Saako puukkoa kuljettaa käsilaukussa julkisilla paikoilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Omasta mielestäni ei saisi kuljettaa. Vai saako? Siis ketäänhän en ole sillä huitomassa, mutta pitäisi käydä pajunvarpuja pusikosta ja ennen kuin menen pusikkoon pitäisi käydä kaupungilla pyörimässä mm. syömässä ravintolassa ja ostoksilla ja paluumatkalla käyn yhden pajukon kautta.

kyllä ihmisellä saa olla mukana teroitettu rauvvansyrjä jos siihen on perusteltu syy eikä pidä sitä näkösällä

erikseen on tosin kielletty, että lentokoneeseen ei saa viedä teräasetta

pajunoksat menee katki muuten näppäremmin saksilla

Kiinnitti huomiota viikonloppuna kun tää entinen missi kertoi kantaneensa veistä laukussa ahdistelijan varalta.Jos joku kävisi päälle ja tämä tuikkaa puukolla ei varmaan ihan mene hätävarjeluun jos kantaa sitä mukana.

Kiinnitti huomiota viikonloppuna kun tää entinen missi kertoi kantaneensa veistä laukussa ahdistelijan varalta.Jos joku kävisi päälle ja tämä tuikkaa puukolla ei varmaan ihan mene hätävarjeluun jos kantaa sitä mukana.

eipä taida tuo ahdistelijan tuikkaaminen olla perusteltu syy pitää moraa messissä

ja pajunoksat menee ihan keittiösaksilla

Teräaselaki

Puukkoa taikka muuta sellaista teräasetta, joka on tarkoitettu työvälineeksi tai muuhun hyväksyttävään käyttöön mutta joka soveltuu henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen suorittamiseen tai sellaisella rikoksella uhkaamiseen, ei saa pitää hallussa yleisellä paikalla tai yleisessä kokouksessa taikka muussa julkisessa tilaisuudessa, ellei se ole välttämätöntä työn vuoksi tai hallussa pitämiseen ole muuta hyväksyttävää perustetta.

Joka 4 §:n vastaisesti pitää hallussaan puukkoa tai muuta sanotussa pykälässä tarkoitettua teräasetta, on tuomittava teräaseen hallussapidosta yleisellä paikalla sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

FINLEX

10 §
Toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito
Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:

1) teräaseet, rikotut lasiesineet ja muut näihin rinnastettavat viiltämiseen tai pistämiseen soveltuvat esineet;

Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske esineitä tai aineita, joiden hallussapito on työtehtävän tai muun hyväksyttävän syyn vuoksi tarpeen.

Joo, saa, kukapa sen tietää että sulla siellä puukko on jos et sitä esittele ja kaikille huutele!

Minä kantelin kerran kivääriä työpaikan ja poliisilaitoksen väliä eikä kukaan tullut mitään sanomaan...

[QUOTE="joo";25858999]Joo, saa, kukapa sen tietää että sulla siellä puukko on jos et sitä esittele ja kaikille huutele!

Minä kantelin kerran kivääriä työpaikan ja poliisilaitoksen väliä eikä kukaan tullut mitään sanomaan...[/QUOTE]

Tuohon pätee sama eli jos siihen on hyväksyttävä syy. Tosin ase pitää olla suojuksessa ja lataamattomana.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25858988:
Näin minäkin tämän näkisin. Kokonaan toinen juttu on se että saako niitä pajunoksia katkoa :)

Jos niitä vähäisessä määrin katkoo esimerkiksi sellaisen tien varrelta, jossa normaalin kunnossapitotoimenpiteen yhteydessä muutenkin vesottaisiin ryteiköt matalaksi, niin saa katkoa.
Tai jos on maanomistajan lupa, tai itse omistaa maan. :)

Mutta jos joku mua uhkailee, niin en kerro kellekää ja jonkun pippurisumutteen kanssa kuljen. On se nyt kumma, että laki sanoo, että pitää vaan kiltisti odottaa, koska uhkailija tulee ja antaa köniin...

vittuakos se kellekään kuuluu jos kantaa mukanaan? jos henki on kallis ja älliä päässä nii kyllä sitä kantaa. Nyt on 2000 luku..huom kaikki! ja herätys! minä en ainakaan välitä vaikka mikä tulis, vaikka sakkoja yms..henki on tärkeempi ja itsensä puolustaminen ajankohtainen juttu. Ihmiset kuuntelee ja tottelee liikaa sääntöjä yms lakeja..vitut niistä jos henki kyseessä

Mulla kulkee aina teräaseita mukana. Varsinkin työvaatteissa pidän mm. taittoveistä. Kun ei koskaan tiedä, milloin sitä tarvii.