Saako lapsi nähdä/tietää kuukautisesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuppikunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuppikunta

Vieras
Jos ei missään nimessä, niin kuinka toimit julkisissa vessoissa? Jätätkö menemättä niin pitkälle kauppa/tms reissulle, jätätkö lapsen ulkopuolelle vai kuinka toimit?

Mun lapsi on 3v ja tietää, että minulla on joskus kuukautiset, silloin tulee verta pimpasta ja minulla on siksi kuukuppi. Meillä on myös tyttökoira, jolla on juoksu 2x vuodessa, siitäkin on keskusteltu. Tyttö suhtautuu asiaan hyvin luonnollisesti. Eikä se minullekaan ole hankala asia.

7v on nähnyt ja tietää, on tiennyt jo monta vuotta
Juuri toissapäivänä paukas vessaan (joo, meillä ei ole vessan ovessa lukkoa) ja näki kun vaihdoin sidettä. Totesi vaan että aha, sulla on äiti taas menkat.

Tuskin pojan kohdalla alan sen kummemmin varomaan. Hyvä hänenkin tietää, sitten myöhemmin. On vasta 1v.

Ja juu, ole kyllä useasti koittanut sanoa, että vessarauha pitää antaa, mutta näin mennään. Aina tulee jotain tosi tärkeetä just silloin kun äiti on vessassa :D

Meinasin vastata ett milläs estät näkemästä kun nää kaks seuraa vessaankin perässä, etenki sillon ku on menkat. Mut joo, oishan se lukko nykyään tuossa ovessa, mut eipä tuu käytettyy kun edellinen ei toiminu neljään vuoteen.

Ei asiassa ole minusta mitään salattavaa. Kuukautiseni ovat kuitenkin melko niukat, joten ei ole tarvinnut kauppa- yms. reissuilla sidettä/tamponia vaihtaa. Ja silloin kun käytän tamponia, niin en minä sitä vaihda just kun lapsi on vieressä töllöttämässä, koska sen nyt on muutenkin pystynyt vaivatta hoitamaan. Vessan ovea en kylläkään laita lukkoon, enkä pitäisi minään kamalana ja traumaattisena kokemuksena, jos lapsi sattuisi joskus silloin sisään paukkaamaan. Pitäisi sitten vain selittää, mistä on kyse.

Lapsi ei taida vielä kuukautisista tietää, vaikka en ole erityisesti pyrkinyt niitä salaamaan. Vaikka on joskus nähnyt, että verta on ollut vessapaperissa käytäni kuukautisten aikana vessassa, ei ole siitä sen enempää kysellyt, joten ei ole ollut tarvetta selittää asiaa. Varta vasten ei minusta ole tarpeen näitä lapselle selostaa kuin joskus kouluiässä, varsinkin kun lapsi on poika.

Mullakin on kuukuppi ja siitä hyvä että voi vaihtaa 12h välein, joten lapset ei niitä näe. Mies ei niitä näe, eikä kukaan niitä näe.. Yksityinen asia mun mielestä. Lapset kylllä tietää mitä ne ovat ja saavat kysellä, mutta vieressä en vaihda mitään! Ikinä!