Saako raskaana ollessa laihduttaa/laihtua ennemmän kuin kilon tai pari?

Saako raskaana ollessa laihtua, jos on todella paljon ylipainoa?
Olen lyhyt ja painan n 98kg. Todennäköisesti olen nyt raskaana (testit tulossa, mutta kp on jo 39/30 , toki voi olla etten ole )
Niin ajattelin voinko jatkaa tällä ruokavaliollani (syön terveellisesti ja kohtuudella, pidän karkkipäivän kerran viikkoon) raskaana ollessakin ja laihtua vaikka 5-10kg?

vvvvvv
Tottakai. Maalaisjärjellä. Tottakai pidät yllä samaa terveellistä ruokavaliota. luuletko että olisi vauvan kannalta parempi palata vanhaan, roskapaskan syöntiä?
Ehkä ihan suotavaakin laihtua jos lähtötilanne tuo

jhxn
Kyllä se lapsi ensin ottaa oman osansa, joten älä huoli. Jos paino tippuu terveellisellä ruokavaliolla, niin anna tippua vaan. Monet odottavat äidit oksentavat kilokaupalla painoaan raskauspahoinvoinnin seurauksena. Monessa maailman kolkassa kärsitään nälänhädästäkin, mutta silti siellä syntyy lapsia. Älä huoli, kunhan syöt terveellisesti, niin kaikki on hyvin.

• Tykkää
Reactions: hepokatti83
"kadi"
Ei ole haittaa, jos on runsasta ylipainoa. Vauva ottaa tarvitsemansa. Itse otin itseäni niskasta kiinni ja painoin päivää ennen synnytystä 13kg vähemmän kuin ensimmäissä neuvolassa rv 8, jolloin painoin 101kg (olen 165cm). Ja ihan vaan lisäsin liikuntaa (uinti, kävely) ja söin pienempiä annoksia terveellisesti. Neuvolassa kannustettiin myös kivasti :)

• Tykkää
"Mami"
Kyllä saa jos syö silti monipuolisesti ja terveellisesti, sekä liikkuu oman voinnin mukaisesti. :) itsellä tässä raskaudessa lähtöpaino oli 101kg, nyt menossa rv24 ja vaaka näyttää 89kg. Neuvolassa oltu vain tyytyväisiä.

• Tykkää
Kiitos vastauksista :)
Hyvä kuulla, että on odottajia jotka ovat pudottaneet painoaan noin hienosti raskaudenkin aikana. Pyrin kyllä tämän tahdin pitämään vaikka raskaana olisinkin. Lenkkeilen 2-4kertaa viikossa myös.

"kadi"
Kuulostaa hyvälle :) Tsemppiä jatkoon, motivaatiovinkiksi voin sanoa, että painonpudotus raskaana oli sata kertaa helpompaa, kuin nyt pienen vauvan kanssa. Väsymys ja valvotut yöt ei helpota urakkaa, ja kalorivaje näkyy mulla heti maidon tulossa. Silti paino jatkanut laskuaan, joskin hitaasti. Olen kuitenkin onnellinen, että sen suurimman urakan tein jo odotusaikana :)

Hyvää vointia :)

painon ei tarvitse noista raskausaikana, eli voit hyvin "laihtua" sen perus painonnousun. Itsellä painoa nousi 16kg kaikkinen turvotuksineen, lopussa raskausmyrkytys, turvotusta ainakin 3kg edestä. 4kk synnytyksestä ja 2kg jäljellä lähtöpainoon.

Eli laihtua saat toki, tai ei tarvitse ollenkaan, jos paino pysyy samassa lukemassa, vaikka olet raskaana...Toki voi käydä että lihot sen 20kg raskausaikana, mutta se ei ole vahinko.

Jos et ole aiemmin laihduttanut onnistuneesti, en hirveästi usko että raskaus muuttaa onnistumisprosenttia. Pyydä vaikka lisäseurantaa/neuvontaa neuvolasta, tueksi painon hallintaan.

piupo
Mulla lähtöpaino oli 98kg/170cm. Koko raskauden noudatin rd-ruokavaliota, koska aikaisemmissa raskauksissa on ollut raskausdiabetes.

Synnyttämään mennessä painoin 94kg ja synnytyksen jälkeen 86kg. Vauva painoi 3100g.

toki
Saa. Ystäväni noudatti pilkulleen rd ruokavaliota(ilman että oli rd) ja ui ja käveli. Laihtui raskausaikana reilun 20kiloa ja synnytyksessä vielä muutaman kilon lisää.

onnea
Kiitos vastauksista. Pitäisi siis varmaan vähän kaloreita lisätä. En laske kaloreita mutta syön riittävästi n 1500-1800kcal/päivä.
Raskaana näyttäisin testin mukaan vahvasti olevan eli rv 5+2!!
Onnea raskaudesta :)

Mulla oli raskauden alussa painoa 94kg, en mitenkään tarkkaillut syömisiäni enkä laskenut kaloreita, en oksantanut kertaakaan raskauden aikana mutta oli öklö olo ja painoa vain tippui, synnyttämään mennessä painoin 89kg ja synntyksen jäkeen 79kg...

"vieraana"
Runsaan ylipainonkin kanssa taitaa neuvolan suositus olla että paino ei saisi kovin paljon laskea, mutta vahditaan sitä ettei se myöskään nouse. Eli tavallaan kun normaalissa raskaudessa painoa kertyy yleensä 10-15kg niin jos pidät koko raskauden ajan painon samassa niin tavallaan olet "laihtunut"

Yhteistyössä