saako suomessa kuolla arvokkaasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
siis kotona ja omassa vuoteessa läheisten ystävien ollessa paikalla. siten ettei ko oleva henkilö ole mitenkään parantumattomasti sairas, mutta hän ei halua elää vaan haluaa kuolla rauhassa. hän ei halua tehdä itsaria, mutta haluaa että lääkäri ikään kuin "päättää hänen elämänsä". onko tämä mahdollista?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis kotona ja omassa vuoteessa läheisten ystävien ollessa paikalla. siten ettei ko oleva henkilö ole mitenkään parantumattomasti sairas, mutta hän ei halua elää vaan haluaa kuolla rauhassa. hän ei halua tehdä itsaria, mutta haluaa että lääkäri ikään kuin "päättää hänen elämänsä". onko tämä mahdollista?

No näin ei ole kyllä missään maailmassa mahdollista. Ainakaan laillisesti.

Suomessa eutanasia ei ole sallittu, mutta jos ihminen tekee hoitotestamentin, ettei esim. kun sairastuu pitkitetä elämää nesteytyksillä ym. keinotekoisin keinoin niin silloin ehkä...

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja piparminttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
missä maassa tämä on mahdollista?

ainakin hollannissa eutanasia mahdollista.Siellä se yleistä.Ja oikei,on väärin sairasta ihmistä kiduttaa.

ja siellä ei saa sitä jos et ole asunut jo tiettyjä vuosia maan kansalaisena

3v täytyy olla hollannin kansalainen

Alkuperäinen kirjoittaja tuutikki:
Suomessa eutanasia ei ole sallittu, mutta jos ihminen tekee hoitotestamentin, ettei esim. kun sairastuu pitkitetä elämää nesteytyksillä ym. keinotekoisin keinoin niin silloin ehkä...

Ehkä? Ja se on tuskan ja taivallisen pitkä tie.Suosittelen itse eutanasiaa jos potilas parantumasti sairas ja täysjärkinen,silloin pitää potilasta kuunnella ja tehdä testamentti.Suomi nyt vaan niin kiree maa tässä tapauksessa.

mutta senkin voi omaiset muuttaa jos haluavat. Aina kuunnellaan omaisia, mikä minusta on väärin!

Aktiivinen eutanasia ei ole sallittu mutta esim terminaalivaiheen kivuliaden potilaiden loppuvaiheen hoidossa käytetään joskus potilaan nukuttamista anestesia-aineilla (esim Terho-kodissa). Nämä aineet eivät varsinaisesti aiheuta potilaan kuolemaa, mutta potilas joka on kuolemassa joka tapauksessa, saa kuolla unessa.

Hoidin äitiäni (sairasti ALS:a) kotona viime vaiheissaan ja äiti oli tosi tuskainen j toivoi että olisi saanut unessa lähteä. Yritin saada hoitavalta lupaa /määräystä tähän mutta en saanut. Tavallisella tk-lääkärillä ei ollut tarpeeksi asiantuntemusta terminaalihoidosta ja rohkeutta lähteä tälläistä hoitoa toteuttamaan :( Olen itse sh ja olisin voinut lääkityksen itse hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

mutta senkin voi omaiset muuttaa jos haluavat. Aina kuunnellaan omaisia, mikä minusta on väärin!

Minusta taas oikein,jos omainen näkee asianomaisen KÄRSIVÄN.Silloin minusta on oikein päästää ihminen tuskastaan.Itse en ainakaan järsissäni halua elää tuskissani ilman elämää.Olen ilmaissut omaisille tahtoni.Te muut voitte myös tehdä niin,vaikka asianajajan välityksellä.Silloin se huomioidaan,kun otlte täysissä järsissä ollut

Yhteistyössä