Saako raskaana syödä määrättömästi porkkanaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mun äiti söi,kun 70-luvulla oli ollut suositus neuvolassa.meikäläisellä oli sit kellertävä iho,kun putkahdin maailmaan..eikä kyseessä mikään bilirubiniarvon nousu..

..joten popsi kohtuudella.

Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
mun äiti söi,kun 70-luvulla oli ollut suositus neuvolassa.meikäläisellä oli sit kellertävä iho,kun putkahdin maailmaan..eikä kyseessä mikään bilirubiniarvon nousu..

Hui, täytyypä laajentaa valikoimaa muihinkin kasviksiin. Tai syön tietty niitäkin, mutta niihin ei ole himoa.

Mä söin loppuraskauden aikana ihan järjettömän määrän raakoja porkkanoita. Vauva oli keltainen ja joutui valohoitoon kaksi kertaa. Oliskohan tosiaan ollut minun porkkanoitten syönnillä vaikutusta? Kerroin kyllä asiasta neuvolassa, eikä terkkari mitenkään kehottanut rajoittamaan porkkanoitten syöntiä.

Mä söin tyttöä odottaessa porkkanoita, ja söin.. ja sööin.. ukko toi aina töistä tullessaan puolenkilon pussin, ei yhtään isompaa.
tyttö oli vielä kolmekuisena kellertävä :kieh:
PEriny multa ilmeisesti sen että porkkana aiheuttaa kellerrystä, mua tutkittiin pentuna että miksi kellerrän, syy selvisi kun pidin jo silloin porkkanoista, käskivät syöttää vähemmän porkkanaa. ja tuo puolikiloa on kuulemma ihan ok, sanottiin neuvolassa, ja oli siitä se hyöty että olikin varmaan ainut kesä milloin en palanut, tarpeeksi kun sai karoteenia :laugh:

että onko 70-luvulla ollut mitään valohoitoja..ja mulla se kyllä johtu just niistä porkkanoista..nykyään ne beibit vaan laitetaan sinne valohoitoon heti varuiksi..

oli munkin vauva keltanen muttei varuiksi joutunut valohoitoon kun bilirubiini arvot ei ollut niin koholla.

siis porkkanoiden betakaroteeni muuttuu kehossa A-vitamiiniksi, mutta vain sen määrän jota keho tarvitsee eli yliannostusta ei voi saada. yliannostuksen voi saada ainoastaan eläinkunnan tuotteista kuten esim. maksasta.

että onko 70-luvulla ollut mitään valohoitoja..ja mulla se kyllä johtu just niistä porkkanoista..nykyään ne beibit vaan laitetaan sinne valohoitoon heti varuiksi..

Ei niitä lapsia valohoitoon "vain varuiksi" laiteta. Kyllä heiltä otetaan verikokeet ensin, jossa kellerryksen aiheuttajat todetaan ja sitten vasta hoidetaan, jos on tarvis.

Yhteistyössä