"Saako" silmätulehduksen takia mennä päivystykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aatamin akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aatamin akka

Aktiivinen jäsen
29.06.2010
5 917
0
36
Vai pitääkö odottaa huomiseen? Ihan jumalaton räkätauti ja sen lisäksi silmät rähmii, punottaa ja luomet on ihan turvoksissa. Niin, ja tarttuuko silmätulehdus? En haluaisi mihinkään saikulle vaan ihan jotain lääkettä joka auttaa...

No totta hemmetissä saa! Sunnehän saa mennä vaikka pelkän räkätaudin vuoksi! Päivystys on akuuteille, kiireellisille vaivoille, jota jo pelkkä flunssa voi olla (jos tuntuu ettei kotikonstein selviä).

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä kyllä;22648626:
No totta hemmetissä saa! Sunnehän saa mennä vaikka pelkän räkätaudin vuoksi! Päivystys on akuuteille, kiireellisille vaivoille, jota jo pelkkä flunssa voi olla (jos tuntuu ettei kotikonstein selviä).

No ei saatu mennä esim. vauvan pitkään kestäneen kuumeen (5pvä) ja siihen liittyvien korvatulehdusoireiden takia.

[QUOTE="vieras";22648632]Ihanko oikeasti ne ajaa sieltä pois kun menee ilmoittautumaan :O Mä en lähtisi, sanoisin vaan että lähden pois vasta kun oon käynyt lääkärissä...[/QUOTE]

Ne varmaan varais sulle seuraavalle päivälle ajan omalle lääkärille ja sanois, että voit odottaa tietysti täälläkin jos haluat, mutta kotona ehkä mukavampi..

Täälläpäin ainakin sinne päivystykseen joka tapauksessa pitää soittaa ja varata aika, ennen kuin menee. Ei ne ota vastaan täällä, jos sinne menee vaan paikalle, eikä ole soittanut. Mutta muuten mielestäni hop hop tohtorille!

Pese käsiä ahkerasti ja vältä silmiin koskemista, sitne ehkäiset leviämästä.
Jos olo on siedettävä, en lähtis päivystyseen vaan odottaisin arkipäivää. Runsas silmän huuhtominine puhtaalla vedellä helpottaaoloa ja tulehdus voi mennä ohikin siten.

Jos kyseessä olis lapsi ja silmä olis kipeä ja valon arka, soittaisin päivystykseen ja pyytäisin reseptin.

Pese käsiä ahkerasti ja vältä silmiin koskemista, sitne ehkäiset leviämästä.
Jos olo on siedettävä, en lähtis päivystyseen vaan odottaisin arkipäivää. Runsas silmän huuhtominine puhtaalla vedellä helpottaaoloa ja tulehdus voi mennä ohikin siten.

Jos kyseessä olis lapsi ja silmä olis kipeä ja valon arka, soittaisin päivystykseen ja pyytäisin reseptin.

koska monesti silmätulehdus voi olla "oire" korvatulehduksesta.

Meillä ainakin lääkäri sanoi kun mulla ja pojalla oli silmätulehdus (yhtäaikaa) että silmätulehdukseen ei muualla maailmassa anneta edes antibiootti tippoja kuin suomessa, paranee pelkästään reiluilla huuhteluilla itsekseen. No se olikin tosi ärsyttävä ämmä! Vähätteli tarvetta tulla lääkärin juttusille.

Jos tunnet pärjääväsi huomiseen niin odota, päivystyksessä joutuisit todennäköisesti olla koko päivän, koska silmätulehdus ei ole akuuttia hoitoa tarvitseva.

täällä ei saa ainakaan mennä. eikä saa esim jos aikuisella on pissatulehdus, pitää oottaa viikonlopun yli. ainoastaan jos nousee kuume pissatulehduksen yhteydessä niin ottavat vastaan. sama juttu aikuisen poskiontelotulehduksen kanssa. käytännössä siis sitte kun on kuolemassa käsiin niin pääsee.

[QUOTE="vieras";22648675]silmätulehdus paranee monesti kotikonsteilla. Huuhtelu keitetyllä vedellä monta kertaa päivässä.
En lähtisi silmätulehduksen takia päivystykseen.[/QUOTE]

Näin. Jos silmät rähmii niin pahasti, ettei auki saa, niin se on mulla eri asia. Mutta iso osa silmätulehduksista kyllä menee huuhtelemalla ohi.

Minusta lääkäri, joka kertoo tämän ei ole vittumainen vaan ihan fiksu, kun ei turhaan lääkekuuria päälle pistä.

Muksulla on nyt nuha noussut ja silmät on punaiset&rähmii. Käytän nestemäisiä tippoja (no mulla sattuu olemaan kosteuttavia tippoja itselle), niin uskon että menee ohitse. Ihan esim 6 kertaa päivässä kannattaa silmät pestä.

Suomalaisilla on ikävä asenne, että huono lääkäri, jos ei antibiootti tai penisilliinireseptiä kirjoittanut.
Suurin osa flunssista kun on niitä virustauteja, jotka parenevat ajastaan oireenmukaisella hoidolla. Nyt ei jakseta tai haluta sairastaa, vaan ollaan heti ensimmäisenä päivänä soittamassa lääkärin vastaanotolle aikaa.
Tämä kulttuuri tulee kyllä muuttumaan nyt näiden vierasmaalaisten lääkäreiden myötä: eivät kirjoita niin helpolla ab-reseptejä eivätkä silmätippoja. Olen huomannut tämän.

Meillä ainakin lääkäri sanoi kun mulla ja pojalla oli silmätulehdus (yhtäaikaa) että silmätulehdukseen ei muualla maailmassa anneta edes antibiootti tippoja kuin suomessa, paranee pelkästään reiluilla huuhteluilla itsekseen. No se olikin tosi ärsyttävä ämmä! Vähätteli tarvetta tulla lääkärin juttusille.

Jos tunnet pärjääväsi huomiseen niin odota, päivystyksessä joutuisit todennäköisesti olla koko päivän, koska silmätulehdus ei ole akuuttia hoitoa tarvitseva.

Tässä viestissäni en niinkään tarkoittanut että lääkäri olisi ollut idiootti koska sanoi tuon, vaan sen tapa ilmaista asia oli vähättelevä ja muutenkin oli niin ylimielinen, jos olisin saanut tuon kommentin erillälailla niin asia ok. Ja tiedän mieki sen että antibiootit ei ole hyväksi jatkuvasti yms. Ja oli ihan suomalainen nais lääkäri. Ja hän on oikeasti tosi raivostuttava ollut aina kun olen joutunut käymään lääkärissä, joten ehkä sekin vaikutti kun en osannut ottaa tuota oikein.

4,5 tuntia sain päivystyksessä viettää. Tipat olisivat kirjoittaneet ihan ilman sen suurempaa odottelua mutta halusivat katsoa crp:n joka olikin 52. Sen takia piti sitten mennä keuhkokuvaan ja odotella vielä nieluviljelyn tuloksia. Keuhkoputkentulehdukseen sain sitten penisiliiniä.

Eri asia on saako siellä sitten apua. Itselläni lensi bensiiniä silmään 12-vuotiaana. Kirveli aivan s......sti monta tuntia. Menin sitten terveyskeskuspäivystykseen, jossa odottelin lääkäriin pääsyä 7 tuntia. Sitten silmä lakkasi kirvelemästä ja vuotamasta ja päätin lähteä kotiin.

Päivystys on tarkoitettu kiirellistä hoitoa vaativia tapauksia, sekä hätätapauksia varten. Ei ihmekään, jos siellä on aina pitkät jonot jos AIKUISET ihmiset lähtevät päivystykseen silmätulehduksen takia. Ihan älytöntä toimintaa. Parhaiten paranee kun pysyy kotona, eikä kierrä hakemassa uusia tauteja jne...

Päivystys on tarkoitettu kiirellistä hoitoa vaativia tapauksia, sekä hätätapauksia varten. Ei ihmekään, jos siellä on aina pitkät jonot jos AIKUISET ihmiset lähtevät päivystykseen silmätulehduksen takia. Ihan älytöntä toimintaa. Parhaiten paranee kun pysyy kotona, eikä kierrä hakemassa uusia tauteja jne...

Näinpä! Itse päivystyksessä työskentelevänä ärsyttää ihan suunnattomasti nämä "oi kun silmä rähmii/nenä vuotaa"-tapaukset joiden takia OIKEASTI kiireellistä hoitoa tarvitsevat joutuvat odottamaan ikuisuuksia.. Lapset tietty eri asia.

Minä tein niin että soitin päivystykseen ja sain lääkärin langalle joka siten puhelinreseptin määräsi. Helppo ja nopea toimitus.

Siis vaivaa ollut aiemmin ja sillä selvä. Päivä oli lauantai joten en viitsinyt tuskastella maanantahin asti. Toki neuvona oli että näytille maanantaina jos ei tehoa.

Kerran kävi sitten niin että kuopukselle yllätti viikonloppu reissussa silmätulehdus. Menimme Palokan terveyskeskukseen jossa näyttö hoitajalle riitti ja sitten reseptin kanssa mummolaan.

Eipä sille flunssalle päivystyksessäkään juuri mitään voida tehdä.

Yhteistyössä