkopuoliset luontevasti voi tulla. :D
Itsekin teen töitä kotona koneella, mutta ilostun kyllä keskeytyksistä (ellei tosissaan pukkaa deadline päälle, mutta silloin en avaa edes ovea).[/QUOTE]
Mä avaan kyllä oven, koska mulla on systerin ja vanhempieni vara-avaimet. Voihan olla, että joku heistä on jättänyt itsensä avaimitta ja kännykättä pihalle :D Tai sitten voi vaikka naapurin lapsella olla jokin hätänä ja tarvitsee aikuisen apua. Tai talo on tulessa.
 
"Vieras"
Mielellään ei, meillä on aika paljon ohjelmaa, käydään harrastuksissa, itse kylässä jne. Joten voi olla että ollaan lähdössä. Jos ollaan kotona, on kivaa vaan välillä olla. Mies tykkää nukkua lasten kanssa päikkärit, on ruoan laittoa jne. Vaikka kuinka ois tuttuja ja sanovat että " älkäö antako häiritä, tehkää vaan, mitä olitte tekemässä", niin ei se kuitenkaan niin mene, ja hommat pitkittyy. Mieluusti saa käydä vieraita, mutta silleen että on sovittu etukäteen ja ehtii oikeasti myös seurustella jne.
 
Ei saa, emmekä mekään mene kenellekään ilmoittamatta. Meillä on kyllä yleensä siistiä ja vähintään kahvia ja teetä löytyy tarjottavaksi, mutta en silti tykkää. Kyllä yleensä on jo suunniteltu päivälle oma ohjelma.
 
Saa toki, mutta en osaa kuvitella että kukaan tuttavistamme niin tekisi. Kun nyt kuitenkin on kännykät:) Ja me asutaan vähän syrjässä, minne kellään ei muuten vaan ole yleensä asiaa, niin ei kukaan viitsi luoksemme ajella jollei ole ensin tarkistanut ollaanko edes kotona.
 
tiiteni harmaana
Periaatteessa saa nyt kun olen hoitovapaalla. Työssä ollessani teen 3-vuorotyötä ja saatan nukkua päivällä. Eipä meille kyllä nytkään kukaan ole tainnut vahingossa ilmoittamatta kylään paukata. Joskus kaveri saattaa soittaa lenkiltä, että on tässä lähellä, että sopiiko poiketa. Yleensä siis ilmoittaa ainakin postilaatikolta, että tulossa ollaan. Anoppi ja appi saattavat joskun tulla ilmoittamatta, mutta he käyvät vain sunnuntaisin, joten osaan tavallaan odottaa "yllätysvieraita". Usein kyllä kysyvät, passaako tulla.

Itse en juurikaan ilmoittamatta kyläile (kyläilen muutenkin hyvin vähän). Saatan poiketa pihaan, jos lenkillä olen, mutta ovikelloa en yleensä soittele, jos ei talonväkeä pihapiirissä näy.
 
"Vieras"
Saa tietenkin tulla ja kyllä noita aika usein tuleekin.
Kahvit tarjotaan aina kaikille ja sitä mitä kaapissa/ pakastimessa sattuu olemaan. Ruokaakin tarjotaan jos on ruoka-aika tai muuten vaan pitempi vierailu.

Kaikista pahimpia ovat sellaiset ennalta sovitut vierailut, joita varten turhaan stressaa ja hössöttää. Ne ovat liian virallisen tuntuisia ja hermostuttavia.
 
"aapee"
Ei saa, emmekä mekään mene kenellekään ilmoittamatta. Meillä on kyllä yleensä siistiä ja vähintään kahvia ja teetä löytyy tarjottavaksi, mutta en silti tykkää. Kyllä yleensä on jo suunniteltu päivälle oma ohjelma.
Onko joka päivälle jotain ohjelmaa? Ja siis millaista?

Meillä on joskus, mutta tosi harvoin mitään, mitä en mielelläni muuttaisi kyläilijöiden takia/pyytäisi kyläilijää liittymään seuraan.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska itse olen perheestä ja omakin perhe on sellainen, että oikein ikinä ei ole mitään suunniteltua ohjelmaa, vaan asioita tehdään hetken päähänpistosta "hei lähdetäänkö kiertämään naapurikaupungin kirppikset, joo mennään!" tai " hei pidetäänkö suursiivouspäivä, ei pidetä". :D
 
Saa tulla.
Meillä ei juuri koskaan ole siistiä, yleensä aika sekaista.
Tarjottavaa voi olla tai sitten ei, kahvia tai teetä saa kyllä. Tosin tilanteesta riippuen sen voi joutua itse keittämään... Ja sitä on tarjolla joko täällä sisällä tai hevonpaskan hajuisessa satulahuoneessa, riippuen missä päin tonttia mä vipellän.

Täällä saattaa myös joutua johonkin pikku talkoohommiin...

Näistä asioista kaikki kaverit, sukulaiset ja tutut on ihan tietoisia, mutta kyllä niitä silti täällä ravaa ihan kiitettävän usein. Mun mielestä se on piristävää :)
 
[QUOTE="aapee";28120539]Onko joka päivälle jotain ohjelmaa? Ja siis millaista?

Meillä on joskus, mutta tosi harvoin mitään, mitä en mielelläni muuttaisi kyläilijöiden takia/pyytäisi kyläilijää liittymään seuraan.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska itse olen perheestä ja omakin perhe on sellainen, että oikein ikinä ei ole mitään suunniteltua ohjelmaa, vaan asioita tehdään hetken päähänpistosta "hei lähdetäänkö kiertämään naapurikaupungin kirppikset, joo mennään!" tai " hei pidetäänkö suursiivouspäivä, ei pidetä". :D[/QUOTE]

Minä olen joka arkipäivä 8-16 työharjoittelussa (opiskeluuni liittyvä), jonka jälkeen haluan ihan vain rentoutua että jaksan taas seuraavana päivänä nousta klo 6 aamulla. Miehellä sama, tosin hänellä on vakituinen työ. Joten ei kiitos iltayllätysvieraille.

Ja viikonlopuiksi joko on ohjelmaa tai sitten halutaan ihan vaan rentoutua. Jos mennään johonkin, se sovitaan etukäteen. Itsekin kyllä tykkään tosi paljon spontaanista menosta (jolla en tarkoita yllätysvieraita), mutta normaaliin arkeen se ei sovi.
 
"aapee"
Minä olen joka arkipäivä 8-16 työharjoittelussa (opiskeluuni liittyvä), jonka jälkeen haluan ihan vain rentoutua että jaksan taas seuraavana päivänä nousta klo 6 aamulla. Miehellä sama, tosin hänellä on vakituinen työ. Joten ei kiitos iltayllätysvieraille.

Ja viikonlopuiksi joko on ohjelmaa tai sitten halutaan ihan vaan rentoutua. Jos mennään johonkin, se sovitaan etukäteen. Itsekin kyllä tykkään tosi paljon spontaanista menosta (jolla en tarkoita yllätysvieraita), mutta normaaliin arkeen se ei sovi.
No sitten. :)

Itse käyn koulussa, mutta kerran viikossa vain ja sittenkään en joka viikko, etätehtäviä taas hoidan mieluiten öisin. Töissäkin käyn, mutta vuorotyössä vapaapäiviä on keskellä viikkoakin ja ikinä ei tiedä, missä sitä kuukauden päästä torstaina onkaan.
Työnkin takia on jäänyt suunnittelu vähemmälle, rentoutua taas ehdin hyvin vaikka päivittäin siksi, että työt alkaa aikaisintaan puoli kymmeneltä aamulla, saan hyvät unet joka tapauksessa.

Mieskin tekee vuorotyötä, iltaa tai aamua, joskus yötäkin, mutta sillä on viikonloput vapaat. Ihan eri tavalla se kyllä haluaakin töiden jälkeen levätä, kun herää kuudeksi töihin ja tahtoo viikonloppunsakin viettää rauhallisemmissa merkeissä.
 
"aapee"
[QUOTE="aapee";28120612]No sitten. :)

Itse käyn koulussa, mutta kerran viikossa vain ja sittenkään en joka viikko, etätehtäviä taas hoidan mieluiten öisin. Töissäkin käyn, mutta vuorotyössä vapaapäiviä on keskellä viikkoakin ja ikinä ei tiedä, missä sitä kuukauden päästä torstaina onkaan.
Työnkin takia on jäänyt suunnittelu vähemmälle, rentoutua taas ehdin hyvin vaikka päivittäin siksi, että työt alkaa aikaisintaan puoli kymmeneltä aamulla, saan hyvät unet joka tapauksessa.

Mieskin tekee vuorotyötä, iltaa tai aamua, joskus yötäkin, mutta sillä on viikonloput vapaat. Ihan eri tavalla se kyllä haluaakin töiden jälkeen levätä, kun herää kuudeksi töihin ja tahtoo viikonloppunsakin viettää rauhallisemmissa merkeissä.[/QUOTE]

Ja vielä kotona koneella käännöstyöt, joita teen kun niitä on eli kausittain... Kiirehän tässä, eikä levolle jää aikaa, mutta kaverit ja sukulaiset kylään vaan. :)
 
[QUOTE="aapee";28120653]Ja vielä kotona koneella käännöstyöt, joita teen kun niitä on eli kausittain... Kiirehän tässä, eikä levolle jää aikaa, mutta kaverit ja sukulaiset kylään vaan. :)[/QUOTE]

Joo, no mikäs siinä jos jaksaa. :)
 
ssss
Saako tulla ilmoittamatta ja kuka saa?

Meille saa, kaikki. En tosin keskeytä päivittäishommia, jos on vaikka pyykkien ripustus kesken ja teen esim. työjutut koneella loppuun ennen seurustelua.

Kahvia löytyy halukkaille, maitoa ja sokeriakin, mutta muuta tarjottavaa ei ilmoittamatta tipu. Ruokaa saa halutessaan, jos perheellä on muutenkin ruoka-aika.
Ei mielellään. Inhottavaa jos itse onkin jossain pyjamassa, tukka pystyssä, asunto kuin pommin jäljiltä ja jääkaapissa loistaa lamppu, ja joku rynnii kylään. :/ Mulle tapahtui toi kerran, kun kaverit halus tulla katsoon mun uutta kämppää. Ois voinu kutsua odottaa.
 
Ei saa. Teen töitä kotoa käsin, enkä kaipaa keskeytyksiä (etenkin kun saattaa olla useampi puhelinpalaveri päivässä). Jos joku tuttu tai sukulainen tulisi oven taakse ilmoittamatta niin kyseessä olisi hätätilanne ja silloin toki aukaisisin oven.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Mie";28120205]Ennen mentiin kylään mitään ilmoittamatta, kun ei ollut kännyköitä. Nykyään näyttää olevan niin että aina pitää ilmoittaa tulosta. Meille saa kyllä tulla ne harvat, eli kaikista läheisimmät, minun siskot ja miehen sisko ja molempien vanhemmat. Jos joku muu, jota harvemmin näkee, tulee ilmoittamatta niin kyllä se vähän hävettää jos menee aukaisemaan oven kalsareissa ja tukka sojottaa joka suuntaan kun on just heränny päiväunilta jne.. :D[/QUOTE]
Ei muuten menty sellaisille ihmisille, jotka olivat vuorotyössä. Minusta tuo muutos ei johdu niinkään kännyköistä vaan siitä, että ihmiset ovat entistä vähemmän kotona ja entistä epäsäännöllisempiin aikoihin. Perheissä on enemmän kodin ulkopuolisia harrastuksia kuin vaikkapa 40 vuotta sitten. Myöskin työajat ovat muuttuneet monilla aloilla eikä läheskään kaikki tee enää 8-16 -työtä. Perheet haluavat käyttää vähentyneen yhteisen ajan usein johonkin muuhun kuin yllätysvieraiden kestitsemiseen ja sen vuoksi pidetään kohteliaana, että vaivaudutaan - kun kerran se kännykkä on olemassa - soittamaan ja kysymään, sopiiko kyläily vai ei.
 
"aapee"
Ei mielellään. Inhottavaa jos itse onkin jossain pyjamassa, tukka pystyssä, asunto kuin pommin jäljiltä ja jääkaapissa loistaa lamppu, ja joku rynnii kylään. :/ Mulle tapahtui toi kerran, kun kaverit halus tulla katsoon mun uutta kämppää. Ois voinu kutsua odottaa.
Nytkin sais joku tulla, just palautin yhden pidemmän käännöksen, osa-aikatyöstäni vapaata pari päivää. Ripustelen täällä pyykkiä palstailun lomassa (aloitusviestini inspiroimana heitin koneellisen peseytymään), päällä aikuisten potkupuku ja villasukat ja tukka öisellä nutturalla vieläkin. On minut kyläilijät nähneet pahemmassakin kunnossa. :D Jääkaapissa on kolmea eri hilloa, kaapissa ruisleipää. Ei niistä tarjottavia saa, mut just eilen mies muisti ostaa uuden kahvipaketin.

Mutta erilaisiahan kaikki ollaan ja itsekin tiedän kyllä ne kaverit, joille ehdottomasti soitan pari päivää etukäteen.
 
Saa tulla, talo elää ajallaan ja tarjottavaakaan ei yleensä oo ko kahvia ja ehkä voikkaria. Vierasvaroja ei kaapeissa ole. Eipä meille nykysee asuinpaikkaan kukaan tuu yllättäen. Asutaan silleen sivussa että kellään ei oo asiaa näille main ilmottamatta.
 
Ei saa.
Kyllä pitää etukäteen ilmoittaa ettei tänne tulla lasten päiväunien aikaan tai kun ollaan jossain/juuri lähdössä jonnekin. Ja mies on niin epäsäännöllisillä ajoilla kotona että moni yllättäen häntä tapaamaan tullut on turhan reissun tehnyt.
 
"vieras"
Ei mielellään, tosin lyhyellä varoitusajalla saa varsinkin mun kaverit. Miehen vanhemmilla oli joskus tapana tulla varoittamatta kylään ja se oli todella ahdistavaa, nolotti jos kämppä ei ollut tiptop (kuten heillä aina) ja vika oli luonnollisesti aina minun eikä miehen. Onneksi nykyään ilmoittavat viimeistään edeltävänä päivänä.
 

Yhteistyössä