Saako Suomalaiselle lapselle antaa ''erikoisen'' nimen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras22
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras22

Vieras
Eräs tuttavani kauhisteli et kun suomalaisille lapsille joilla on suomalainen sukunimi niin laitetaan erikoisia ja ulkomaalaisia nimiä?
Kysyin et pitäiskö vanhempien vaihtaa sukunimi ulkomaalaiseksi tai ''hienommaksi'' että saavat antaa haluamansa nimen lapselle :D
Enpä saanut vastausta.

ps. Miellä on ihan täysin tavis Suomalainen ja tosi yleinenki sukunimi. Ja lapsilla on vanhat suomalaiset nimet.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
ei saa ilman perusteltua syytä. suomalaisen sukunimen kanssa suomalainen kirjoistus asu.

Siis saahan antaa vaikka kummallisen, kunhan se ei ole nimilain vastainen. Esim. kielenvastainen. Siitä saa poiketa erityisestä syystä.

Ja sama laki on ihan kaikille, riippumatta sukunimestä.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Meillä on Oliver ja Aaron ja sukunimemme on ihan tavallinen suomalainen.
mitäpä sitten .

No mut noi onkin ihan ok nimiä, molemmat löytyy ymmärtääkseni almanakasta. Mut kyllä mun mielestä on vähän noloa, jos lapsen nimeksi laitetaan esim. Ridge Kopponen, Cinderella Mäkinen tai Sheena Kutvonen. Eihän se mitenkään kiellettyä ole, mut kertoo aika paljon vanhemmista ;) Sellainen pissisvaikutelma mulle ainakin tulee. Siis jos molemmat vanhemmat on ihan supisuomalaisia turpeenpurijoita...

Alkuperäinen kirjoittaja a:
ei saa ilman perusteltua syytä. suomalaisen sukunimen kanssa suomalainen kirjoistus asu.

Lauseet aloitetaan isolla. Ja kirjoitusasu on yhdysssana. Anteeksi, on ihan pakko. Muuten en voi mennä levollisin mielin nukkumaan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja sd:
Meillä on Oliver ja Aaron ja sukunimemme on ihan tavallinen suomalainen.
mitäpä sitten .

No mut noi onkin ihan ok nimiä, molemmat löytyy ymmärtääkseni almanakasta. Mut kyllä mun mielestä on vähän noloa, jos lapsen nimeksi laitetaan esim. Ridge Kopponen, Cinderella Mäkinen tai Sheena Kutvonen. Eihän se mitenkään kiellettyä ole, mut kertoo aika paljon vanhemmista ;) Sellainen pissisvaikutelma mulle ainakin tulee. Siis jos molemmat vanhemmat on ihan supisuomalaisia turpeenpurijoita...

Kieltämättä, niin tuleekin jotenkin tyhmänoloinen vaikutelma. Samoin tulisi, jos lapsen nimi olisi Justiina Madison, Jussi Chavez, Zedong Veli-Pekka ( Kiinalaisessa sukunimikäytännössä, sukunimi kirjoitetaan ensimmäisenä)

Alkuperäinen kirjoittaja **:
huh.saatiin synninpäästö tässä asiassa :D :D

Oliver ja Aaron ovat kyllä ihan tavallisia suomalaisia nimiä.

no olkoon, en ole niin tutustunut saati ajatellut :) . kyllä moni luulee silti että ollaan jotenkin ulkomaalaisia.

Asuttekste jossakin puskissa? Molemmat nimet on ihan tavallisia. Jopa niin tavallisia, että nimipäivätkin löytyy kalenterista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kieltämättä, niin tuleekin jotenkin tyhmänoloinen vaikutelma. Samoin tulisi, jos lapsen nimi olisi Justiina Madison, Jussi Chavez, Zedong Veli-Pekka ( Kiinalaisessa sukunimikäytännössä, sukunimi kirjoitetaan ensimmäisenä)

On olemassa paljon henkilöitä, joille on periytynyt ulkomaalainen sukunimi, vaikka kyseiset henkilöt ovat jo useamman sukupolven ajan olleet suomalaisia. =) Otetaan esimerkiksi Tarja Filatov. Sinun mukaasi hänen nimensä siis kuuluisi olla tyyliä Ljudmila Filatov, Svetlana Filatov jne. =)

Sukunimi ei aina kerro yhtään siitä mistä maasta henkilö on kotoisin.

Alkuperäinen kirjoittaja katja:
Meillä on Bridget Maximilliana Sa***ainen ja Brooke Ambrosia Sa***ainen ja mun mielestä ihan kauniit nimet.

Niin on. Suomalaisissa on vaan niin itsetunnotonta porukkaa, etteivät usko meillekin sopivan ulkomaalaiset nimet. Tiedän jopa amerikkalaisen Lauran ja tuskimpa he nolona ajattelevat, että tämä nimi on suomalaisten yleinen nimi.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja katja:
Meillä on Bridget Maximilliana Sa***ainen ja Brooke Ambrosia Sa***ainen ja mun mielestä ihan kauniit nimet.

Niin on. Suomalaisissa on vaan niin itsetunnotonta porukkaa, etteivät usko meillekin sopivan ulkomaalaiset nimet. Tiedän jopa amerikkalaisen Lauran ja tuskimpa he nolona ajattelevat, että tämä nimi on suomalaisten yleinen nimi.

ihanat nimet

Yhteistyössä