Saako raskaana oleva syödä/juoda aspartaamilla makeutettuja tuotteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen äiti82

Vieras
Mies toi eilen kaupasta valion mustikka keittoa mutta oli ottanut vahingossa sitä joka on sokeroimatonta eli makeutettu aspartaamilla ja jollain muulla niin voinko juoda sitä?Odotans siis neljättä lastamme rv9+4..Joo ja naurakaa vaan kun kyselen että mitä saa syödä ja mitä ei mutta kun en vaan kaikkea muista..

Mulle sanottiin odotusaikoina että kaikki makeutusaineet jotka alkavat S kirjaimella ovat kiellettyjä, helppo muistaa mielestäni...Mulla siis oli raskausdiabetes enkä tavallista sokeria käyttänyt. Aspartaami siis kuuluu sallittuihin!

Ennen EU:ta ei saanut, sen jälkeen ohjeet kuulemma muuttuneet. Itse en ole raskaus- tai imetysaikana aspartaamia käyttänyt, mutta olisin kyllä tuon mustikkakeiton ikäänkuin kertakäyttönä syönyt pois. Mutta jos siitä tulee sinulle huolestunut olo, jätä syömättä! Ettei jää sitten huoli vaivaamaan mieltä, tunteet kun raskaana ollessa heilahtelee laidasta toiseen muutenkin.,

Siinä olen joustanut, että sokeroimattomia marjakeittoja käytän. Diabeteshoitaja suositteli niitä käyttämään esim puuron kanssa. =)
Muuten olen kyllä aina vähän karsastanut aspartaamin käyttöä.

Aspartaamia ja asesulfaami K:ta saa käyttää. Ja s:llä alkavistakaan kaikkia ei ole kielletty. Suklaroosi on ihan ok. Itse käytän niitä vähän, mutta en ole kokonaan välttänyt. Raskausdiabeteksestä kärsiville niitä ihan suositellaan, joten eivät varmaan kovin haitallisia voi olla. Jotkut suositusrajat niiden käytöllä on, mutta eivät ilmeisesti ihan helposti ylity.

Sukraloosiasiaa olen selvittänyt ja se on luonnollisempi makeutusaine kuin nuo a:lla alkavat ja siis sallittu. Varmistin tämän myös neuvolasta.
Voitte tarkistaa asian helpopsti vaikka googlettamalla.

Sukraloosi ja raskaus

Raskaana oleville on olemassa muistisääntö keinomakeutusaineiden sopivuudesta: A:lla alkavat kelpaavat, S:llä alkavat eivät. Siis aspartaami ja asesulfaami K ovat ok, syklamaatti ja sakariini eivät. Nyt muistisääntöä kuitenkin torpedoi uusi makeutusaine, sukraloosi.

Sukraloosi on nimittäin muistisäännön vastaisesti sallittua raskaana oleville. Kohtuus kaikessa, luonnollisesti, mutta normaaleissa määrin käytettynä sukraloosin ei pitäisi aiheuttaa vaaraa äidille tai sikiölle.

Tämä Mikko Saaren blogista. Luotettavammista lähteistä samanlaista infoa.

No jos ne odottavat ryyppää, polttaa tupakkaa ja mitä lie ja tulee siitä huolimatta terveitä lapsia nii eiköhän sinne suuhun saa tunkea mustikkakeittojakin! Huoh näitä...