saako tänään ampua raketteja vai mikä tuo helvetin pauke on:O

  • Viestiketjun aloittaja ffff
  • Ensimmäinen viesti
minä,
Venetsialaiset on elokuun viimeisenä viikonloppuna vietettävä veneily- ja mökkeilykauden päätösjuhla. Venetsialaisia pidetään myös veden, tulen ja valon juhlana. Juhlaa vietetään lähinnä Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla ja Hämeenlinnassa, mutta koko Länsirannikolla vietetään erinäisiä tapahtumia, Uudenkaupungin saaristolla tapahtumalla on jo vuosikymmenien perinne. Tapahtuma on vähitellen lähtenyt leviämään myös muualle maahan.

Ilotulitteiden ampuminen on yleensä sallittua venetsialaisia viettävillä paikkakunnilla, ellei voimassa ole metsäpalovaroitusta. Sallittu ampumisaika vaihtelee pelastuslaitoksesta riippuen, mutta ajoittuu elokuun viimeisen lauantain ja sunnuntain väliseen yöhön alkaen yleensä kello 18-21 ja päättyen kello 00-02.
 
"Vilukissa"
Jukupätkä, jos oot semmosella seudulla missä vietetään venetsialaisia, niin...ai kuinka ihanaa! Mä ainakin tykkäsin ja kovasti, kun tutustuin ammoisina aikoina siihen tapaan Vaasassa asuessani, sitä ennen en ollut aikaisemmin edes moisesta mitään kuullutkaan...ja ihastuin kyllä moiseen tapaan kovasti :)! Mun mielestä ihanan hulvatonta viettää mökkeilykauden/kesäkauden lopettajaisia noin näyttävästi iloisissa tunnelmissa. Ja onhan se kaunista, kun ilotulitteet ja järviroihut valaisevat elokuun pimeää yötä...
 

Yhteistyössä