Saako sairaslomalla "tehdä mitään?"

• Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
"niin"
Sairaslomalla voi toisinaan joutua olemaan vaikka olisi ihan työkykyinen.

Esim. jos on jalka katki voi töihin siirtyminen olla mahdotonta, mutta töitä voisi kuitenkin ihan normaalisti tehdä kun vaan pääsee sinne työpöydän ääreen.

Kukaan nyt ei kuitenkaan omaan laskuun tuon takia taksilla töihin mene, joten jos työnantaja ei kustanna matkoja, ei jää muuta vaihtoehtoa kuin olla saikulla.

kysymys
[QUOTE="vieras";25790473]Keuhkokuume on vakava sairaus, jonka kanssa ei kannata leikkiä. Rasituksessa ihminen vielä yksii enemmän kuin levossa.[/QUOTE]

Ei autolla ajaminen ole kovin rasittavaa! ;) Tiiän kyl, ettei keuhkokuume ole leikinasia ollenkaan, mut tuo mies kun ei tahdo pysyä sohvalla.. Kävi äskenin pihalla ainakin tunnin, vaik oon varotellut..

hheuued
[QUOTE="niin";25790502]Sairaslomalla voi toisinaan joutua olemaan vaikka olisi ihan työkykyinen.

Esim. jos on jalka katki voi töihin siirtyminen olla mahdotonta, mutta töitä voisi kuitenkin ihan normaalisti tehdä kun vaan pääsee sinne työpöydän ääreen.

Kukaan nyt ei kuitenkaan omaan laskuun tuon takia taksilla töihin mene, joten jos työnantaja ei kustanna matkoja, ei jää muuta vaihtoehtoa kuin olla saikulla.[/QUOTE]

voi kuule...vaikka olis jalka kipsissä niin töihin voi mennä, se miten työpaikalle pääsee ei ole työnantajan ongelma (eihän se työnantajalle muutoinkaan kuuluu miten työmatkasi kuljet). Työnteko on se asia mikä työnantajaa kiinnostaa.

minun sukulainen esim työskentelee kiinteistönhoitajana (eli korjaa siellä vikoja, hiekottaa pihat, luo lumet ym pihatyöt, ajelee traktorilla) ja hänellä murtui jalka. Kipsi oli reiteen asti, mutta lääkäri sanoi vaan, että kyllä hänkin voi tehdä työtä vaikka jalka olis poikki, eikä antanut sairaslomaa, vaikka sukulainen sanoi, että hankala traktoria ajaa kipsi jalassa.

no murenihan se kipsi siitä aika nopeasti kun joutui kuitenkin kaikki työnsä tekemään...

"vieras"
Niin. Nyt kummiskin 3. pv ilman kuumetta. Ainoastaan silloin tällöin vähän yskäisee. Toki antibiootit laittaneet mahan sekaisin. On kyl vähän hankala tilanne kieltämättä..
Meillä ainakin lääkäri määräsi monen viikon liikuntakiellon varsinaisen sairastamisen jälkeen eli kaikki vähänkään hengästyttävä ja rasittava oli kielletty, kouluun sai mennä, mutta liikuntatunnit piti jättää väliin jne. Jälkitautina joku sydänlihaksentulehdus ei ole ihan pikku juttu.

[QUOTE="vieras";25790434]Olet flunssasta sairaslomalla etkä yski tai aivastele ollenkaan, mielenkiintoista.[/QUOTE]

No itseasiassa mulle ei yleensä tule yskää, tai jos tulee niin lievänä. Kato oireet voi olla eri ihmisillä erilaisia ;)

Enkä muuten ole missään sanonut, että flunssaisena leffassa kävisin, et en edes tajua mistä tää "keskustelu" sai alkunsa :D

Viimeksi muokattu:
Niin. Nyt kummiskin 3. pv ilman kuumetta. Ainoastaan silloin tällöin vähän yskäisee. Toki antibiootit laittaneet mahan sekaisin. On kyl vähän hankala tilanne kieltämättä..
Eihän tossa ole mitään hankalaa. Keuhkokuume ei ole pikkujuttu, vaan vakava sairaus. Eikä siitä ole parantunut vielä siinä vaiheessa kun kuumemittari näyttää normaaleja lukemia. Toipuminen on oikeasti hidasta. Mutta mikäs siinä jos kerran matkailu on tärkeämpää kuin terveys tai jopa henki.

"vieras"
Se mitä kaikkea voi tehdä, pystyy tekemään ja saa tehdä riippuu varmaan ihan sairauden tai vamman oireista/laadusta ja vaikutuksesta työkykyyn ja siitä onko vaiva selvästi fyysinen vaiko psyykkinen.

"hah"
No kyllä sairaslomalla saa tehdä vaikka mitä. Minä olen ollut yli 4 kuukautta sairaslomalla ja ihan normmaalisti teen kaikkeamitä pystyn, eli lenkkeilen, shoppailen, leivon, siivoan, käyn harrastuksissa jne.

sh-äiti
Itse olen nyt sairaslomalla mykoplasman vuoksi, kohta ollut jo 2 viikkoa. Ja olen ulkoillut jo pieniä lenkkejä, ihan jaksamiseni mukaan. Ei voi olettaa, että makaa 2 viikkoa sängyssä ja sieltä ponkaisee sitten reippaana sairasloman päätyttyä takaisin raskaaseen hoitotyöhön... pakko saada vähän voimia ja kuntoa takaisin, ennenkuin voi kuvitellakaan töissä taas jaksavansa. Sunnuntaina olisi tarkoitus töihin palailla...

"kameli"
Henkilökohtaisesti suhtaudun tähän aiheeseen turhan tunteella, se nyt vaan on vmäistä tehdä neljän ihmisen työt kun muut on saikulla. Näistä 1 oli sellainen jonka vaiva ei millään muotoa olisi vaikuttanut työn tekemiseen, mutta jos lääkäri kirjoittaa saikkua niin pakkohan se on käyttää, vaikka työkaverit jäis miten kuseen. Otti todella paljon päähän ja ottaa edelleen, etsin uutta duunia. Muut kaksi taasen on sellaisia paskaa syöviä ylipainoisia liikkumattomia ihmisiä, joihin iskee aina joku flunssa..

Lähihoitsu
Mulla murtui ranne enkä mä todellakaan voinut mennä töihin. Olen töissä vanhusten palvelukodissa eikä musta olisi siellä ollut mitään apua. En palannut töihin vielä kipsin poistamisenkaan jälkeen koska käsi oli todella kipeä, ei taipunut kunnolla ja voimat oli kateissa. Kyllä siinä meni vielä muutama viikko ennen kuin käsi oli siinä kunnossa, että saatoin tehdä töitä. Eikä pomo olisi mua töihin huolinutkaan liian aikaisin ettei vain tapahdu mitään tapaturmia kun käsi pettääkin.

Ei mun silti tarvinnut neljän seinä sisällä pysyä sitä 10 viikon sairaslomaa. Kävellen kävin kaupassa, kuka mulle ja lapselle olisi ruoan sieltä hakenut. Kotona oli pakko siivota ja pyykätä.

Yhteistyössä