Saako lapsen tililtä lainata rahaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tuosta toisesta aloituksesta tuli mieleen ja varmasti tätä on täällä ennenkin väännetty. Mutta siis lainaatteko lastenne tileiltä rahaa? Eli otatte rahaa, kun tiukka tilanne tulee ja maksatte sitten takaisin. Mä en nimittäin tajua sitten millään, että mitä pahaa siinä on, jos lainaan lapsilta rahaa ja palautan ne sitten heti kun vaan tilanne sen sallii. Itse kuitenkin olen suurimman osan tileillä olevista rahoista niille laittanut. Ja tähän nyt ei tarvitse vastata niiden, joilla sitä rahaa on niin paljon, että kyseiseen tilanteeseen ei edes jouduta.

On tästä aiheesta ennenkin jauhettu. Meidän lasten tilille ei laita rahaa kukaan muu kuin minä ja ilman muuta voisin sieltä tarvittaessa lainata. Eli olen sun kanssa samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On tästä aiheesta ennenkin jauhettu. Meidän lasten tilille ei laita rahaa kukaan muu kuin minä ja ilman muuta voisin sieltä tarvittaessa lainata. Eli olen sun kanssa samaa mieltä.

Näin meilläkin.

No enpä ainakaan itse mitään ole koskaan valittanut kun oma isäni on käynyt tililtäni lainaamassa rahaa, kun on aina maksanut kuitenkin takas :)
Siis pienempänä ei ole haitannut kyllä yhtään, tässä tälläinen "lapsen" näkökulma.
Riippuu kai toki että minkä ikäinen lapsi on, että paljon lapsi itse tarttee suurinpiirtein rahaa menoihinsa ja sillonhan asiasta lapsen kanssa voi keskustella, jos kyseessä on ihan pieni lapsi niin mitä haittaakaan siitä on jos lainaa ja maksaa kuitenkin takasin? :o

Itse en muista koska olisin näin joutunut tekemään, enkä lainaa lapseni tililtä vaan säästölippaasta ottaisin jos tarvisin lainaa. Jätän sinne aina varmuuden vuoksi muutaman satasen jemmaan ennenkuin laitan rahat tilille. Jos rahat palautetaan niin eui siinä ole mielestäni mitään väärää.

Joo, en näe siinä mitään pahaa. Itse sinne tilille ylimääräiset rahani laitan ja piukassa paikassa voin niitä sieltä lainata. Viimekuussa piti lainata sairaalamaksuja varten :/

riippuu mihin tarkoitukseen, jos siis jotain perustarvetta ruokaa tai sähkö/vesi/vakuutuslasku tms, niin mun mielestä ok ja palautus tilille kun mahdollista. Jos lapsille ostaa jotain isompaa esim. sänky, polkupyörän tms. niin ok (ja eikai tätä tarvi palauttaa, kun menee suoraan lapselle). Mutta itse en lainaisi, jos tarve olisi ns. "ylimääräiseen" esim. uusia huonekaluja kotiin, matto tms.

Minä en ole haastanut vanhempiani oikeuteen, vaikka ovat käyttäneet kaikki minun saamani rahat aikoinaan eivätkä ole takaisin maksaneet. Samoin sisarusteni rahoille käynyt. Ei puhuta mistään isoista summista vaan ihan tavis synttärilahjoista jne. Mennyttä mikä mennyttä.

Ja meidän lasten tileiltä otan rahaa, koska mummu ja pappa sinne lähinnä sitä laittaa synttärinä ja jouluna ja ovat sanoneet, että "ostakaa niillä lapsille mitä ne tarvitsee, mutta mieluummin ei leluja". Eli olen ostanut sitten niillä rahoilla jotain aina joskus, lähinnä ulkovaatetta ja kenkiä.

Vanhin lapsi on siis 5 ja hänelle tuota rahaa on enemmän jo ehtinyt kerääntyä, joten häneltä olen joskus lainannut. Ja jos lapsille on tarvetta jotain ostaa, ei kuitenkaan käytetä heidän "omia" rahojaan.

Ei oteta vaikka tiukkaa tekisikin. Lapsen tili ja sen sisältö on hänen omansa. Toisaalta se onkin ns. suljettu tili, eli sieltä ei voi nostaa rahaa ennen kuin lapsi täyttää 18 vuotta.

mun lapsella ei ole tiliä. jos ap tarkoittaa tiliä, jolle ohjataan esim. lapsilisät, niin saa nostaa eikä tarvtse edes maksaa takaisin, ne rahat on tarkoitettu lapsen elättämiseen eikä säästöön.
tosin mulla ei ole tullut perheellisenä ikinä tilannetta, että tarvitsisi lainailla rahaa.

Yhteistyössä