Saako teidän mielestä tässä tilanteessa lainata rahaa lapsen tililtä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, okei. Meneeks tää sit niin, et jutusta tulee keissi vasta siinä tapauksessa että lapsi nostaa kanteen? Vaaaai?????
Niin et I'll sue your ass koska ostit mulle leggarit ja yöpuvun!!!!!:xmas:

Naurakaa vaan, mutta Björn on kyllä oikeassa. Onhan näitä tapauksia käsitelty oikeudessa, kun vanhemmat ovat käyttäneet lapsen rahoja muuhuin kuin mitä laki sallii... Lapsen rahat ovat lapsen rahoja siitä hetkestä lähtien, kun ne on hänelle lahjaksi annettu. Ei niitä voikaan enää noin vaan ottaa takaisin ruoka- tai vaateostoksiin. : /

[QUOTE="vieras";27281702]Naurakaa vaan, mutta Björn on kyllä oikeassa. Onhan näitä tapauksia käsitelty oikeudessa, kun vanhemmat ovat käyttäneet lapsen rahoja muuhuin kuin mitä laki sallii... Lapsen rahat ovat lapsen rahoja siitä hetkestä lähtien, kun ne on hänelle lahjaksi annettu. Ei niitä voikaan enää noin vaan ottaa takaisin ruoka- tai vaateostoksiin. : /[/QUOTE]

Joo, räikeissä väärinkäyttötapauksissa. tyyliin lapsen perintö tai lahjarahat käytetty viinaan ja huumeisiin. Jos kerran ostat lapselle tallettamistasi varoista vaikka ruokaa, sitä ei vielä katsota että käyttäisit lapsen varoja väärin ja lapsen elatukseen, yksittäistä kertaa. Eikä kuulkaas edes kahta! Lakikaan ei ole monessakaan kohtaa täysin yksiselitteinen.

[QUOTE="vieras";27281736]Joo, räikeissä väärinkäyttötapauksissa. tyyliin lapsen perintö tai lahjarahat käytetty viinaan ja huumeisiin. Jos kerran ostat lapselle tallettamistasi varoista vaikka ruokaa, sitä ei vielä katsota että käyttäisit lapsen varoja väärin ja lapsen elatukseen, yksittäistä kertaa. Eikä kuulkaas edes kahta! Lakikaan ei ole monessakaan kohtaa täysin yksiselitteinen.[/QUOTE]

Lapsi ei ole milloinkaan velvollinen elättämään sisaruksiaan tai vanhempiaan, itseäänkin osittain vain jos saa perhe-eläkettä. Mun mielestä tässä ei ole kukaan edes väittänyt että yksien leggingsien ostamisesta tulisi mitään seuraamuksia.

[QUOTE="vieras";27281736]Joo, räikeissä väärinkäyttötapauksissa. tyyliin lapsen perintö tai lahjarahat käytetty viinaan ja huumeisiin. Jos kerran ostat lapselle tallettamistasi varoista vaikka ruokaa, sitä ei vielä katsota että käyttäisit lapsen varoja väärin ja lapsen elatukseen, yksittäistä kertaa. Eikä kuulkaas edes kahta! Lakikaan ei ole monessakaan kohtaa täysin yksiselitteinen.[/QUOTE]

Ei kuule tarvii olla kyse edes mistään viinasta ja huumeista. Vaikka käyttäisit rahoja perunasäkkien ostamiseen, niin lapsella olisi oikeus vaatia korvaamaan menetetyt rahat takaisin. Ongelma onkin siinä, että harvoin kukaan haluu nostaa syytettä, kun kyse on omista vanhemmista. Mutta kyllä näitä tapauksia on. Uutisissa nyt yleensä uutisoidaan isommista tapauksista, mutta ei se tee pienemmän summan ottamisesta yhtään vähäpätöisempää rikoksena.

Oliko tässä siis kyse lapsilisistä jotka ovat lapsen omalla tilillä? Eikö lapsilisä ole just tarkoitettu lapsen hankintoja varten?

Olen nyt sitten varmasti oikein suuri rikollinen kun juuri maksoin lapsen tililtä toppahaalari sekä omani ja lapsen lentoliput :( Enkä ajatellut niitä maksaa takaisin. Tosin mies laittaa 0-2 kert/kk lapsen tilille 100-200€, joten kaitpa sen voi sitten laskea takaisin maksetuksi hetken kuluttua.
Tätä lukuun ottamatta lapsilisät säästyvät tilillä ja ostan "omalla rahallani" lapselle kaiken tarvittavan.

[QUOTE="vieras";27281836]Ei kuule tarvii olla kyse edes mistään viinasta ja huumeista. Vaikka käyttäisit rahoja perunasäkkien ostamiseen, niin lapsella olisi oikeus vaatia korvaamaan menetetyt rahat takaisin. Ongelma onkin siinä, että harvoin kukaan haluu nostaa syytettä, kun kyse on omista vanhemmista. Mutta kyllä näitä tapauksia on. Uutisissa nyt yleensä uutisoidaan isommista tapauksista, mutta ei se tee pienemmän summan ottamisesta yhtään vähäpätöisempää rikoksena.[/QUOTE]

Ei menis läpi oikeudessa, minkään perunapussin summan takaisin vaatiminen. Noh, en jaksa jankata. Eläkää missä uskossa elätte.

Seuraamuksia ei tule jos ap ostaa ne leggarit, se on korkeintaan omantunnon asia. Lailla ei ole tässä osuutta.

Minulla herää kysymys, että huomioidaanko lapsen varallisuus, jos perhe hakee sossusta tukea? Eli jos vanhemmat molemmat vaikka sairastuvat, joutuvat käyttämään kalliita lääkkeitä ja eivät ole työkykyisiä, mutta Niko-Petterillä on kummitädiltä saatu 100000 euron perintö, niin maksaako sossu silti perheelle tukea, vai lasketaanko lapsen omaisuus mukaan?

Minulla herää kysymys, että huomioidaanko lapsen varallisuus, jos perhe hakee sossusta tukea? Eli jos vanhemmat molemmat vaikka sairastuvat, joutuvat käyttämään kalliita lääkkeitä ja eivät ole työkykyisiä, mutta Niko-Petterillä on kummitädiltä saatu 100000 euron perintö, niin maksaako sossu silti perheelle tukea, vai lasketaanko lapsen omaisuus mukaan?
tottakai se lasketaan. Poikkeuksena teinin tienama kesätyöraha , sitä ei huomioisa, mutta jos kuka tahansa muu o tilille rahaaa laittanut se huomioidaan. siksi KAIKISTA tileistä viedään tiliotteet.

Tästä niin paistaa läpi että mamma haluaa vaan shoppailemaan ja sitten käytetään vaikka piltin rahat jos mamman rahat on mennyt muuhun.
Lapsi varmaan pärjää kaksi viikkoa ilman 'oikeanlaista' yöpukua ja leggareita vai oliko ne sen ainoat vaatteet?

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä äiti;27279462:
Huomasin että tytön yöpuvut on kaikki käyneet pieneksi, samoin leggingsit. Mulle tulee 2 viikon päästä tili, nyt ei ole yhtään ylimääräistä kun perjantaina maksoin vuokran.

Voiko tässä tilanteessa lainata lapsen tililtä? Meillä on kyllä periaate ettei lapsen tililtä lainata. Vaatteet ja lelut maksan minä. Lapsen tililtä maksetaan sitten isommat hankinnat (sängyt, turvaistuimet ym).

itse tekisin ainoastaan niin että ruokaan rahaa. En vaatteisiin.

[QUOTE="vieras";27281254]Näin. Vahinko on tapahtunut siinä vaiheessa, kun lapselle on rahaa lahjoitettu. Ei voi jälkikäteen tehdä korjausliikkeitä.[/QUOTE]

Miksi pankin mukaan voin tyhjentää lapsen tilin ennen kun hän täyttää 18 -v ja näin estää rahojen menoa esimerkiksi juomiseen. Miten voin pitää rahat lapsen nimissä, mutta niin ettei täysi-ikäinen lapsi pääse niihin käsiksi?

[QUOTE="vieras";27281702]Naurakaa vaan, mutta Björn on kyllä oikeassa. Onhan näitä tapauksia käsitelty oikeudessa, kun vanhemmat ovat käyttäneet lapsen rahoja muuhuin kuin mitä laki sallii... Lapsen rahat ovat lapsen rahoja siitä hetkestä lähtien, kun ne on hänelle lahjaksi annettu. Ei niitä voikaan enää noin vaan ottaa takaisin ruoka- tai vaateostoksiin. : /[/QUOTE]

Ok, eli sitten niitä jalkapalloja vaan ostelemaan jos laki ne sallii.:)

Loppupeleissä mä miettisin, mitä lapsi tarvitsee ja jos rahaa on ihan millä vaan tilillä niin antaa palaa. Kaikki ne tulee yhteiseen hyvään lopulta. Musta olis kamala aatella perhettä sellaisena kokoonpanona, että jäsenet olisivat vain yksiköitä joiden edut ovat tarkan syynin alla. Ihan ihme pilkunpainantaa on se, ettei muka voisi pariakybää lapsen tililtä ottaa ja ostaa uusia leggareita ilman että täytyy pelätä oikeusjuttua. Ihan jenkkikamaa, sanon ma.

OMG, mihin tämä maailma on menossa.....

Loppupeleissä mä miettisin, mitä lapsi tarvitsee ja jos rahaa on ihan millä vaan tilillä niin antaa palaa. Kaikki ne tulee yhteiseen hyvään lopulta. Musta olis kamala aatella perhettä sellaisena kokoonpanona, että jäsenet olisivat vain yksiköitä joiden edut ovat tarkan syynin alla. Ihan ihme pilkunpainantaa on se, ettei muka voisi pariakybää lapsen tililtä ottaa ja ostaa uusia leggareita ilman että täytyy pelätä oikeusjuttua. Ihan jenkkikamaa, sanon ma.

OMG, mihin tämä maailma on menossa.....

Sä olet aivan itse keksinyt tuon, että parinkympin takia pitäisi pelätä oikeusjuttua.

Meillä on lapsille säästötilit, joihin laitamme säännöllisesti rahaa, lahjarahoja ym. Kun avasimme tilit pankista tarkistin juurikin tuota asiaa. Esitin hypotettisen tilanteen, jossa lapsi 18v. täytettyään vaikuttaa hieman hunningolla olevalta ja tuntuu siltä, että rahat saatuaan hummaa ne esaim alkoholiin jne. Pankissa meille sanottiin, että saamme nostaa tilin tyhjäksi ennen syntymäpäivää ja tallettaa rahat omalle tilille ja näin estää tapahtuman. Tämähän vaikuttaa palstan mukaan olevan laitonta??

Ideana oli myös maksaa tileiltä ajokortit ym. ja tästäkin pankissa puhuttiin. Tuntuu erittäin oudolta, että pankissa olisi neuvottu meille täysiä laittomuuksia? Ja todellakin kävimme näitä asioita läpi. koska tiedän tilanteinta joissa vanhempien säästämät rahat ovat menneet täysin "harakoille".

Mä olen miettinyt tuota, että mitä jos mun lapsi esimerkiksi 17-vuotiaana on vaikka narkkari. Takuulla siirrän sitten hänelle kertyneet rahat itselleni ettei tilillä ole mitään kun siihen käyttöoikeuden saa 18-vuotiaana.

[QUOTE="vieras";27283763]EI saa.[/QUOTE]

aivan varmasti saa. Ei siitä joudu vankilaan jos LAINAA lapsen tililtä rahaa että saa maitoa. maksa sen parin pävän päästä takain korkoneen. ottaahan moni aikuinen lapseen LOPMPAKOSTAKIN rahaa lainaksi.
EIhän lapsi siinä ketään elätä, hän vain lainaa rahaa. Sam se o lainaako hän vanemmillen tai vaikka jolleki luokkakaverilleen
mä en ota lainaki lapsen tililtä enkä lompakosta LUVATTA, aian olen saanut luvan , koska tietävät saavansa takaiain, korkoineen

Yhteistyössä