saako nukkuvan vauvan herättää??

Mullakin on sellanen käsitys että jos vauva nukkuu niin antaa nukkua rauhassa,eikä mene sorkkimaan.Parempi antaa vauvan itsensä heräillä,oon kuullu et vauvoista tulee kärttysiä jos niitä menee herättelemään :whistle:
Itsellä pitäs esikon syntyä lähiaikoina,eikä kyllä tulis mieleen häiritä pikkusta kasvuuniensa aikana :heart:
 
Ei mullakaan muuten, mutta kun on tilanteita että pitäs paikkaa päästä vaihtamaan, eikä vauvaa voi itekseen jättää, eli pakko ois pukee ja lähtee...
esim. neuvola tms.

Jotkuthan joutuu syömäänki herättelemään, mutta sen nyt ymmärtää...
 
Itse olen joutunut kolme vauvaa herättämään sairaalassa syömään keltaisuuden, painonnousun takia. Kun lapsia on kolme, on mahdotonta pitää kotia niin hiljaisena, että lapsi varmasti heräisi vain itsekseen, onneksi ei olekaan niin herkkä kuin esikoinen, että on kestänyt isosiskon kirkunat ym. mukavat äänet. Jossain luki, että ei turhan takia pidä herätellä, mutta jos mentävä jonnekin, on vauva puettava, eihän vastasyntynyt aina siihen edes herää. Menoakin voi kesällä ennakoida pukemalla sopivasti lähtöä ennen nukkumaan laittoa, sitten vaan liikkeelle, siis jos rattailla menee. Kyllä sekin on hyvä syy herätää joskus päivällä, jos vauva meinaa nukkua päivällä ja valvoa yöllä, sillä vauvan unet ovat aikuisen vastuulla, kuten myös oma jaksaminen. Esim. mulla ei ole mitään mahdollisuuksia nukkua päivällä. Lempeästi vauvaa kuunnellen ja hellästi herätellen silloin, kun on tärkeä syy.
 
DG
Kun on pitänyt neuvolaan lähteä, niin kyllä olen esikoiseni herättänyt. Eihän siinä ideaa ole, että lasta herätellään turhanpäiten, mutta kun on mentävä jonnekin niin silloin on mentävä. Esikoinen on nyt 1v. eikä siitä sen kärttyisempi ole tullut, vaikka joskus on joutunut herättämäänkin. Ja välillä sitä joutuu tekemään vieläkin.

Mutta kuten Elli33:kin mainitsi, niin kannattaa silleen lempeesti herätellä. Itse höpöttelen nimeltä.
 
Mä kanssa oon herätelly sen verran et saa lisättyä vaatetta päälle jos jonnekkin on pitäny lähteä. Kerran kaverini tyhmyyksissään vauvan herätti kun olin sen juuri saanut nukahtamaan. Rupesi siinä sitten seurustelemaan sen kanssa. Ja voi sitä itkun ja kiukun määrää kun meni yliväsyneeksi eikä saatu kunnolla nukkumaan ennen kun vasta illalla. Aina syliin nukahti hetkeks ja kun laskit vaikka sitteriin niin johan alkoi huuto.
 
Meillä oli sairaalassa että max 4h välein piti syöttää (paitsi kerran yökkö unohti herättää ja oli sit 5h syömättä ja herätti ite sit lopulta), mut kotona oon kyllä antanu typykän nukkua.
Meillä tullaan nii mahottoman kärttyseks jos jostain syystä joutuu herättämään (esim. neuvolaan lähtö tai vastaavaa)et ei meinaa sit rauhottua millään :ashamed:
 

Yhteistyössä