Saako puoltoistavuotiasta roikottaa yhdestä kädestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xx ´´´kki l.---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xx ´´´kki l.---

Vieras
Niin kysymys kuuluu. Kun lapsi pitää ottaa kiinni ja se heittäytyy koko painollaan lattialle, tai siis yrittää heittäytyä, saako silloin riiputtaa pelkästään yhdestä kädestä? Voiko siinä mennä käsi sijoiltaan kun lapsi on yhden käden varassa koko painollaan?

Ihmiset ovat erilaisia jäntevyydeltään... Jos on mitään tuntumaa vanhemmalla, niin osaa kyllä itse sanoa, että kestääkö se lapsi. Kyllä nyt pitää olla järkikin kaikessa mukana, että mihinkään pahoinpitelyn asteelle ei saa homma edetä, mutta joskus täytyy joidenkin napata lasta kädestä. Ei ole vamaan mitään yleispätevää sääntöä. Pitää vaan luottaa, että ihmisillä on ihan oma järkikin, ja että maalaisjärki pelittää.

Kyllä mä oon pakostakin roikottanut. En nyt pitkiä aikoja, mutta kaupassa jos tyttö tahtois itse kävellä jonnekin ja mä en anna, niin se retkahtaa ihan veteläksi siinä toivossa että päästäisin kädestä irti. (Turha toivo.) Roikkuu siinä vähän aikaa ennenkuin saan napattua syliin tai jutellaan että mihin oltiinkaan menossa...

Ei sitä lasta nyt siis roikottamalla ole hyvä roikottaa, että kädestä ihan nostaisi ja raahaisi mukaan. Siinä voi sattua.

Minulla on itselläni pienenä mennyt sillä lailla käsi sijoiltaan. Mutta arkijärki esiin, ei ehkä kannata kantamalla kantaa mutta jos lapsi itse heittäytyy, minkäs sille voit. Pitäisikö lapsi päästää lattialle putoamaan? Karkaamaan auton alle? Joskus vaan pitää ottaa se riski että et päästä irti, vaikka se kävisi sitten kipeää. Pysyvää vahinkoa ei käden sijoiltaanmenosta synny.

Voi mennä olkapää sijoiltaan. Voi mennä vaikka roikottaisi kummastakin kädestä.

Olen viimeksi tänään joutunut pitämään yhdestä kädestä kiinni kun lapsi (1,5v) suuttui yliväsyneenä, rimpuili sylistä pois ja olisi heittäytynyt suoraan pöytää päin. Pienempi paha siinä oli mahdollinen olan sijoiltaanmeno kuin takuuvarma tälli pöydänjalkaa päin :(

Yhteistyössä