saako sossusta mitään tukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"köyhä"

Vieras
Jos tulot on miehellä vain noin 1300e kuussa, mä saan pienintä äitiysrahaa +lapsilisä. Vuokra on 460e (ja autotalli 25e mut en tiiä lasketaanko sitä) lisäks miehellä menee 200e autolainaan kuussa ja sähkölasku on noin 30e. Nyt viime kuussa on menny rahaa lisäks joku muutama kymppi äitiyspolikäynteihin kun jouduin käydä loppuraskaudessa, vauva syntyi viime kuun alussa ja jouduttiin olla sairaalassa vähän kauemmin ja vauva lastenosastolla, yhteensä tuli reilu 400e maksettavaa. Sitten jouduttiin käydä vielä lääkärissä vauvan kanssa ja siitä tuli joku vähän päälle 30e lasku. Rahathan sillä lailla riittäis tohon sairaalalaskuunkin mikä tuli synnytyksen jälkeen, mutta sitten pitäs vielä jäädä rahaa ostella ruokaa, vaippoja, ja mulla ei oo edes sopivaa talvitakkia jne... Voiko tohon sairaalalskuun saada mitään tukea sossusta? Mä tyhmänä laskin vaan että "juu oon kaks päivää sairaalassa niinku yleensäkin ja sit lähetään kotiin". en tajunnu ajatella että ehkä se ei meekkään niin...

Sossu ei maksa kenenkään lainoja, joten sitä ei lasketa menoksi, eikä myöskään autopaikkaa, auto katsotaan realisoitavaksi omaisuudeksi.

En tiedä mikä nykysin on pienin mahdollinen äitiyspäiväraha, mutta toimeentulotukeen ja sitä kautta sairaalaskun maksuun eivät tulonne kuitenkaan ole tarpeeksi alhaiset.
Tosi kurja tilanne kuitenkin, tuo on hirveän suuri sairaalalasku. Ja ainahan voi sossuun soittaa ja kysyä..?

Lainojahan sossu ei maksa, mutta ne SAATETAAN ottaa huomioon toimeentulotukea hakiessa.

Kuitenkin on niin, että kun miehellä on tulit yli tuhannen euron, niin tuskinpa maksavat teille yhtään mitään.

Äitiysraha minimi on jotain 22 + euroa per päivä.

kun tulot on noin pienet niin oiskohan teillä oikeus kelan asumistukeen, varsinkin kun perheenjäseniä on nyt yks enempi. tuossa linkki kelan laskuriin
http://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication

tuosta sairaalalaskusta kannattaa kyll kysyä soskusta kun on tuommoinen kertaluonteinen kulu niin jos teillä ei o säästöjä ni voivat vaikka maksaakin. ja sairaalan laskutukseen soittamalla saa varmastikin lisää maksuaikaa? ja ja millos se eka lapsilisä tuleekaan

Ei muuta kuin tekemään soskuun toimeentulotukihakemusta. Sillä se selviää.

Elikkä meneppäs oman paikkakuntasi nettisivuille ja etsi sieltä toimeentulotukihakemus, jonka voit tulostaa. Tai sitten haet sieltä sossusta ja täytät, viet tarvittavat liitteet ja hakemus tulille.

Ensimmäiseen hakemukseen tarvitaan aika määrä liitteitä, kannattaa kysyä niistä ennen kuin hakemusta sinne menee viemään. Piti olla muistaakseni ainakin perheen tiliotteet (eli sun ja miehen tilin tiliotteet) muutaman kuukauden ajalta, viimeksi vahvistettu verotustodistus, jos lainoja tai muita niin tositteita niistä, vuokrasopimus,...

Tai sitten soita sossuun.

Sairaalalaskun voi maksaa osissa. Teidän pitäisi saada toimeentulotukipäätös, jotta sossu maksaisi tuon sairaalalaskun, mutta en usko että noilla tuloilla olette oikeutettuja toimeentulotukeen. Saatteko asumistukea? Kannattaisi ehkä hakea.

[QUOTE="köyhä";22817255]joo kyllä rahat riittäis muuten hyvin jos ei tota laskua olis, ja varmasti saatais tuo laskukin maksettua mutta tiukkaa tekee.[/QUOTE]

Niin, sellaista se välillä on se elämä.
:)

kokemukseni mukaan sossuun kannattaa aina joko soittaa tai mennä käymään niin ne kertoo kyllä mitä kannattaa tehdä ei ne oo niin hiveän pelottavia kun äkkipäätään luulis, mut ne kyl edellyttää että kelan tuet on haettu, mukaanlukien se asumistuki

[QUOTE="köyhä";22817255]joo kyllä rahat riittäis muuten hyvin jos ei tota laskua olis, ja varmasti saatais tuo laskukin maksettua mutta tiukkaa tekee.[/QUOTE]

Joku jo sanoikin, mut koita tosiaan saada laskulle maksuaikaa tai pilkottua se osiin.

[QUOTE="köyhä";22817066]Jos tulot on miehellä vain noin 1300e kuussa, mä saan pienintä äitiysrahaa +lapsilisä. Vuokra on 460e (ja autotalli 25e mut en tiiä lasketaanko sitä) lisäks miehellä menee 200e autolainaan kuussa ja sähkölasku on noin 30e. Nyt viime kuussa on menny rahaa lisäks joku muutama kymppi äitiyspolikäynteihin kun jouduin käydä loppuraskaudessa, vauva syntyi viime kuun alussa ja jouduttiin olla sairaalassa vähän kauemmin ja vauva lastenosastolla, yhteensä tuli reilu 400e maksettavaa. Sitten jouduttiin käydä vielä lääkärissä vauvan kanssa ja siitä tuli joku vähän päälle 30e lasku. Rahathan sillä lailla riittäis tohon sairaalalaskuunkin mikä tuli synnytyksen jälkeen, mutta sitten pitäs vielä jäädä rahaa ostella ruokaa, vaippoja, ja mulla ei oo edes sopivaa talvitakkia jne... Voiko tohon sairaalalskuun saada mitään tukea sossusta? Mä tyhmänä laskin vaan että "juu oon kaks päivää sairaalassa niinku yleensäkin ja sit lähetään kotiin". en tajunnu ajatella että ehkä se ei meekkään niin...[/QUOTE]

Onko tuo miehen 1300euroa kuussa käteen jäävä raha???

Joku jo sanoikin, mut koita tosiaan saada laskulle maksuaikaa tai pilkottua se osiin.

Eikö tän pitäisi olla ensisijainen ja itsestään selvä vaihtoehto tälläisessä tilanteessa? Ei sossu, vaan se että maksetaan osissa/myöhemmin jos (ja kun )se sopii veloittajalle.

Ylimääräiset ostokset nyt vaan on jätettävä, vai se pakollinen ja sittenkin vielä pihistäen kaikesta mistä voi.

Siis sossuhan voi myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea jos katsoo asia ratkeavan niin parhaiten mutta en kyllä laskisi sen varaan vaan soittaisin sairaalan laskutukseen ja sopisin että maksan laskun pienissä erissä pitkällä aikavälillä.

Eikö tän pitäisi olla ensisijainen ja itsestään selvä vaihtoehto tälläisessä tilanteessa? Ei sossu, vaan se että maksetaan osissa/myöhemmin jos (ja kun )se sopii veloittajalle.

Ylimääräiset ostokset nyt vaan on jätettävä, vai se pakollinen ja sittenkin vielä pihistäen kaikesta mistä voi.

Niinhän sitä luulis, mutta nähtävästikään se ei kaikille tule ekana mieleen :)

Voi voi... Ei ne tulot vaan ne menot. Eli tärkeysjärjestyshän on se että terveyskulut maksetaan ensisijaisesti asumiskulujen lisäks. Kaikki muu on enempi vähempi ylimääräistä meno. Toki autoa voi tarvita työnvuoksi...mutta pihistää voi vaikka puhelinlaskuista,nettiliittymistä, ruokaa voi ostaa järkeistäen, kaikki ylimääräinen jätetään pois (se talvitakkikin, ja jos ihan pakko ostaa niin kirpparilta saa alle 10€ sellaisen joka kylmää pitää kunnes on vara parempaan), kestovaipat... näinhän ennen muinoin elettiin kun teki tiukkaa.

Nyt se malli on että sossunluukulle ensin...

[QUOTE="julius";22817534]Voi voi... Ei ne tulot vaan ne menot. Eli tärkeysjärjestyshän on se että terveyskulut maksetaan ensisijaisesti asumiskulujen lisäks. Kaikki muu on enempi vähempi ylimääräistä meno. Toki autoa voi tarvita työnvuoksi...mutta pihistää voi vaikka puhelinlaskuista,nettiliittymistä, ruokaa voi ostaa järkeistäen, kaikki ylimääräinen jätetään pois (se talvitakkikin, ja jos ihan pakko ostaa niin kirpparilta saa alle 10€ sellaisen joka kylmää pitää kunnes on vara parempaan), kestovaipat... näinhän ennen muinoin elettiin kun teki tiukkaa.

Nyt se malli on että sossunluukulle ensin...[/QUOTE]

No kuule oon kierrelly jo kirppareilla mutta ei mun silmään sattunu yhtäkään talvitakkia joka ois ollut mulle sopiva. Viime talven takkikaan ei mene tissien kohalta enää kiinni kun on tissit kasvanu, vaikka muuten ois sopiva. Ja mielellään haluaisin LÄMPIMÄN talvitakin kun kerran jo onnistuuin saamaan rintatulehuksen itelleni kun jäädytin tissini tuolla pihalla.

Ja autoa vähän tarvii myös senkin takia että neuvolaan esim on aika pitkä matka ja kovalla pakkasellahan vauvaa ei voi vaunuilla ruveta kuskaamaan sinne. Samoin kaupoissa kun pitää käydä niin ei oo kovin mukavaa raahata vaippapaketteja, ruokia yms jossain vaunujen korissa kun ne ei ensinnäkään varmasti kaikki mahdukaan sinne, eikä tutuilla oo hirveesti aikaa lähteä kuljettamaan. Ja miehelläkään ei oo mikään hirmu lyhyt työmatka + töissä joutuu monesti autolla kulkemaan paikasta toiseen.

Jne mutta eiköhän tää asia nyt selvinnyt.

[QUOTE="köyhä";22817766]No kuule oon kierrelly jo kirppareilla mutta ei mun silmään sattunu yhtäkään talvitakkia joka ois ollut mulle sopiva. Viime talven takkikaan ei mene tissien kohalta enää kiinni kun on tissit kasvanu, vaikka muuten ois sopiva. Ja mielellään haluaisin LÄMPIMÄN talvitakin kun kerran jo onnistuuin saamaan rintatulehuksen itelleni kun jäädytin tissini tuolla pihalla.

Ja autoa vähän tarvii myös senkin takia että neuvolaan esim on aika pitkä matka ja kovalla pakkasellahan vauvaa ei voi vaunuilla ruveta kuskaamaan sinne. Samoin kaupoissa kun pitää käydä niin ei oo kovin mukavaa raahata vaippapaketteja, ruokia yms jossain vaunujen korissa kun ne ei ensinnäkään varmasti kaikki mahdukaan sinne, eikä tutuilla oo hirveesti aikaa lähteä kuljettamaan. Ja miehelläkään ei oo mikään hirmu lyhyt työmatka + töissä joutuu monesti autolla kulkemaan paikasta toiseen.

Jne mutta eiköhän tää asia nyt selvinnyt.[/QUOTE]

No ei mulle ainakaan selvinnyt, miksi mukavuuden takia tarvitaan autoa, jos tekee rahasta tiukkaa... Työmatkat onkin sitten eri asia.

[QUOTE="köyhä";22817766]No kuule oon kierrelly jo kirppareilla mutta ei mun silmään sattunu yhtäkään talvitakkia joka ois ollut mulle sopiva. Viime talven takkikaan ei mene tissien kohalta enää kiinni kun on tissit kasvanu, vaikka muuten ois sopiva. Ja mielellään haluaisin LÄMPIMÄN talvitakin kun kerran jo onnistuuin saamaan rintatulehuksen itelleni kun jäädytin tissini tuolla pihalla.

Jne mutta eiköhän tää asia nyt selvinnyt.[/QUOTE]

mitenhän ne autottomat perheet pärjää?? linja-autot varmaan kulkee ja ne neuvola-ajat voi ottaa sen mukaan miten pääsee bussilla kulkemaan. ja aika moni joutuu kuskaamaan vaipat ja ruuat vaunujen kyydissä kotiin, joten tuskin pelkkien ruokaostosten kuljettamisen takia autoa tarvii pitää.. onhan se totta et auto helpottaa elämää paljon mutta kyllä ilmankin sitä pärjää. tai jos ei pärjää niin sitten pitää tinkiä muista menoista että saa pitää auton.

Yhteistyössä