Saako raskaana oleva käyttää aurinkorasvaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mielestäni saa enkä ole koskaan kuullutkaan ettei saisi, mutta eräs kaveri on raskaana ja oli kuullut sellaista. Hän tosin ei taida käyttää koskaan aurinkorasvaa tai ainakin vähemmän puoleisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja mä tiedän:
Tavallista ei saa mutta sellasta missä fysikaalinen suoja saa, eli esim. lasten aurinkorasvat on turvallisia. Niissä ei imeydy myrkyt kehoon.

Höpön löpön. Mikäs instanssi se on aurinkorasvan "kieltänyt"?

Tavallista ei saa mutta sellasta missä fysikaalinen suoja saa, eli esim. lasten aurinkorasvat on turvallisia. Niissä ei imeydy myrkyt kehoon.

No lasten aurinkorasvoistakin harva on sellaista, että on vain fysikaalinen suoja. Eli eikö niitäkään saa käyttää kaikkia vai vaan niitä missä pelkkä fysikaalinen suoja?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No lasten aurinkorasvoistakin harva on sellaista, että on vain fysikaalinen suoja. Eli eikö niitäkään saa käyttää kaikkia vai vaan niitä missä pelkkä fysikaalinen suoja?

Suosittelen että kysyt ihan neuvolasta. Olen toista kertaa raskaana, enkä ole ikinä kuullutkaan että aurinkorasva olisi muka jotenkin haitallista. Saman logiikan mukaan kaikki rasvat, hiuslakat, hajuvedet yms. olisivat myös kiellettyjä ;)

Kannattaa kysyä apteekista samalla ku ostaa, marketista en ostaisi. Mä luulin et lasten rasvois saa olla vain fysikaalinen suoja...

Mut neuvolassa mua on neuvottu et vaan fysikaalista suojaa saa käyttää...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Suosittelen että kysyt ihan neuvolasta. Olen toista kertaa raskaana, enkä ole ikinä kuullutkaan että aurinkorasva olisi muka jotenkin haitallista. Saman logiikan mukaan kaikki rasvat, hiuslakat, hajuvedet yms. olisivat myös kiellettyjä ;)

Mutta miksi riskeerata kun yhtä helppoa ostaa sellanen missä fysikaalinen suoja?

No minä en siis ole raskaana vaan tämä kaveri, joka ei pahemmin aurinkorasvoista ylipäätään perusta. Itselläni kolme lasta enkä ole kuullut tuollaista, mutta olen käyttänyt sitä apteekin aurinkorasvaa missä vain fysikaalinen suoja. Ja tämä siis ihan siitä syystä, että meillä nyt sattuu lasten takia sitä olemaan.

Tuolla periaatteella myös tavalliset kosteusvoiteet on kiellettyjä, siis sekä naaman että vartalon. Samoin meikit, hiusten värjäämiset. Ihan on niissäkin "myrkkyjä". Että aika paljon saa arvon raskaana olevat kieltäytyä jos meinaavat pystyä tarjoamaan kemikaalittoman raskauden sikiölleen...

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja donk:
Tuolla periaatteella myös tavalliset kosteusvoiteet on kiellettyjä, siis sekä naaman että vartalon. Samoin meikit, hiusten värjäämiset. Ihan on niissäkin "myrkkyjä". Että aika paljon saa arvon raskaana olevat kieltäytyä jos meinaavat pystyä tarjoamaan kemikaalittoman raskauden sikiölleen...

Voihan niiden kemikaalien käyttöä silti kohtuullistaa, vaikkei pitäisikään totaalikiellettynä

Näin juuri. Mä oon siirtyny hajustamattomiin tuotteisiin, en oo värjänny hiuksia, käytän mineraalimeikkejä... Niin ja aurinkorasvan ostan sellasen jossa fysikaalinen suoja.

Mut mieti vähän mitä aurinkorasva sisältää, tarttetaan aika tuhdit kemikaalit että voidaan estää ihon palamista auringossa...

luoja! Järkeä saa käyttää. Näillä leveysasteilla noita ei kovin paljon tartte, jos ollenkaan ja jos käy pari viikkoa Thaikussa, niin käyttö on todella lyhytaikaista. Maalaisjärki lienee ihan hyvä olla olemassa. Mieluummin rasvaa kuin palanut iho!

Alkuperäinen kirjoittaja saa:
Itseruskettavia ihovoiteita ja aurinkovoiteita voi käyttää kohtuudella.

Lähde:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,6169

No niin, tässä tulikin järjen ääni tähän ketjuun.

Kiitos. Minusta ihan turhaa spekuloida viestitolkulla, kun hakusanoilla "raskaus aurinkovoide" löytyy googlesta heti eka hitti luotettava lähde.

Miksi ihosyövät lisääntyvät samaa tahtia kuin aurinkorasvojen käyttö?

Suomessa rekisteröidään nyt vuosittain jo yli 1300 uutta tapausta, kun 1980-luvulla niitä oli vain noin 400 vuodessa. Nyt melanooma on jo kuudenneksi yleisin syöpä.

"Väärä käsitys aurinkovoiteiden syöpää estävästä vaikutuksesta pysyy julkisuudessa rahanahneen aurinkovoideteollisuuden ja syöpäteollisuuden pelotellessa ihmisiä vuorotellen. Miten sopivasti sattuukaan, että nämä auringon mustamaalaajat unohtavat mainita, että lähimpänä päiväntasaajaa asuvilla ihmisillä on vähiten ihosyöpää. Sen sijaan kesän lähestyessä media pommittaa meitä päivittäin myyteillä, joiden mukaan auringon säteiltä suojautuminen suojaisi meitä jotenkin siltä ainoalta asialta, jonka auringonsäteet itse asiassa ehkäisevät, eli syövältä. Auringon UV-säteilyltä suojautuminen vaikuttaa dramaattisesti D-vitamiinin tuotantoomme, mikä johtaa korkeampaan kuolleisuuteen, sairauksiin ja mielenterveysongelmiin. Mikä ironisinta, aurinkovoiteet itsessään aiheuttavat syöpää."

On aika päivittää tietosi aurinkovoiteiden käytöstä