Saako sanoa vai eikö saa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästynyt vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämmästynyt vieras

Vieras
Sisareni närkästyi minulle, tai oikeastaan kertoi olleensa aina minulle vihainen siitä, jos sanon jossain yhteydessä, että "oma äitini". Vaikka tähän tapaan "tulen paremmin toimiin oman äitini, kuin anoppini kanssa". En saa kuulema sanoa äitiä omakseni, koska äidilläni on muitakin lapsia. Hämmästyin aika paljon. Mutta toisaalta voin olla sanomattakin niin, jos se tosiaan suututtaa tai loukkaa. Oletteko siskoni kanssa samaa mieltä?

En nyt ymmärrä siskosi pointtia ellet sitten sano toistuvasti noin hänen seurassaan. Silloinhan äitinne ei ole vain oma äitisi vaan yhteinen äitinne. Mutta varmasti riittää kun sanoo äiti.

[QUOTE="zxc";28895548]En nyt ymmärrä siskosi pointtia ellet sitten sano toistuvasti noin hänen seurassaan. Silloinhan äitinne ei ole vain oma äitisi vaan yhteinen äitinne. Mutta varmasti riittää kun sanoo äiti.[/QUOTE]

En mielestäni sano jatkuvasti, emme ole kovin paljon edes tekemisissä siskoni kanssa. Kun hän huomautti minulle asiasta, olin kyllä käyttänyt sanontaa puhuessani hänen kuultensa kolmannelle henkilölle äidistämme.

[QUOTE="vieras";28895555]En mielestäni sano jatkuvasti, emme ole kovin paljon edes tekemisissä siskoni kanssa. Kun hän huomautti minulle asiasta, olin kyllä käyttänyt sanontaa puhuessani hänen kuultensa kolmannelle henkilölle äidistämme.[/QUOTE]

Oliko siskosi keskustelussa mukana? Ehkä hän koki itsensä ulkopuoliseksi, kun et yhdistänyt häntä perheeseesi. Itse jos puhun henkilölle, joka tuntee perheemme, puhun meidän äidistämme. Jollekulle vieraammalle henkilölle voisin puhua vaikkapa mieheni äidistä ja omasta äidistäni. Tutulle miehen äidistä ja meidän äidistä.

[QUOTE="zxc";28895581]Oliko siskosi keskustelussa mukana? Ehkä hän koki itsensä ulkopuoliseksi, kun et yhdistänyt häntä perheeseesi. Itse jos puhun henkilölle, joka tuntee perheemme, puhun meidän äidistämme. Jollekulle vieraammalle henkilölle voisin puhua vaikkapa mieheni äidistä ja omasta äidistäni. Tutulle miehen äidistä ja meidän äidistä.[/QUOTE]

Ymmärrän mitä tarkoitat. Hän ei ollut mukana keskustelussa, mutta kuuli sen. Mutta tosiaan, ymmärrän pointtisi.

Minun mielestäni tuo on hiukan kummallista, että puhut "omasta" äidistäsi. Minä puhun aina "meidän" äidistä, sillä meitä on useampi. En nyt suoraan sanottuna kilahtaisi, jos joku sisarukseni puhuisi "omasta" äidistään, mutta saattaisin minäkin sitä ääneen ihmetellä...

Ihmettelisin lähinnä ehkä sitä, miksi joku sanoo oma äiti tai meidän äiti, eikä äitini. Tai yleensä, jos puhuu äidistä, kyllä silloin omastaan puhuu jos siinä ei ole etuliitettä.

Yhteistyössä