Saako naapurin lapset tulla rikkomaan teidän lumiukon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äkäinen akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äkäinen akka

Vieras
Ihan mielenkiinnosta kyselisin palstamammojen ja -pappojen mielipiteitä...

Tilanne on siis se, että naapurin poitsut 5v.(jotka ovat tasan kerran käyneet leikkimässä meidän pihassa vuoden aikana) kävivät potkimassa meidän pihan lasten tekemän lumiukon. Ihan huvikseen(?) kai... Ja sitten toinen niistä tuli meidän pihalle illalla kun olimme ulkoilemassa ja rehvasteli asialla.

Mietin nyt, että olinko ihan hirveä tyranni kun sanoin asiasta aika tiukkaan sävyyn että antakaapas olla sitten viimeinen kerta kun tuutte meiän pihaan rikkomaan yhtään mitään. Toruin asiasta aika moneen otteeseen tiukalla äänensävyllä ja sitten poika lähtikin nöyränä kotiin. :D

En sanonut asiaa sillä, että lumiukko sinänsä minua hetkauttaisi, mutta mun mielestä periaatteena se, ettei toisten pihoille mennä rikkomaan yhtään mitään, ei lumiukkoja, ei leluja, jne. täytyisi joka ikisen kersan ymmärtää (ja vanhempien ymmärtää kertoa).

Eikö joka kullannupulle opeteta tiettyjä käyttäytymissääntöjä vai onko nämä vaan poikien metkuja, joita tulee ymmärtää ja sietää?

Miten tiukasti toisten lapsia saa ylipäätään ojentaa olematta hirviönaapuri ja kamala akka?

Kyllä tuosta saa ja pitääkin sanoa.

Toisten pihoille ei mennä ilman järjellistä asiaa, etenkään tuhotöitä tekemään.
Toisten omaisuutta, vaikka sitten sitä lumiukkoa, ei rikota.

Kerrasta poikki tuollainen pelleily, varmaan ollut poikien "lyödään viisaat päät yhteen"-neronleimaus ilman kummempaa ajattelemista.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
".....", Mitä olet tehnyt asialle? Puhutellut lapsia? Puhutellut vanhempia? Mietin vaan, että jos noi kullannuput jatkavat tihutöitään, niin mitäs sitten? Olispa kiva mennä soittamaan naapurin ovikelloa, että "Moi, emme ole aiemmin jutelleet mitään, mutta voisitteko kattoo kakaranne perään ja opettaa niille pari perussääntöä?" Vai pitääkö huutaa kurkku suorana pojille ja saada hullun akan leima? Siitä on helppo aloittaa meidän arkojen ja ujojen tyttöjen kiusaaminen, kun äiti on valittaja...

No ei saa, paha mielihän siitä lumiukon rakentajille tulee. Hyvä kun sanoit asiasta. Tytön ollessa pienempi, tekivät kaverin kanssa meidän pihaan lumihevosen. Oikein jäädyteltiin sitä ym. No, ei aikaa, kun naapurin poika kavereineen yritti sitä särkeä, ja koiransa kävi vielä pisauttamassa pitkät sorot heposen kylkeen - siihen loppui ratsastelut :(

Eikä ne rikkojat ole aina edes lapsia. Muutaman kerran olen piruuttani tehnyt lasten kanssa sellaisen lumiukon, missä alin kerros onkin lumella vuorattu iso kivi :kieh: Senkun käyvät sitä potkimassa.

Alkuperäinen kirjoittaja äkäinen akka;25436339:
Siitä on helppo aloittaa meidän arkojen ja ujojen tyttöjen kiusaaminen, kun äiti on valittaja...

No eiköhän sellaisia ennemmin ole helppo kiusata, jotka eivät puolustaudu ja antavat pikkupoikien tuntea itsensä mahtaviksi puuttumatta asiaan. Mitä aikuisuutta se on, jos ei puolusta omia lapsiaan ja näiden aikaansaannoksia? Mä en olisi vain puhutellut poikia, vaan kertonut niiden vanhemmille myös, että pojilla ei ole mitään asiaa pihalle tuhohommiin tai muutenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äkäinen akka;25436339:
".....", Mitä olet tehnyt asialle? Puhutellut lapsia? Puhutellut vanhempia? Mietin vaan, että jos noi kullannuput jatkavat tihutöitään, niin mitäs sitten? Olispa kiva mennä soittamaan naapurin ovikelloa, että "Moi, emme ole aiemmin jutelleet mitään, mutta voisitteko kattoo kakaranne perään ja opettaa niille pari perussääntöä?" Vai pitääkö huutaa kurkku suorana pojille ja saada hullun akan leima? Siitä on helppo aloittaa meidän arkojen ja ujojen tyttöjen kiusaaminen, kun äiti on valittaja...
En tiedä, ketkä riiviöt oli käyneet rikkomassa. Jos olisin nähnyt, niin toki olisin puhuttelun pitänyt. Ei mulla nyt tapana ole "kurkku suorana huutaa" vieraille ainakaan.

Mun pihaan ei tasan kukaan tule rikkomaan yhtään mitään. Mikä on mun pihassa on mun, oli kyse sitten lapsen tekemästä lumiukosta tai jostakin tavarasta. Kysymättä ei sinne ole mitään asiaa, saati rikkoa yhtään mitään. Hyvä niille siitä on sanoa, olisin todellakin itsekin.

En tiedä, ketkä riiviöt oli käyneet rikkomassa. Jos olisin nähnyt, niin toki olisin puhuttelun pitänyt. Ei mulla nyt tapana ole "kurkku suorana huutaa" vieraille ainakaan.

Just tämä mua kiinnostaa. Siis että vieraille ei huudeta kurkku suorana. Ei mullakaan siis tapana, mutta pohdin tässä että mitäs jos tilanne ei muuttuisi tihutöiden tekijöiden ja vanhempien puhuttelulla? Mitäs jos tulisivat rikkomaan leluja, postilaatikoita, kiikut jne. Mitäs sitten? Uhkaillako poliisilla? Voiko toisten lapsia uhkailla? Ja ei poliisia kyllä varmaan hirveästi kiinnostaisi mitkään naapurin lasten tihutyöt eikä kyllä itseänikään kiinnostaisi poliisia vaivata sellaisilla asioilla. Kellään ollut vastaavaa?

Siksi tässä jo etukäteen pohdiskelen, että pojat ovat vasta 5v. ja heillä on monen monta vuotta aikaa tehdä tihutöitään, ehkä asumme tässä loppuelämän. Ja mitä olen vanhempiaan nähnyt ja kuullut, niin viimeinen lausahdus isän suusta pojalleen oli: "En kyllä vittu osta sulle enää yhtään lelua ku sä saatana hukkaat ne kaikki, perkele!" Täten en odota hirveän hedelmällistä keskustelua kasvatusasioita, jos joskus täytyy niistä keskustella. Ja kyseessä ei ole mikään kaupungin vuokrakerrostalolähiö, vaan ihan tavisten töissäkäyvien lapsiperheiden omakotitalo- ja rivarialue. Heilläkin niin hulppea lukaali, mutta alkeelliset käytöstavat hukassa...

Muistelen tässä vanhaa sanontaa, jonka mukaan lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä. Totta kai saa ja pitää muidenkin kuin omien vanhempien ojentaa huonosta käytöksestä (varsinkin jos vanhemmat eivät ole paikalla tai reagoi). Siitä ne kakarat vähitellen oppii, että hyvät tavat kuuluvat asiaan muuallakin kuin vanhempien silmien alla.

Yhteistyössä