saako muka 6kk vauvalle antaa tavallista maitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jassåå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jassåå

Aktiivinen jäsen
17.04.2010
13 096
12
38
Turku
Näin mulle väitettiin. Eli tavallista maitoa kuulemma annetaan vauvoille nykyään(ei siis korviketta). Näin mulle väitti sairaanhoitaja. Hän kummeksui kun en antanut tavallista maitoa vauvalleni. Meillä ei tosin vauva juo edes korviketta, vaan edelleen pelkkää äidinmaitoa.

ei tosiaankaan anneta tavallista maitoa. maitotuotteet eivät ylipäätään ole hyväksi alle vuoden ikäisen lapsen elimistölle, korvikkeetkaan siis. mutta tavallista maitoa ainakaan ei siis kannata antaa.

kummallista tämä nykyaika ja VAIHTUVAT "säännöt"

saa antaa!! ja pottua ja lihaa ja kaikkea muutakin...
ei ole entisaikaankaan lapset kuolleet väärään ravintoon. ravinnon puutteeseen ehkä

tämä sairaanhoitaja on mun pikkusisko, ja hänen työpaikallaan annetaan kuulemma pienillekkin vauvoille tavallista maitoa korvikkeeseen sekoitettuna, ihan siis 2kk vauvoillekkin :O en lähtenyt väittelemään sen enempää asiasta, mut mun mielestä tuo kuulosti TODELLA erikoiselta...

mulle sanottiin et jos teen vauvalle perunamuussia niin voin siihen laittaa normi maitoa kun sitä tulee niin vähän... mut en oo kyl antanu.. nyt on jotain tuottteita maistanu mis maitoa ja neiti on 9,5kk

Ei ainakaan siellä sairaalassa missä olen ollut työharjoittelussa lastenosastolla ja missä oma pienokaiseni vietti elämänsä ensimmäiset 4vrk todellakaan annettu tavallista lehmänmaitoa missään muodossa alle vuoden ikäisille.

Milloin tämmönen ohje on muka tullu?

lehmänmaitoa tuonikäiselle. ei suostunut enää rinnalle ja vitutti korvikkeiden hinnat. Poika on nyt 2 vee, eikä ollut päivääkään sairaana. lehmänmaidottomuutta perustellaan tutkimustuloksilla joissa lehmänmaidon varhainen juonti on liitetty lapsuusiän allergiaan ja diabetekseen. Meidän lapsella ei ole diabetekselle altistavia tekijöitä, eikä kumpikaan vanhempi ole allergikko. järki käteen. pieninä annoksina kokeilu ei haittaa. sekoita alkuun vaikka rintamaitoon tai korvikkeeseen.

Suositus on tällä hetkellä että n.10kk ikäiselle lapselle voi aloittaa tavallisen maidon käytön RUOAN VALMISTUKSESSA eli se maito kypsennetään. Hapanmaitotuotteita kuten jogurttia, piimää yms voi alkaa pieninä määrinä antamaan myös tuossa 10kk iässä.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;27463168:
tämä sairaanhoitaja on mun pikkusisko, ja hänen työpaikallaan annetaan kuulemma pienillekkin vauvoille tavallista maitoa korvikkeeseen sekoitettuna, ihan siis 2kk vauvoillekkin :O en lähtenyt väittelemään sen enempää asiasta, mut mun mielestä tuo kuulosti TODELLA erikoiselta...

Kertoiko siskosi, miksi moista kummallisuutta siellä tehdään?

Maria

Suositus on tällä hetkellä että n.10kk ikäiselle lapselle voi aloittaa tavallisen maidon käytön RUOAN VALMISTUKSESSA eli se maito kypsennetään. Hapanmaitotuotteita kuten jogurttia, piimää yms voi alkaa pieninä määrinä antamaan myös tuossa 10kk iässä.

tällasia ohjeita mä olen 3-v sitten noudattanut ja noudatan tämänkin vauvan kohdalla...

• Tykkää
Reactions: Namppis88
No justiinsa, ei kyllä saa antaa. TODELLA kummallista että sairaanhoitaja jakelee tuollasia ohjeita ja tuollasta sitten vielä toteutetaankin. En millään usko, että suositukset olisivat nyt viikon sisällä muuttuneet, kun viimeksi neuvolasta kysyivät, että mitä maitoa annan, ja vastasin että nannia.

Ei ne korvikkeet nyt niin paljon enempää maksa kuin tavallinenkaan maito, että harvalla varmaan on siitä kiinni..

Meillä 10kk ikäisestä sai hapanmaitotuotteita, sitten 11kk aloin antaa tavallista maitoa välillä ja korvikkeen seassa ja muutaman viikon jälkeen siirryttiin tavalliseen maitoon kun näytti hyvin sopivan eli about vuoden iässä niin kuin on "sallittua".

lehmänmaitoa tuonikäiselle. ei suostunut enää rinnalle ja vitutti korvikkeiden hinnat. Poika on nyt 2 vee, eikä ollut päivääkään sairaana. lehmänmaidottomuutta perustellaan tutkimustuloksilla joissa lehmänmaidon varhainen juonti on liitetty lapsuusiän allergiaan ja diabetekseen. Meidän lapsella ei ole diabetekselle altistavia tekijöitä, eikä kumpikaan vanhempi ole allergikko. järki käteen. pieninä annoksina kokeilu ei haittaa. sekoita alkuun vaikka rintamaitoon tai korvikkeeseen.

Sori, mutta oliskohan kannattanut miettiä sitä lapsen tekoa uudestaan, jos korvike on liian kallista? Näitä suosituksia ei tehdä huvikseen, niillä on aina joku syy.
Ole onnellinen, että lapsesi on terve.

Korvike on vähän eri juttu ravintosisällöltään. Siihen on lisätty raudat ja muut. Vaikka lehmänmaitoa kestäisi, ei kannattaisi kovin nuorelle antaa kuin korviketta.

Pari vuotta sitten kuopukseni ollessa 4-5 kuukauden ikäinen oli Pilteissä tai Bonissa muuten tarjolla jogurttia. Sehän on hapanmaitotuotetta. Ihmettelin moista kovasti, mutta neuvolasta sanoivat että huoletta vaan syöttelemään. Niin minä aattelinkin, mutta en kuitenkaan antanut. Vuoden ikäiseen meillä on odotettu lasten kanssa siirtymistä tavalliseen maitoon. Hapantuotteet pari kuukautta aiemmin. Kuopuksella meni johki vuosi ja pari kolme kuukautta ennen kuin pystyttiin jättään korvikkeet kokonaan pois, hällä ei aiemmin vatsa kestänyt tavallista maitoa. Sittemmin ei ole ollut ongelmia.

[QUOTE="Maksi";27463515]Pari vuotta sitten kuopukseni ollessa 4-5 kuukauden ikäinen oli Pilteissä tai Bonissa muuten tarjolla jogurttia. Sehän on hapanmaitotuotetta. Ihmettelin moista kovasti, mutta neuvolasta sanoivat että huoletta vaan syöttelemään. Niin minä aattelinkin, mutta en kuitenkaan antanut. Vuoden ikäiseen meillä on odotettu lasten kanssa siirtymistä tavalliseen maitoon. Hapantuotteet pari kuukautta aiemmin. Kuopuksella meni johki vuosi ja pari kolme kuukautta ennen kuin pystyttiin jättään korvikkeet kokonaan pois, hällä ei aiemmin vatsa kestänyt tavallista maitoa. Sittemmin ei ole ollut ongelmia.[/QUOTE]

nuo piltti ja bona vauvan jogurtti-marjasoseet on tehty korvikemaidosta, ei suinkaan tavallisesta maidosta.

Kyllä niitä jugurtteja on edelleen siellä 5kk ruokavalikoimissa, mutta se ei siis ole oikeasti jugurttia vaan sen valmistukseen käytetty maito on käsitelty samalla tavalla kuin korvike, eli on siis periaatteessa korvikejugurttia :) Itse siis kans ihmettelin tota ett noin pienelle muka on jugurttia mutta se on siis tosiaan vaan sellasta korvikejugurtti ei oikeaa.

Yhteistyössä