Saako lapset kiukutella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CrystalBlue
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

CrystalBlue

Aktiivinen jäsen
07.03.2007
7 637
0
36
Varsinais-Suomi
Mä koen sen näin.. kun uus miesystävä on nyt kuvioissa.. ja sen mielestä ei ole hyvä jos lapset kiukuttelee. Varsinkin sillon kun mä en oo paikalla ja tulen sitten ja alkaa esittäminen ja vauhti kiihtyy.. eikös se nyt ole ihan normaalia että lapset uskaltaa kiukutella äidillensä?
Miehellä ei lapsia.
Mut lasten pitäs AINA käyttäytyä kiltisti ja käyttäytyä periaatteessa kuin aikuiset. Jos jokin huonosti ei saa itkeä tai kiukuta vaan pitää selvästi sanoa mikä on.. oisko jossain kurssia jossa isäpuolet sais käydä ja opiskella minkälaiset lapset on. ja minkä ikäsinä? Olis tarpeen..
koska meillä tää 5½v uhmaikänen koettelee välillä aika paljon.. toki mullakin siihen jossain vaiheessa hermot menee.. mut miehen mielestä ei kitinän kitinää tarvis tulla edes.
Auttaisko tässä joku neuvolasta otettu esite eri ikäisitä lapsista vai pitäskö vaan mennä ja varata aika perheneuvolaan jotta mies ymmärtäis paremmin tilanteita?

Mun mielestä on aivan normaalia ja tervettä että lapset uskaltaa kiukutella vanhemmilleen. Voit tilata ton Raisa Cacciatoren Kiukkukirjan, öö tais olla Väestöliitosta, maksaa 25 euroa + postikulut mut se on tosi hyvä. Ei mikään paksu kirja ihan parissa tunnissa sen lukee, siinä on vielä eroteltu eri ikävaiheet ja siihen liittyvät agressiot.

Alkuperäinen kirjoittaja Yön Musta Ninjapinja:
Sano sille että tuskin se on itekkään aina hyvällä päällä. Pitäähän lapsen saada näyttää tunteitaan jotta oppii niitä käsittelemäänkin.

Niinpä niin.. monesti sanonutkin.. mut sen mielestä pitää pyrkiä siihen et ei kiukuttele ollenkaan.. kai se sitten ajan kanssa ymmärtää.. et eri ikäsillä on näitä vaiheita mitä käy läpi..

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Jos mies ei kestä lasten kiukuttelua nyt, niin mitä se onkaan sitten, kun lapset murrosiässä. (jos paha murkkuikä...) Mieti tarkkaan sitä miestä!!

mies on kaikinpuolin muuten aivan ihana. Sille tää asia on täysin uusi ja on aika kokematon muutenkin elämässä. Mietin vaan että mistä tätä lähtee ratkomaan.. löytyisköhän jostain jotain tietoa miten lapset käyttäytyy.. videoina mielellään koska siitä se näkis miten vähäistä oikeastaan tää uhmakin on meillä.. kun mitä täältä lukenut :D

harvoin pelkkä elämänkoulu riittää. hän kohtelee lapsiasi tasan siten miten häntä on kohdeltu. jollei huomaa tarvetta muutokseen ei muutosta tule. hän taitaa nähdä muutoksentarvetta vain lapsissasi...ja myöhemmin sinussa...aina muissa ei koskaan itsessä. toivottavasti ei näin...

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Jos mies ei kestä lasten kiukuttelua nyt, niin mitä se onkaan sitten, kun lapset murrosiässä. (jos paha murkkuikä...) Mieti tarkkaan sitä miestä!!

mies on kaikinpuolin muuten aivan ihana. Sille tää asia on täysin uusi ja on aika kokematon muutenkin elämässä. Mietin vaan että mistä tätä lähtee ratkomaan.. löytyisköhän jostain jotain tietoa miten lapset käyttäytyy.. videoina mielellään koska siitä se näkis miten vähäistä oikeastaan tää uhmakin on meillä.. kun mitä täältä lukenut :D

videosta?
eikö olisi parasta käydä ja kiertää paljon puistoja jamuita paikkoja missä lapia on paljon ja kiukkuavat estottomasti?

Tottakai saa kiukutella, kiukuttelee ne aikuisetkin.
Ja mitä mieheesi tulee ni huh, en voi kun ihmetellä.
Teretulemast lapsiarkeen, jos ette kovin kauaa ole yhdessä tallanneet ni kannattais ottaa asia vakavasti puheeksi, mies ei saa mennä lasten edelle eikä lapset saa tuntea olevansa toisarvoisia miehen tullessa kuvioihin.
teillä on ollut muksujen kanssa omat juttunne jo ennen ukon tuloa kuvioihin, jos ne ei sille äijälle passaa ni ohjaa ulko-ovelle ja kiitä kuluneesta ajasta, aika kärjistettyä joo, mut lapset ennen kaikkea.
Kyllä sen pitäis jo ihan suakin kuunnella vaikka toki voitte neuvolaankin ottaa yhteyttä, mut kyllä sen ois sun kasvatusperiaatteitas arvostettava.

Alkuperäinen kirjoittaja sipuli:
Teretulemast lapsiarkeen, jos ette kovin kauaa ole yhdessä tallanneet ni kannattais ottaa asia vakavasti puheeksi, mies ei saa mennä lasten edelle eikä lapset saa tuntea olevansa toisarvoisia miehen tullessa kuvioihin.
teillä on ollut muksujen kanssa omat juttunne jo ennen ukon tuloa kuvioihin, jos ne ei sille äijälle passaa ni ohjaa ulko-ovelle ja kiitä kuluneesta ajasta, aika kärjistettyä joo, mut lapset ennen kaikkea.
Kyllä sen pitäis jo ihan suakin kuunnella vaikka toki voitte neuvolaankin ottaa yhteyttä, mut kyllä sen ois sun kasvatusperiaatteitas arvostettava.

Ei mikään mies mene koskaan mun lasten edelle!
Mies on perheestä jossa kaikki ERITTÄIN rauhallisia.. En taida osata selittää tätä ihan niin kuin asia on..
Mies viettää lasten kanssa aikaa ihan kiitettävästi.. leikki, opastaa jne.
Ei vaan ole tottunut tähän meluun mitä lähtee..
ja ei olla oltu niin kauaa ja tiiviisti että olis voinut tottua jo asiaan ja ymmärtänyt tätä.. sanoinkin et sen täytyy kysyä äidiltänsä et minkälaiset lapset on.. koska sillä ei tosiaan ole mitään kokemusta.
En kyllä erinomaisesta miehestä aio luopua..koska tää mun mielestä on sellanen asia minkä pystyy hoitaa kuitenkin.. ehkä sitten sen ajan kanssa..

Kuulostaa ikävältä. Miten mies kestäisi joskus kun asuisitte yhdessä ja ajan kanssa lapset uskaltaisivat alkaa kiukutella hänellekin? Minua tilanteessasi pelottaisi, kuinka mies tulisi siihen suhtautumaan. Tuskin jatkaisin suhdetta tuon enempää :|

Mies on perheestä jossa kaikki ERITTÄIN rauhallisia.. En taida osata selittää tätä ihan niin kuin asia on..
ja ei olla oltu niin kauaa ja tiiviisti että olis voinut tottua jo asiaan ja ymmärtänyt tätä.. sanoinkin et sen täytyy kysyä äidiltänsä et minkälaiset lapset on.. koska sillä ei tosiaan ole mitään kokemusta.
En kyllä erinomaisesta miehestä aio luopua..koska tää mun mielestä on sellanen asia minkä pystyy hoitaa kuitenkin.. ehkä sitten sen ajan kanssa..

ovat rauhallisia koska ei ole lupaa ilmaista tunteita? niin en sitten ovat rauhallisia juu....

Lapsista lähtee melua.
Mä tiedän valitettavan paljon ihmisiä joiden kotona ei ole saanut tunteitaan ilmaista ja valitettavaa on että vanhalla iällä sen asian korjaaminen on todella vaikeaa, varsinkin jos toinen ei ole halukas( lue, ei kestä kuunnella, ei tahdo koittaa kuunnella kun lapset ovat lapsia) asiaa vasten mitään tekemään.
Toki, yrittäkää vain.Erinomaisesta en tiedä, en tapausta tunne mut sun kertomas perusteella olisi kyllä jonkin verran paikattavaa tossa erinomaisuudessa.
Joka tapauksessa, lapsilla TÄYTYY OLLA OIKEUS näyttää ne tunteet, negatiivisetkin ja mä olen sitä mieltä ettei mies voi eikä saa mennä sen edelle ja se tarkoittaa varsinkin sitä että sun on puolustettava lapsia, vaikka mies sanoisi mitä.

Lapsista lähtee melua.
Mä tiedän valitettavan paljon ihmisiä joiden kotona ei ole saanut tunteitaan ilmaista ja valitettavaa on että vanhalla iällä sen asian korjaaminen on todella vaikeaa, varsinkin jos toinen ei ole halukas( lue, ei kestä kuunnella, ei tahdo koittaa kuunnella kun lapset ovat lapsia) asiaa vasten mitään tekemään.
Toki, yrittäkää vain.Erinomaisesta en tiedä, en tapausta tunne mut sun kertomas perusteella olisi kyllä jonkin verran paikattavaa tossa erinomaisuudessa.
Joka tapauksessa, lapsilla TÄYTYY OLLA OIKEUS näyttää ne tunteet, negatiivisetkin ja mä olen sitä mieltä ettei mies voi eikä saa mennä sen edelle ja se tarkoittaa varsinkin sitä että sun on puolustettava lapsia, vaikka mies sanoisi mitä.

Kyllä mä sen tiedän ja myös sanon miehelle että anna niitten kiukutella jos musta tuntuu ettei se ole ns turhaa..
lapset on lapsia ja mä sitä kyllä neuvon ja sanon mitä lapset tekee.. ja se on mullekin sanonut ettei tiedä lapsista mitään ja mun täytyy neuvoa ja kertoa..

tällä palstalla tää. Että kun joku kysyy neuvoja jostain asiasta, ei vastaajalle riitä se että antaisi sen neuvon vaan lähdetään hakoteille. Siis neuvomaan ja ihmettelemään ap:n muissa asioissa. Niinkuin nyt sitä, että pitäis vaihtaa miestä tai tartutaan sanamuotoihin tai muuhun epäolennaiseen. Ja sitten ketju lähtee turhalle/tarpeettomalle juupas-eipäs linjalle.
Pysykää asiassa ja keskittykää olennaiseen, -kele!

Ja palsta on taas puhunut: jssap... Siis ei voi olla ta, että tääkin asia on sellainen, että pitäisi suhde lopettaa!!! Tai sittenmä olen ainoa, joka ymmärsi mitä ap tarkoitti. Mulle ei tullu mitenkään negatiiviset vibat miehestä, mä käsitin asian niin, että miestä ei mitenkään suututa tai raivostuta eikä kiukuttelu saa häntä välittämään lapsista mitenkään vähemmän. Hänellä ei vain ole kokemusta lapsista, eikä ymmärrä tai ainakaan ole sisäistänyt lapsen sielunelämää täysin. Ja vaikeaa se onkin, kun ei ole kokemusta! Kyllä se ajan kanssa lutviutuu, koitat vaan jotenkin miestenkielellä selittää, että raivoamalla ja kiukuttelemalla lapsi oppii, että on erilaisia tunteita ja se on ok, mutta tahtomansa saa läpi muilla keinoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Ja palsta on taas puhunut: jssap... Siis ei voi olla ta, että tääkin asia on sellainen, että pitäisi suhde lopettaa!!! Tai sittenmä olen ainoa, joka ymmärsi mitä ap tarkoitti. Mulle ei tullu mitenkään negatiiviset vibat miehestä, mä käsitin asian niin, että miestä ei mitenkään suututa tai raivostuta eikä kiukuttelu saa häntä välittämään lapsista mitenkään vähemmän. Hänellä ei vain ole kokemusta lapsista, eikä ymmärrä tai ainakaan ole sisäistänyt lapsen sielunelämää täysin. Ja vaikeaa se onkin, kun ei ole kokemusta! Kyllä se ajan kanssa lutviutuu, koitat vaan jotenkin miestenkielellä selittää, että raivoamalla ja kiukuttelemalla lapsi oppii, että on erilaisia tunteita ja se on ok, mutta tahtomansa saa läpi muilla keinoilla.

Oi kiitos! kun ymmärrät :D

Joo siis ei mies huuda tai raivoa lapsille todellakaan!!
Vaan selittää ihan rauhallisesti että miksi kiukuta kun voi nätistikin olla..
Ja se kokemus puuttuu niin eihän asiaa voi ymmärtääkään..
Ja juuh en minä miestä jätä sen takia :D
kiva kun joku ymmärsi.. eli olisko tässä sitten kuitenkin se aika vaan mikä auttaa? + tietty se et sanon miten lapset käsittelee asioita..

Nyt mä sen hokasin miten tän kerron niin et saa selvää..
siis kun se ei erota turhaa kiukkua ja sitä kun kiukututtaa oikeasti joku ja et lapset sillä ilmaisee oloaan ja tuntemuksiaan.. se se on.. se ei erota..

Jep, voi hyvinkin olla. Ja mä ainakin voin myöntää että mua saattaa ärsyttää (oman lapsen lisäksi ) jos näen vieraan lapsen joka kitisee ja marisee ns. turhasta, sellaista mä en juuri siedä omalta vaan sanon aika tiukastikin.
Ja tottakai lapsi saa olla vihainen, ärtynyt jne. mutta sellainen "tapakiukkuilu", sitä mäkään en siedä.

Yhteistyössä