Saako päivähoitopaikkaa vaihtaa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Niin, saa kai sitä, mutta miten se käytönnössä onnistuu?

Eli voiko lapset olla nykyisessä hoitopaikassa siihen saakka, kunnes toinen hoitopaikka järjestyy...

Ja saako hakea johonkin tiettyyn paikkaan ja odottaa vaikka niin kauan (niin, että lapset ovat nykyisessä hoitopaikassa), että sieltä paikat vapautuisi?

En pidä nykyisestä hoitopaikasta, en sen henkilökunnasta (tai ehkä 2 mukavaa hoitajaa, loput... ei niin mukavia, eikä lapsetkaan heistä tykkää ). Monia ongelmia on, joita en nyt ala luettelemaan.

Kotona en voi pitää, joten sitä ei kannata ehdottaa. Ovat pian sen ikäisiä, ettei heistä kotihoidontukea saisikaan enää.
 
Täällä ainakin kysyttiin alkuvuodesta jo hoidossa olevien lasten perheiltä haluavatko vaihtaa paikkaa. Ja elokuussa siis tapahtuu vaihto. Kesken kauden ei varmaankaan vaihdeta kuin erityisen painavasta syystä.
 
Pitääkö sitä jollekin/johonkin perustella, miksi haluaa hoitopaikkaa vaihtaa? Siinä ei sitten taida olla mitään 4kk aikaa, kun pitää joku paikka osoittaa, varsinkaan, jos haluaa vaan johonkin tiettyyn paikkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pitääkö sitä jollekin/johonkin perustella, miksi haluaa hoitopaikkaa vaihtaa? Siinä ei sitten taida olla mitään 4kk aikaa, kun pitää joku paikka osoittaa, varsinkaan, jos haluaa vaan johonkin tiettyyn paikkaan.

Täällä ei olisi tarvinnut perustella silloin, jos ilmoitti helmikuun kyselyssä haluavansa vaihtaa paikkaa.
 
Meillä vanhemmille menee päivähoidon tarkistuslomake joka kevät, siinä kysytään juuri mikä on toivepaikka, onko tiedot muuttunu ja sellaista.

Paikka voi vaihtaa hakemalla uutta paikkaa, siinä ei ole mitään rajaa millloin sitten sen paikan saa. Nyt on varmaan joka paikassa jo sijoittelupäätökset tehty, joten voi mennä jopa ensi syksyyn.
 
Otat yhteyttä sinne, mistä haetaan päivähoitopaikkaa ja teet siirtoanomuksen. Kysy samalla koska on tarkistuspäivät. Esim. Vantaalla on huhtikuussa yksi tarkistuspäivä. Syyspuolen aikoja en tiedä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sukkamustanen takkuaivo:
Kommentoimpa tähän että tiedän perheen jossa ovat siirtolistalla olleet jo kaksi vuotta.

Tuskin ovat kovin ärhäkkääsi siirtoa vaatineet, ellei kyseessä sitten ole jokin paikka, jossa yksinkertaisesti ei ole päivähoitopaikkoja. Luulisi ainakin elokuussa saavan uuden hoitopaikan, kun vanhimmat hoitolapset menevät kouluun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sukkamustanen takkuaivo:
Kommentoimpa tähän että tiedän perheen jossa ovat siirtolistalla olleet jo kaksi vuotta.

Ihanko totta? :o Onks kovinkin pieni paikkakunta sit kyseessä... Vai miten voi olla mahdollista?

no esim. myös Helsingissä on hirveät määrät lapsia jonossa, ja etusijalle menee ilman päivähoitopaikkaa olevat hakijat joilla hoitopaikan tarve vanhemman työn/opiskelujen takia... siirtoa odottavat katsotaan vasta muiden jälkeen.. koska paikka heillä jo on, joten ei akuuttia tarvetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sukkamustanen takkuaivo:
Kommentoimpa tähän että tiedän perheen jossa ovat siirtolistalla olleet jo kaksi vuotta.

Ihanko totta? :o Onks kovinkin pieni paikkakunta sit kyseessä... Vai miten voi olla mahdollista?

no esim. myös Helsingissä on hirveät määrät lapsia jonossa, ja etusijalle menee ilman päivähoitopaikkaa olevat hakijat joilla hoitopaikan tarve vanhemman työn/opiskelujen takia... siirtoa odottavat katsotaan vasta muiden jälkeen.. koska paikka heillä jo on, joten ei akuuttia tarvetta.

Miksei niitä siirtoa hakevia voi siirtää ensin ja jakaa hoitopaikkoja uusille vasta sen jälkeen? Eihän siinä yhtään hoitopaikkaa menetetä kuitenkaan.

Ei ole mitään järkeä systeemissä, että lapset esim. joutuvat jonnekin kauaksi hoitoon, eikä mahdollisuutta saada siirtoa lähemmäksi. Sitten taas tämän päiväkodin lähellä asuvat vanhemmat joutuvat viemään lapsensa jonnekin kauemmas, kun paikan vie sellaiset lapset, jotka haluaisivat olla toisaalla.

Ilman muuta hoitopaikkoja pitäisi järkeistää logistiikan (sekä muiden ongelmien) osalta ainakin elokuussa, kun siihen on varmasti joka paikassa mahdollisuus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Niin, saa kai sitä, mutta miten se käytönnössä onnistuu?

Eli voiko lapset olla nykyisessä hoitopaikassa siihen saakka, kunnes toinen hoitopaikka järjestyy...

Ja saako hakea johonkin tiettyyn paikkaan ja odottaa vaikka niin kauan (niin, että lapset ovat nykyisessä hoitopaikassa), että sieltä paikat vapautuisi?

En pidä nykyisestä hoitopaikasta, en sen henkilökunnasta (tai ehkä 2 mukavaa hoitajaa, loput... ei niin mukavia, eikä lapsetkaan heistä tykkää ). Monia ongelmia on, joita en nyt ala luettelemaan.

Kotona en voi pitää, joten sitä ei kannata ehdottaa. Ovat pian sen ikäisiä, ettei heistä kotihoidontukea saisikaan enää.

Kyllä voit vaihtaa. Nopein tie olisi ehkä soittaa uuden päiväkodin johtajalle, ja kysyä suoraan, onko paikkoja. Tai puhua nykyisessä paikassa johtajalle, ja kertoa suoraan syy vaihtoon (esim. luottamuspula tms.) Meillä vaihto onnistui tosi näpsäkästi.

Vaihto ei aina tapahdu vasta elokuussa, riippuu tilanteesta. Voi siis hyvin tapahtua kesken vuoden milloin vain.

Nyt tosin ehkä huonoin aika vaihtaa, kun perheitä on varmaan jo infottu ensi kauden eli 1.8. alkaen olevista paikoista...
 

Yhteistyössä