saako raskaana ollessa syödä maksaruokia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle kuules ihan terkkarikin suositteli maksalaatikon syömistä kun oli hb sen verran alhainen.
Mutta ainahan on joukossa niitä jotka ottavat kaiken aivan kirjaimellisesti eivätkä koske pitkällä tikullakaan maksaan.

Mistä sä tollasen terkan löysit? Mun terkka oli sillei ihan et hyihyi. Ja mä rakastan maksaruokia :( :D
Niin kai suurin osa onkin, kun lukevat niitä papereita kuin raamattua.
Olin siis raskaana -09 ja terkka sanoi että tämä(kin) alkaa olla vähän vanhentunutta tietoa, että ei ole mitään syytä olla hysteerinen. Joten hyvällä halulla söin silloin tällöin maksamakkaraleipiä ja maksalaatikkoa.:P

Suora lainaus terkalta saamista papereista : Maksaruokia tulee välttää koko raskauden ajan. Runsas A-vitamiinimäärä. Keskenmenon ja sikiövaurioiden riski.
Ihan aiheellista tuo, kun ei luomumaksaakaan ole tarjolla, ehkä sitä voisi jos ei muuta syötävää olisi?

Mutta anemiaan maksa ei enää nykyään olekaan hyväksi, vaikka moni niin luulee. Liikaa myrkkyjäämiä eläinten sapuskoissa ja siksi ei sovi ihmisille:
pikkuhoo+
ttp://koti.utanet.fi/~paula/xyz/18022011.htm

Olin siis raskaana -09 ja terkka sanoi että tämä(kin) alkaa olla vähän vanhentunutta tietoa, että ei ole mitään syytä olla hysteerinen. Joten hyvällä halulla söin silloin tällöin maksamakkaraleipiä ja maksalaatikkoa.:P

Joo, kyl mullekki sano et tooosi pieniä määriä saa syödä just jotai maksamakkaraa, olikos sellanen hk:n pötkö per viikko? Mä taas oon vannoutunut maksapihvien syöjä ja terkka lyttäs ne heti, ettei ees pientä palaa sais ottaa.

Onhan siinä maksassa kaikki lääkejäämät, torjunta-ainejäämät, rikkaruohomyrkkyjäämät jne. Kaikkia sallitaan jonkin verran ja ihminen niitä rajoja määrittää, eikä sitä tehdessään ajattele, kuinka paljon meillä on juuri sellaisia taiteja ja vaivoja, joiden syytä ei muka tiedetä. Mut se on vaan sellaista politiikkaa, et mihin ei kana kuole eka vuoden aikana, saa syöttää muillekin. Luomukanaa ei saa mistään, kun ne menee turkistarhoille, mut onneksi munia on myynnissä, ei kaikkien tarvi alkaa niitä tuottamaan itse pysyäkseen terveenä. Maksa kerää joka tapauksessa ne kaikki myrkyt eikä niitä kannata kenenkään syödä. VILJAN fytaatit estää raudan imeytymisen, kannattaa muistaa, enne kuin mitään nappulaa suuhunsa pistää. Luomumaksamakkara voi olla siedettävää, mutta ei todellakaan odotusaikana sitäkään.

Maksamakkarassa ja maksalaatikossa maksaa ei ole niin suuria määriä (eikä niitäkään nyt ihan pötköttäin tai laatikoittain tulisi syödä), mutta ihan puhdasta maksaa (esim maksapiffit) tulisi välttää.

Mutta nuokin on vaan suosituksia ja nekin on eri maissa ihan erilaisia. En tosin tiedä tai muista onko jossain maassa maksan syönti sallittua.

Mulle äitiysneuvolan terkka sanoi vuonna 2006 esikoista odottaessani että ihan hyvällä omalla tunnolla voin syödä joskus satunaisesti maksamakkaraa ja maksalaatikkoa.
ja muistelisin että kuopusta odottaessa 2009-2010 luki jo neuvolan ruoka suositus lapuissakin että maksamakkara ja -laatikko on sallittuja ruokia.

Yhteistyössä