Saako / pitääkö hoitajan tervehtiä asiakastaan (potilastaan) myös hoitoympäristön ulkopuolella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27263930]Potilasta ei saa tervehtiä työpaikan ulkopuolella, ellei potilas tervehdi ensin. Tämä on kaikissa ammateissa yleispätevä sääntö.[/QUOTE]

?? Nyt täytyy kyllä sanoa,että olen monta vuotta ollut alalla,enkä ole moisesta yleispätevästä säännöstä kuullutkaan. Siis tarkoitatko hoitoalan ammateissa vai ihan kaikissa ammateissa?

Tuo on aika hyvä pointti, että hoitajallakin on oikeus valita, ketä tervehtii vapaa-ajallaan. Samassa kerrostalossa asuvissakin on niitä, jotka eivät tervehdi naapureitaan. Miksi hoitajankaan olisi pakko olla sosiaalisempi työajan ulkopuolella? Minä kylläkin nyökkään refleksinomaisesti minua moikkaavia kadulla, mutta jään ihmettelemään, että mistä hitosta tuokin minut tunnisti. Kasvomuisti ei ole niitä parhaimpia.

[QUOTE="vierailee";27264108]?? Nyt täytyy kyllä sanoa,että olen monta vuotta ollut alalla,enkä ole moisesta yleispätevästä säännöstä kuullutkaan. Siis tarkoitatko hoitoalan ammateissa vai ihan kaikissa ammateissa?[/QUOTE]

Ihan kaikissa ammateissa ei taideta olla potilaiden kanssa tekemisissä ;)

[QUOTE="vieras";27264148]Ihan kaikissa ammateissa ei taideta olla potilaiden kanssa tekemisissä ;)[/QUOTE]

Toki näin :) Täytyi vain pakosta tarttua tuohon lauseeseen " Tämä on yleispätevä sääntö kaikissa ammateissa"

Mä olen kotisairaanhoidossa töissä ja mun asiakkaat ja omaiset pyörii jatkuvasti samoissa kaupoissa ja kampaamoissa kuin minä, vaikka ollaan tuttuja vuosien takaa ja tekemisissä joka päivä, haluan pitää työasiat työajalla. Tervehdin jos minua ensin tervehditään enkä mielelläni jää höpisemään.

Monesti huikkaavat jo metrien päästä et olihan mullase tai se labrakoe aamulla tms. sanonihan ystävällisesti et jutellaan huomenna :)

[QUOTE="vieras";27263930]Potilasta ei saa tervehtiä työpaikan ulkopuolella, ellei potilas tervehdi ensin. Tämä on kaikissa ammateissa yleispätevä sääntö.[/QUOTE]

Tätä muuten mietin,että onko ihan normi käytäntö/sääntö,koska ite en koskaan tervehtinyt työn kautta tuttuja asiakkaita vapaa-ajallani,ellei he itse tervehtinyt ensin.Silloin toki sanoin hyvää päivää/hei ihmisestä riippuen. Ja tosta on jo aikaa sellanen 10v.

Itse psykiatrisena sairaanhoitajana en tervehdi potilaitani vapaa-ajalla, paitsi jos tulevaat itse juttelemaan. Käyn myös samassa jumpassa entisen potilaan kanssa emmekä ikinä tervehdi toisiamme.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27264082:
Ei ole ei, mutta riski on suuri, että joku tunnistaa minut ja arvaa siitä, että mahdollisesti kyseessä on potilas.

Mä ymmärrän tämän, mutta en silti voi olla ihmettelemättä, että eikö jollain lääkärillä tai sh:lla voi olla muita tuttuja kuin potilaat ja heidän omaisensa :D
Ja tämä siis nyt ihan yleisesti, ei tätä tapausta koskien.

Tämä "meidän" hoitaja tervehti ensimmäisellä kerralla, sen jälkeen ei ole ollut huomaavinaan - vaikka todellakin sanoin vain moi enkä jatkanut lausetta yhtään sen enempää.

Silloin tervehdin kun potilas/asiakas tervehtii ensin. Näin on opetettu ja opiskeluaikana. Kaveeraa en silti potilaiden kanssa. Osa haluaa jutella vauvoistaan kun nähdään kaupungilla, toki voin muutaman sanan vaihtaa, mutta kun osaa en edes muista, niin tilanteet on joskus noloja.

Mä tervehdin jos potilas tervehtii ensin. Muuten en ole tuntevinanikaan. Ihan juuri sen takia, että periaatteessa en saa ilmaista kenellekään mitään mun potilaista, en edes sitä että on mun potilas. Jos potilas jäis juttelemaan niin juttelisin kyllä takas ihan niinkun muillekin tutuille. Törmään kyllä tosi harvoin potilaisiin kun asun eri kaupungissa.

Ei ole ei, mutta riski on suuri, että joku tunnistaa minut ja arvaa siitä, että mahdollisesti kyseessä on potilas.

Ja mitä pahaa siitä voi seurata, että joku näin arvelee? Eihän sairaalan henkilökunta voi kohta enää tervehtiä ketään yhtään missään, koska aina voi joku miettiä, olikohan tuo hänen potilaansa, vaikkei olisikaan. Mitä ne ihmisten arvelut ketään haittaavat?

Yhteistyössä