Saako leikki-ikäiselle huutaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hukassa

Vieras
Mitä mieltä olette, saako äiti huutaa leikki-ikäiselle lapselleen? Itse valitettavan usein huomaan, jos en ihan huutavani, niin ääni selkeästi oktaavissa on, kun puhe ei ole monen toiston jälkeen mennyt perille.

Omat vanhempani eivät huutaneet mulle koskaan ja nyt huomaan lähes päivittäin korottavani ääntäni, kun viesti ei muuten mene perille.
En missään tapauksessa koskaan ajatellut olevani huutava äiti, mutta näyttää siltä, että musta on jo tullut...

Miten tästä huutamisesta / äänenkorottamisesta pääsee eroon? Miten uhmaajan kanssa onnistuu parhaiten?

Tunnustan, että itselläkin välillä volumet nousee kun koittaa tuhannetta kertaa kieltä tota taaperoa samasta asiasta :ashamed: Hammasta purren koitan pitää mölyt mahassani.

Alkuperäinen kirjoittaja Pyhä Yksinkertaisuus:
Mitään hyötyä siitä ei ole. Kukaan ei ole koskaan saavuttanut huutamalla parempia tuloksia, ainakaan pitkässä juoksussa. Jatkuva huutaminen syö tehoa kaikelta puhumiselta.

Ei siitä huutamisesta todellakaan mitään hyötyä ole, mutta kun puhekaan ei auta, niin sortuu huutamaan. Ja sitten kun tajuaa huutavansa pienelle lapselle, niin itseä alkaa harmittamaan ja suorastaan hävettämään.

Mutta kun toinen ei usko puhetta, vaikka tuntuu, että samasta asiasta on sanottu jo miljoona kertaa...

Minkään ikäiselle lapselle ei saa huutaa. Meillä kotona äiti aina huusi ja mulle on jäänyt siitä traumat, säikähdän aina kun yleisillä paikoilla joku vanhempi huutaa lapsille, se ahdistaa suunnattomasti ja siitä tulee paha olo. Eikä se huutaminen koskaan meillä edes auttanut mitään, äiti huusi vaan entistä enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja hukassa:
Mitään hyötyä siitä ei ole. Kukaan ei ole koskaan saavuttanut huutamalla parempia tuloksia, ainakaan pitkässä juoksussa. Jatkuva huutaminen syö tehoa kaikelta puhumiselta.

Ei siitä huutamisesta todellakaan mitään hyötyä ole, mutta kun puhekaan ei auta, niin sortuu huutamaan. Ja sitten kun tajuaa huutavansa pienelle lapselle, niin itseä alkaa harmittamaan ja suorastaan hävettämään.

Mutta kun toinen ei usko puhetta, vaikka tuntuu, että samasta asiasta on sanottu jo miljoona kertaa...

Kyllä se puhe auttaa. Itse asiassa kuiskaaminen on kaikkein tehokkainta :D. Ja silloin kun puhe ei auta, lapsi pitää mennä hakemaan tilanteesta pois, huutamalla asia ei korjaannu yhtään sen kummemmin kuin puhumalla.

Ja usko pois, kokemusta on.

Voi ap, täällä on sama ongelma, mutta en vain osaa lopettaa huutamista. Huono omatunto on lasten takia. Kokoajan on mielessä, että jotain pitäisi asialle tehdä. Vähän on parempaan suuntaan mennytkin, kun tiedostan asian, mutta joskus se pinna vain naksahtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hukassa:

Kyllä se puhe auttaa. Itse asiassa kuiskaaminen on kaikkein tehokkainta :D. Ja silloin kun puhe ei auta, lapsi pitää mennä hakemaan tilanteesta pois, huutamalla asia ei korjaannu yhtään sen kummemmin kuin puhumalla.

Ja usko pois, kokemusta on.

Täytyy siis kokeilla kuiskaamista. Mä todellakin haluan tuosta huutamisesta ja äänen korottamisesta eroon. Musta se noloa. Mä en haluis, että mun lapsi muistaa aikuisena, äiti se vaan aina huusi...

sitten huutamatta. Kun puhe ei auttanut, niin aloin kuiskaamaan, jolloin muksu komentaa, että äiti ei saa kuiskailla. No mataloitin sitten vielä entisestään ääntäni lapselle puhuessani. Ja näytti siltä, että kiistaksi kehittyvä tilanne katkesi heti alkuunsa.
Jospä tämä huuto-vieroitus tästä etenisi...