Saako lapsesi lainata naapureiden leluja?

Horuksen silmä

Aktiivinen jäsen
21.11.2008
10 741
-1
36
Tampere
Meillä pihalla on aina naapureiden leluja ja omat lapseni toki ovat heti niitä lainaamassa. Nyt naapurin lapsi on sitten alkanut huutamaan että niihin ei saa koskea. Että heitä pistää vihaksi kun meidän lapset leikkii aina heidän leluillaan.
Mä koitan parhaani mukaan estää lapsia koskemasta niihin leluihin, mutta vaikeeta se on :/

No ei todellakaan. En mäkään käy lainaamassa naapurin ruohonleikkuria.

Jos sinä et halua lainata tavaroitasi naapurille, niin saako naapuri kuitenkin niitä ottaa. Lapsien on ihan hyvä oppia nyt, että toisten toivetta on syytä kunnioittaa.

Joo, tajusin, että taitaa olla kyse taloyhtiön hiekkalaatikosta missä perinteisesti kaikki on kommunisoitua. Mutta siltikään en lainaamista hyväksy ilman lupaa. Ja kaikesta huolimatta sen lapselleni opetan.

Saa. Yhden kerran lupa kysytään niin että saako aina lainata ja kyllä saa. Eli meidän pihalla kaikki on yhteisiä eikä enää tarvitse lupaa kysyä vaikka lelun omistaja ei ois pihalla. Portailta asti saa lelun tai pyörän tms hakea..

En anna lasteni leikkiä toisten leluilla, ellei ole saanut siihen erikseen lupaa. Vaikka niitä meilläkin on pitkin pihoja (rivitalot), niin en anna. Ihan senkään takia, ettei tule mitään sanomista kun meidän pihoilla välillä häviää tai hajoaa leluja, niin voin ainakin sanoa ettei me olla niihin koskettu. Omatkin pyritään aina leikin jälkeen keräämään takaisin omaan pihaan.

En anna leikkiä toisten leluilla ilman lupaa. Jos joku on jättänyt hiekkalaatikolle lelujaan, siirrän ne kauniisti syrjään.
Ja lupa on kysyttävä, jos meidän leluilla haluaa leikkiä. Se kuuluu käytöstapoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Jos sinä et halua lainata tavaroitasi naapurille, niin saako naapuri kuitenkin niitä ottaa. Lapsien on ihan hyvä oppia nyt, että toisten toivetta on syytä kunnioittaa.

Joo, tajusin, että taitaa olla kyse taloyhtiön hiekkalaatikosta missä perinteisesti kaikki on kommunisoitua. Mutta siltikään en lainaamista hyväksy ilman lupaa. Ja kaikesta huolimatta sen lapselleni opetan.

Kyllä meidän leluja saa naapurit lainata jos ne lelut tossa pihalla lojuvat. Ja naapurin lapset niitä ovatkin lainanneet ja osan rikkoneetkin.
Tilanne on siitä hankala kun käytännössä piha on täys naapureiden leluja, niitä lojuu myös meidän oven edessä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saa. Yhden kerran lupa kysytään niin että saako aina lainata ja kyllä saa. Eli meidän pihalla kaikki on yhteisiä eikä enää tarvitse lupaa kysyä vaikka lelun omistaja ei ois pihalla. Portailta asti saa lelun tai pyörän tms hakea..

Saako teillä mennä pyöränkin hakemaan toisen pihasta? :o Mitäs jos joku hajottaa sen? On kuitenkin eri hintaluokkaa kuin muovilapio.

Meillä leikitään meidän leluilla, ja naapurissa ollessa naapurin leluilla. Kun ei noita yhteisiä piha-alueita ole.

Periaatteessa lupa pitää mun mielestä kysyä, ilman sitä ei saisi toisten leluilla leikkiä.

Mutta sitten taas joku taloyhtiön yhteinen leikkialue... Jos ei halua kenenkään muun koskevan omiin kamoihinsa, niin mun mielestä on epäreilua jättää ne pitkin poikin yhteisiin tiloihin.

Kiva siellä on sitten muiden touhuta, kun kamoja on hujan hajan eikä tiedä mihin saa ksokea ja mihin ei, eikä välttämättä edes sitä, keneltä sen luvan voisi kysyä.

Että vähän kyllä niinkin, että tuo tullessaan ja vie mennessään ne kamppeensa, joihin ei halua muiden kajoavan.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:

Kyllä meidän leluja saa naapurit lainata jos ne lelut tossa pihalla lojuvat. Ja naapurin lapset niitä ovatkin lainanneet ja osan rikkoneetkin.
Tilanne on siitä hankala kun käytännössä piha on täys naapureiden leluja, niitä lojuu myös meidän oven edessä jne.

Huh. Kuulostaa siltä, että mulla menis hermot välittömästi. :saint:

Toisaalta jos ne on jätetty yhteiselle leikkipaikalle, niin miksi niitä ei saisi lainata, silloinhan ne voisi viedä oman oven eteen niin ei tarvitsisi niistä huudella. On vähän nuijaa aiheuttaa tahallaan eripuraa, kun sen voisi helposti välttää sillä, että roudaa omat lapparinsa, kuormurinsa ja muut välineet pois kun ei itse ole ulkoilemassa.

Mutta juu, ei meilläkään lainata toisten tavaroita ilman lupaa.

Jos lelut on jätetty yhteiselle hiekkalaatikolle niin lapseni saa lainata toisten leluja, samaten meidän leluja saa lainata. Jos pelkään rikkoutumista niin raivaan lelut varastoon enkä jätä niitä lojumaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Omakotitaloasujana kippaisin muiden roinat kerran takaisin omistajan pihaan ja seuraavalla kerralla alkaisi olla roskis lähellä :)

Pitää lasten oppia pitämään omaisuudestaan huolta. Mä olen ollut lapsena ihan toivoton tapaus, mutta omalleni tämän kultaisen taidon yritän opettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Omakotitaloasujana kippaisin muiden roinat kerran takaisin omistajan pihaan ja seuraavalla kerralla alkaisi olla roskis lähellä :)

Pitää lasten oppia pitämään omaisuudestaan huolta. Mä olen ollut lapsena ihan toivoton tapaus, mutta omalleni tämän kultaisen taidon yritän opettaa.

Kyllä minäki tuohon puuttusin jollain tapaa. Tykkään, että on viihtyisää ja nättiä ympärillä. Joka puolella rojottavat naapurustonki lelut ois mulle aivan liikaa. Tekisin asialle jotain. Lapset ei opi siivoamaan jälkiään ja ajattelemaan muita, jos noin vain tehdään, koska kaikki muutkin tekee. Hui.

Itse kyllä ymmärrän että JOS pihalla lojuu hiekkaleluja yms niin niitä saa lainata. Tai jos pihalla lojuu vaikka muovinen potkuauto niin se on kaikkien käytettävissä.
Muuten lelut viedään nätisti sisälle tai kellariin. Tai laitetaan oman oven eteen jemmaan.
Niin ja aikaisemmin lapset ovat saaneet lainata näitä leluja. Homman nimi on vaan viime aikoina muuttunut :/

Alkuperäinen kirjoittaja syksyn ihana raikkaus:
ei saa, jos lelun omistaja ei anna lupaa, et sinäkään saa ottaa naapurin volvoa tai polkupyörää ja lähtee ajelemaan, jos ei sinulla ole siihen lupaa.

Niin, no... Naapuri oletettavasti pitää volvonsa ja fillarinsa niille varatuilla paikoilla tai lukittuna, tai peräti sekä että.
Naapuri voisi varmaan toimia samoin myös lelujen kanssa, eikä jättää niitä pyörimään pitkin ja poikin jos niihin ei saa koskea.

No asutaan omakotitalossa ja meidän pihalla ei ole muiden leluja eikä tänne muut tule leikkimään jos omat lapset eivät ole pihalla.
Jos asuttaisiin rivi-tai kerrostalossa ja lelut lojuisivat pihalla en kieltäisi niillä leikkimästä muita lapsia olisivat omat siellä tai ei.
Mutta niin saisi leikkiä meidänkin lapset niillä jos tuolla pihalla olisivat.
Minusta ne korjataan sieltä mukaan,jos niillä ei saa leikkiä.